Урок №1.Тема: " Світ як ціле, його різноманітність. Україна та українство як цілісні органічні частини вселюдства. "
- Запам'ятай!!!
Українозна́вство — галузь гуманітарних знань, орієнтована на
вивчення економічної, політичної, соціальної, культурної, історичної
проблематики України, а також життя української діаспори за кордоном.
- Поміркуй, що таке "Україна"?
- Склади асоціативний кущ до слова " Україна"?
- Виконай вправу Моя країна
Україну та світове українство.
- Опрацюй конспект до уроку: Українознавство
- Українознавство охоплює в себе крає;, країно;, природо;, суспiльство;, людино;, народознавство, але не як окремi предмети, а як елементи унiверсальної цiлiсностi. Унiверсальна цiлiснiсть “України” й “українства” розкривається й осягається шляхом взаємопов’язаного еволюцiйно;синхронного й дiахронного розгляду концентрiв: Україна — етнос; Україна — природа, екологія; Україна — мова; Україна — нація, держава; Україна — культура (матерiальна, гуманітарно; духовна: релiгiя, фiлософiя, мистецтво, освiта, наука; право; валеологiя; вiйсько); Україна в мiжнародних вiдносинах; Україна — ментальнiсть, доля; Україна — iсторична мiсiя. I в силу цього українознавство постає як цiлiсна система самопізнання, виховання й навчання, єдностi знання, любовi і творення
- Розшифруй анаграми: https://childdevelop.com.ua/users/topdf/anagram_gen_pdf.php?wsheet=AN088D807&fname=html/temp/267251/AN088D807&xaccess=9&tkn=cf6b5291da83a3d82389c836bb4e18de
- Опрацювати схему
- Виконай вправу:Дивововижні факти про Україну
- Опрацюй конспект до уроку: https://fedoryuknadia.ucoz.ua/publ/rozrobka_uroku_z_ukrajinoznavstva_ja_ukrajinec_ja_ljudina/1-1-0-8
- Презентація: Людина - частка і ціле природи
- Переглянь:
Домашнє завдання: Мій робочий день: опис погодинно
З античних часів людство у своєму житті користується правилом, сформульованим філософом Піфагором: «Людина - міра всіх речей», а цінність людського життя - це найвища суспільна цінність. Людина - частина суспільства, вона має свої права та обов'язки. Основне право людини - це право на життя. Захист цього права - найважливіший пріоритет цивілізації.
- Поміркуй над цитатами!!!
-
1. Світ належить оптимістам, песимісти — тільки глядачі. (Ф. Гізо)
2. Жити — це не означає дихати, це означає — діяти. (Ж.-Ж. Руссо).
3. Наше життя — це те, що ми думаємо про нього. (Марк Аврелій)
4. Ключ до життя — служіння людям. (Д. Джексон)
5. Найвища із книг — книга життя, яку не можна ні закрити, ні знову відкрити за своїм бажанням. (А. Ламартін)
6. Жити— означає не тільки задовольняти матеріальні запити організму, головне — розуміти свою людську необхідність. (Жуль Берн)
7. Людське життя — це найвища цінність, щастя можливе, але воно залежить від людини. - Запам'ятай життєві правила!!!
- Правила:
1. Адекватно приймати дійсність.
2. Приймати себе і навколишніх такими, як вони є. Поважати усіх.
3. В усіх і всьому шукати лише гарне.
4. Вірно дружити, вибирати гідних друзів.
5. Розвивати почуття «добра» і «зла».
6. Думати не тільки про себе, але й про те, як іншим поруч з тобою.
7. Вести здоровий спосіб життя і фізичний, і духовний.
8. Турбуватися про навколишній світ (природу).
9. Нести відповідальність за всіх і все. - Завдання: напиши власні правила життя!
Урок №6. Тема: Здоров’я – ознака ладу між людиною і природою
Здоров’я – це невід’ємна складова життєвого успіху людини. Міцне здоров’я дає людині можливість розвиватися, зростати, працювати, самореалізовуватися в суспільстві. Здорова людина впевнена у своїх силах, більш оптимістично сприймає навколишній світ, може більше уваги приділяти своїм близьким і знайомим. У народі часто кажуть: «Здорова людина – це щаслива людина». Разом із цим, проблема здоров’я є актуальною в останні десятиліття, бо , незважаючи на всі досягнення медицини, здоров’я людей неухильно погіршується
- Впиши продовження прислів'їв про здоров'я
-Хворому і багатство ……….
– Подивись на вид та й не питай про ………
– Здоров’я маємо — не дбаємо, а втративши —.......
– Бережи одяг- поки новий, а здоров’я……- .
– Доки здоров’я служить, то чоловік……
Гіркий тому вік, кому треба …….
– Бережи і шануй честь змолоду, а здоров’я ……— .
– Було б здоров’я, а все інше……..
– Вартість здоров’я знає лише той, хто його ……...
– Весела думка — половина
– Добре здоровому вчити ……..
– Здоровий злидар щасливіший від хворого ……
– Здоровий хворого ……..
Здоровому здається, що ніколи …….
– Яка молодість, така …..
– Люди часто хворіють, бо берегтися……
– Сміх краще лікує, ніж усі …………
- Інтерактивна вправа:https://learningapps.org/view3909489
Доповни загадки про здоров'я:
Щоб здоров'я добре мати
Слід про нього змалку…
Кожний ранок обливатись
І зарядкою…
У дворі щодня гуляти,
Повноцінно їсти й…
Добре мити всі продукти,
Досхочу вживати…
Будете це все робити –
Перестанете…
Якщо проаналізувати людські вчинки, то стане зрозумілим, що люди починають
діяти лише тоді, коли відчувають у чомусь нестачу: в їжі, питві, одязі, безпеці,
справедливості,
спілкуванні тощо, і перестають діяти, коли ця потреба вже задоволена. Тому
найзагальніша формула будь-яких людських дій може бути виражена так: Потреба —
Діяльність — Задоволення потреби.
Людська діяльність різноманітна і багатогранна.
Залежно від
віку людині властиві всі три різновиди діяльності, проте в різні періоди життя
вони виявляються по-різному за метою, змістом, формою, значенням. У дошкільному
віці провідним видом діяльності є гра, у шкільному - навчання, а в
зрілому - праця.
Завдання:
Продовжи
прислів’я.
· Праця людину годує, а лінь ...
·
На дерево дивись як родить,а на людину ....
·
Бджола мала, а й та ....
· Що посієш те й ...
· Зробив діло – .....
· Більше роби, .........
· Який майстер – така й ...
· Сім разів відміряй, а раз ......
· Під лежачий камінь і вода не ....
· Мало хотіти – слід навчитися і ....
ЗзЗавдання. Опрацюй текст розповіді.
Дівчинка вирішила після вечері
помити посуд.
- Мамо, - сказала
вона, - тепер завжди допомагатиму тобі.
І ніколи, ніколи не стомлюся.
Мати
була зворушена. Вона пригорнула до себе доньку. - Гаразд. Якщо так, донечко,
тоді завтра перед моїм поверненням додому зроби щось у хаті. Що саме – побачиш
сама.
- Добре, мамо, я
все зроблю, тобі нічого не залишиться!
На
другий день мати пішла на роботу. А дівчинка гралася у себе у дворі. Потім
побігла до подружок. І раптом згадала про свою обіцянку все поробити вдома.
- Ой,пропала моя
голівонька! – вигукнула вона. Дівчинка стояла у дворі і дивилася на всі боки.
За що б їй узятися? Але чомусь ніякої роботи не бачила.
Якби
їй кинувся у вічі віник, вона б підмела у дворі. Попався б совок – прибрала б
сміття, ганчірка – помила б підлогу.
Раптом
дівчинка побачила на веранді ляльку, взяла її і почала гратися.
Настав вечір.
Уся сім’я зібралася в хаті.
Після вечері
мама запитала:
- Ну,що ти
сьогодні, донечко, встигла зробити в хаті.
- Ой, - відповіла
дівчинка, - я шукала роботу і не знайшла її.
Коли
ти йшла з дому, заховала усю роботу!
Мама
засміялась.
- Як це так
вийшло? Віник і совок – під ґанком, ганчірка он там, на цвяшку. Тобі треба
навчитися самій знаходити роботу.
Наступного
дня дівчинка знайшла собі роботу: підмела у дворі, викинула сміття, помила
підлогу. Отак вона навчилася допомагати мамі.
Завдання :
·
Що пообіцяла дівчинка мамі?
·
Чому вона нічого не зробила?
· Що вона відповіла мамі на її запитання?
- ІІ Інтерактивна вправа: https://learningapps.org/view10669406
Урок№8. Тема:Творчість – творення, за якого використовуються норми, вимоги, обов’язки, але вони можуть змінюватися
- Опрацюй. Творчість — діяльність людини, спрямована на створення якісно нових, невідомих раніше духовних або матеріальних цінностей (нові твори мистецтва, наукові відкриття, інженерно-технологічні, управлінські чи інші інновації тощо). Необхідними компонентами творчості є фантазія, уява, психічний зміст якої міститься у створенні образу кінцевого продукту (результату творчості).
Види творчості:
1.
Наукова.
2.
Технічна.
3.
Літературна.
4.
Музична.
5.
Образотворча.
6.
Ігрова.
Навчальна
- Завдання: Поясни як ти розумієш кожен вид творчості!!!
- Завдання: Продовжити прислів`я!!!
Під лежачий камінь...
Ніколи не кажи: не вмію, а завжди говори: ...
Без відваги зазнаєш...
Добрим словом мур проб'єш, а лихим і...
Хто багато говорить, той ...
Краще синиця в руках,...
Мала крапля великий...
Не святі горщики...
З ним говорити, що ...
Той не помиляється, хто ні до чого не ...
Не спитавши броду, ...
Хто не знає - нехай ...
Шабля ранить тіло, ...- Розгадай ребус:http://rebus1.com/ua/index.php?item=rebus_generator&skip=0&mode=0&slovo=%D2%C2%CE%D0%D7%B2%D1%D2%DC
- Завдання:прочитай історію та зроби висновки!!!
"Жили два маленьких хлопчики, два сусіди. Один, Сергійко, був слухняний, а
інший, Миколка, ніколи не слухав маму чи тата.
Одного разу на подвір`я хлопчиків впало невідоме насіннячко. Сергійкові
мама одразу порадила посадити насіння, тому що добра справа завжди приносить
гарні результати, наче вдячність. А Миколка нікого не слухав та вважав, що йому
не потрібно нічого ніколи робити.
Насіннячко, яке посадив Сергійко, швидко почало проростати, оскільки
хлопчик турботливо та з любов”ю піклувався про нього, поливав та посипав
добривом, як порадила любляча мама. І через пару місяців виросла гарна та пишна
шипшина, заквітла, ароматом та красою віддячила Сергійкові за турботу.
Та одного разу Миколка захворів. Його мама не знала, що робити, а тому
звернулася по допомогу до Сергійкової мами. Сергійко пішов до своєї улюбленої
шипшини та зірвав плоди для хворого сусіда. Шипшина була дуже корисна, оскільки
виросла на любові та турботі. Миколка швидко видужав та зрозумів, наскільки
важливо у житті робити добрі справи. Адже любов та турбота завжди приносять
свої чарівні плоди, які здатні створити чудо у житті, навіть врятувати життя."
-
Що допомогло Сергійкові видужати?
- Чому шипшина була корисна
Урок №10. Тема: "Мова як виразник мого «Я»
- Конспект до уроку:https://vseosvita.ua/library/urok-ukrainoznavstva-u-5-klasi-mova-ak-viraznik-mogo-a-133680.html
За чистим-чистим полем, за дрімучим-дрімучим лісом, за далекою-далекою дорогою, за цукровою є місто Казкове. От якби ви, діти, раптом опинились в ньому! Ви б здивувалися. Будинки там складені з шоколаду. Дахи – з льодяників.
У кожному будинку віконниці з кренделів. І живе там у високі башті, під розмовляючим годинником, у маленькій кімнаті за різноколірним віконцем найосвіченіша на білому світі фея. Вона із шоколадною медаллю закінчила Академію Всіх Чарівних Наук. Звуть її – фея Добридень. А разом з нею там живе професор Будь-ласка.Жити-проживати у цьому місті велика втіха. Усі жителі тут казково ввічливі… Навіть собаки соромляться тут голосно гавкати. А цуценята простягають лапу всім, хто приходить, щоб привітатися. Горобці не сміють тут битися… Це найввічливіше місто з усіх казкових міст на білому світі й говорять тут най найввічливішими словами.Є слова дуже важливі, вагомі – Батьківщина, мир. Є рідні – мама, тато, дідусь, бабуся, брат, сестра. Ще є ввічливі слова, які називаються чарівними.«Доброго ранку!» – кажете ви мамі чи татові, прокинувшись, або вчителеві, коли він заходить до класу. «До побачення»- ідучи зі школи додому. «Дякую», «Спасибі» - щирозаходить до класу. «До побачення»- ідучи зі школи додому. «Дякую», «Спасибі» - щиро промовляєте за зроблену вам послугу. І всім від тих слів стає приємно й хороше. Поміркуйте, чому від цих слів всім стає приємно й хороше?Підготуй сенкан "Українська мова"!!!
- Давайте пограємо у гру «Хто так може говорити». Я буду вам зачитувати ситуації, а ви скажете мені хто так може говорити.
а) «Доброго ранку, моє сонечко! Вставай швидше! Час до школи!»
б) «Здраствуйте дідусю! Як давно я вас не бачив!»
в) «Привіт Сергійку! Я поспішаю до школи. Зустрінемось пізніше!»
- Які слова вітання ви чули в розмові?
- Який вираз обличчя має бути у цих дітей?
- Чи можна вимовляти ці слова з похмурим обличчям?
- Інтерактивна вправа:https://learningapps.org/view8197521
- Запиши та запам'ятай!!!!
- Характер
– стійкі , важливі
особливості людини, які допомагають визначити, як людина ставиться до
навколишньої дійсності ( до суспільства, до себе, до праці), яка в неї воля.
Відомо, що характер – стрижень особистості, головний визначник її
індивідуальності.
- Задання!!!Назвіть
головні риси унікальної людини й запишіть їх як "асоціативний кущ"
Опрацюй!!! Культура поведінки людини — важливе вираження її духовного багатства, уміння спілкуватися з людьми. Правила поведінки людини в суспільстві складалися упродовж багатьох віків. Часто про вихованість людини судять за її манерами. Проте не лише зовнішні атрибути відрізняють виховану людину.
- Які ж риси притаманні вихованій людині? Освіченість, професіоналізм, висока духовність, порядність, інтелігентність. Існують критерії, на яких базується етикет і які регулюють зовнішні форми поведінки людини. Це честь, совість, порядність — якості, якими потрібно дорожити так само, як ми дорожимо здоров'ям. Без них немає людини у високому розумінні цього слова. Хороші манери формують оправу дорогоцінних граней душі, серед яких тактовність, делікатність, чесність, благородство. Важлива риса вихованих людей — скромність. Скромна лю¬дина самокритична і вимоглива до себе, не переоцінює власні можливості. Вона не прагне виділи¬тися зовні, не буде голосно розмовляти в автобусі, не стане хвалитися своїми заслугами.Багато молодих людей вважають, що повагу, ввічливість, тактовність не обов'язково проявляти до своїх батьків. «Повага — це застава (кордон), яка охороняє батька й матір, стільки ж і дитину; перших вона рятує від смутку, останню — від докорів совісті», — зауважував Бальзак.А тепер кілька слів про звички. Вони мають велике значення для людини, адже це та «цегла», з якої складається її життя, спосо¬би досягнення нею своєї мети, манера спілкування з іншими людьми — словом, усе те, що ви¬значає долю людини.
Звички поділяються на ко¬рисні і шкідливі. Наприклад, гігієнічні (вмивання, ранкова гімнастика тощо) чи моральні (ввічливість, дисципліна, уважність тощо) — корисні звич¬ки. А ось куріння, пияцтво, нар¬команія — шкідливі.
У багатьох людей через відсутність звички вчасно робити те, що потрібно, формуються такі риси характеру, як легковажність, упертість у вчинках.
- Інтерактивна вправа:https://learningapps.org/view5891090
- Домашнє завдання. Скласти пам'ятку доброї поведінки.
Урок №12. Тема: "Пізнання себе як необхідність"
- Опрацюй!!!
На арці Дельфійського храму в V столітті греки написали слова Сократа: «Пізнай самого себе». Щоб сьогодні й у майбутньому відчувати себе справжньою людиною, вам необхідно зараз добре вчитись, досягти вершин у майбутній професії, створити міцну сім'ю, мати коло вірних друзів.
За Сократом, чеснота здобувається в результаті самопізнання, "турботи про души", самовдосконаленні. Сократ був першим з мислителів, хто зробив самопізнання основною частиною свого навчання і керівним принципом своєї діяльності. Ідея Сократа про самопізнання, популярна в давні часи, нерідко ставала важливою у вирішальних моментах історії й істотно змінювала думки людей. Не дивно те, що навчання Сократа про самопізнання знаходиться в центрі уваги і сьогодні.
-
Як ви гадаєте, чому він
наголошував на цьому? Що означає пізнати самого себе?
- Поясни як ти розумієш?
- Скільки чеснот у людини, стільки і вад. Ніхто не народжується без вад. Але порочним стає той, хто їх терпить (3 давньоіндійського епосу).
- Особистість людини - це сад, а наша воля - його садівник (Англійський
поет 17ст. Вільям Шекспір).
- Сократ напередодні страти попросив якогось музиканта навчити його грати
на лірі одну пісню. «Для чого, - запитав той, - якщо ти однаково помреш?!» -
«Щоб знати її перед смертю», - відповів Сократ.
- Життя довге, якщо воно повне... Вимірюймо його вчинками, а не часом (Давньоримський філософ Сенека).
Урок № 13. Тема: "Уривки з твору В.Мономаха "Повчання дітям"
- Переглянь відео:https://www.youtube.com/watch?v=lhZkV0uRkTA
- Прочитай:
Своє "Повчання дітям” князь Володимир написав у досить поважному віці, однак адресував його не лише дітям, а й усім нащадкам князівсько-боярського стану, про що пише він сам: «Діти мої або хто інший, слухаючи мою грамотицю, не посмійтеся з неї, а прийміть її до свого серця, і не лінуйтеся, а щиро трудіться».
Володимир Мономах вважав, що виховувати дітей слід на позитивних прикладах батьків, дідів. Одним із основних засобів виховання князь вважав освіту: «Що вмієте, того не забувайте, а чого не вмієте, того навчайтесь, — як батько мій, дома сидячи, знав п'ять мов, через те й честь йому була в інших країнах..». Повчання Володимира Мономаха – визначна пам’ятка педагогічної літератури. Великий князь радить своїм дітям любити Батьківщину, захищати її від ворогів, бути хоробрим, трудитися, бути гуманними, чуйним до людей, поважати старших, жаліти дітей, сиріт, поважати жінок: “Перш за все не забувайте убогих, а яко можете, по силі годуйте їх і подавайте сиротам. І вдову захистіть, не дайте сильним губити людину. Хто б не був, правий чи винний перед вами, не вбивайте і не веліть убивати його; якщо і завинив хто в смерті, не губіть християнської душі.
Якщо ж вам доведеться цілувати хрест перед братами своїми або перед будь-ким, то перше спитайте свого серця, на чому ви зможете стояти твердо, і тільки тоді цілуйте, а поклявшись, не переступайте клятви, бо загубите душу свою.
Ніколи не майте гордощів у своєму серці і в розумі, а скажіть: сьогодні живий, а завтра помру; смертні ми.
Старих шануйте, як батька, а молодих, яко братів …при старших годиться мовчати, премудрих слухати, старшим підкорятися, з рівними і молодими мати згоду і бесіду вести без лукавства, а щонайбільше розумом вбирати. Не лютувати словом, не ганьбити нікого в розмові, не сміятися багато. Очі тримати донизу, а душу вгору.
В домі своєму не ледачкуйте… Брехні остерігайтесь і пияцтва, і облуди, від того душа гине і тіло».
Торкаючись питань морального виховання дітей, князь Володимир у “Повчанні” багато уваги приділяє нормам і правилам поведінки людини. Він дійшов висновку, що особиста поведінка дорослих в межах цих норм є критерієм вихованості… У свою чергу етикет, манера, тон поведінки перебувають у прямій залежності від моральних вправ. «…Куди б не прийшли і де б не зупинилися, напійте і нагодуйте нужденного. Найбільше шануйте гостя, звідки 6 він до вас не прийшов: простий чи знатний, чи посол; якщо не можете пошанувати його дарунком, то пригостіть його їжею і питвом, бо він, мандруючи далі, прославить вас у всіх землях доброю чи злою людиною.
Хворого навідайте, покійника проведіть в останню дорогу, бо всі ми смертні.
Не проминіть ніколи людину, не привітавши її, і добре слово їй мовте. Жінку свою любіть, та не давайте їй влади над собою.
На світанні, побачивши сонце, з радістю прославте день новий і скажіть: Господи, додай мені літа до літа, щоб я честю й добром виправдав життя своє.
Якщо забуваєте про це, то частіше заглядайте в мою грамотицю: і мені не буде соромно, і вам буде добре…”.- Завдання.Складіть невелику характеристику твору В.Мономаха.
Урок №14. Тема:"Я в майбутньому"
- Напиши невеликий міні-твір на тему "Я в майбутньому"
- Приклад твору за посиланням:https://www.ukrlib.com.ua/sochm/printout.php?id=1696
Пройди тестування:https://naurok.com.ua/test/uzagalnennya-za-temoyu-ya---ukra-nec-625166.html
Урок №16. Тема:"Родина - цінність для мене"
Презентація до уроку тут
Що ж таке родина?
Тато, мама, брат, сестра ви – це рідна сім’я.
Одне або ряд поколінь, які походять від одного предка - наш рід.
Група людей (родичі) – велика родина.
Населення, люди, які живуть у нашій країні – український народ.
С Схема родоводу,таблиця у вигляді дерева, що вказує на розгалуження роду – родовідне дерево.
Словникова робота.
(
Родина – стійке об’єднання людей, що історично склалося на певній території на основі спільного походження.
Рід – усі родичі, об’єднання кровно споріднених осіб.
Родовід – термін, що об’єднує членів одного роду.
Родовідне дерево – схема родоводу ,таблиця у вигляді дерева, що вказує на розгалуження роду.
Вправа "Закінчи речення"
" Склад сім'ї".
1. Донька моєї мами – це моя ...
2. Найбільше в нашій хаті свято, коли приходить з роботи ...
3. Своїх онуків розуму навчає старенький ...
4. Найбільше пестять та голублять своїх дітей ...
5. Батькам на потіху росте здоровий, розумний їхній ...
6. Твою матусю донечкою кличе твоя ...
Робота в парах.
Скласти сенкан до слів «сім'я», «родина».
Опрацюй!!!!
- Батька з матір’ю поважати – горя не знати.
- Братська любов міцніша за кам’яну стіну.
- У сім’ї і каша густіша.
- Вся сім’я разом, так і душа на місці.
- Дерево тримається корінням, а людина сім’єю.
- Дім зігріває не піч, а любов і згода.
- За загальним столом їжа смачніша.
- Сімейний горщик завжди кипить.
- Материн гнів, як весняний сніг: рясно випаде, та скоро розтане.
- Які мамка й татко, таке й дитятко.
- Яблучко від яблуні недалеко відкотиться.
- Син мій, а розум у нього свій.
- Прочитай!!!
- Чому потрібно поважати і любити членів своєї сім’ї?
- Навіщо родичі турбуються про нас, намагаючись завжди допомагати?
- Чи потрібно радувати батьків та інших членів сім’ї? Як це можуть зробити першачки?
- Чи варто дітям просити винагороду за допомогу своїм батькам чи іншим родичам?
- Кількома словами опишіть, якою має бути ідеальна родина (наприклад, «велика», «щаслива», «весела», «дружня» тощо).
- Завдання!!!Запиши традиції своєї родини
- Практична робота з класом.
- Вставити замість крапок пропущені букви.
- Напиши міні-твір "Якою я бачу свою родину в майбутньому?"
- Опрацюй!!!
- Поміркуй!!!!Наскільки давній твій рід?
- Інтерактивна вправа:https://learningapps.org/view12013673
- Стоянка Королеве
На території Закарпатської області розташована одна з найдавніших археологічних пам’яток Євразії – Королевська стоянка. Як свідчать результати розкопок, найдавніші знахідки звідти мають вік близько мільйону років. Загалом же люди безперервно мешкали на тому місці дуже тривалий час. Останні знахідки відносяться вже до періоду насування льодовика (50 тис. років тому).
Закарпаття відоме своїм надзвичайно своєрідним і древнім минулим. Серед пам’яток старовини є дуже цікавою й оригінальною, навіть у європейському масштабі, багатошарова стоянка первісних людей поблизу селища Королево Виноградівського р-ну. Пам’ятка була відкрита в 1974 р. археологічною експедицією під керівництвом В. Гладиліна.
Жили стародавні люди у мінливих кліматичних і природних умовах, які часом дуже відрізнялися від сучасних. Як показують королівські знахідки займалися найдавніші мешканці України полюванням і збиральництвом. Вони вміли добре обробляти камінь, дерево, кістку і шкіру. Очевидно, вони, як це показують знахідки з інших територій вже знали і використовували вогонь, оскільки нерідко клімат в той час був холодніший, ніж сьогодні.Археологи знайшли на цій стоянці різні знаряддя праці: рубила, скребла, гостроконечники, різці, чопери, ножі. Цей перелік відображає фактично весь «асортимент» тогочасних знарядь праці (порівняйте з тим, що є у вас дома. Яку домашню роботу ви могли би виконувати давніми знаряддями?)
У Королеві вченим вдалося зібрати понад 60 тисяч кам'яних знарядь праці. Як вважають археологи, їх вік від 1 мільйона до 30 тисяч років до н. е. Дослідження показали, що наші предки виготовляли наконечники списів, скребла, ножі майже виключно із місцевого андезиту (гірської породи). Згідно з експертними висновками , Королево упродовж сотень тисяч років функціонувало як стоянка-майстерня з виготовлення кам'яних знарядь праці і зброї.
- Мізинська стоянка
Уявити, яке життя вели мисливці на мамонтів дозволяють речі, знайдені на Мізинській стоянці. Тут археологи знайшли залишки жител, побудованих з кісток мамонта та оленів, які нагадують за конструкцією традиційні житла північних народів – чуми. Існувала стоянка приблизно 20 тисяч років тому.
Мізинська стоянка — одна з найвизначніших археологічних пам'яток пізнього палеоліту в історії не лише України та Європи, а й світу. Її дослідження дозволило відкрити нову для науки історичну культуру (названу згодом за місцем першого відкриття) кроманьйонців європеоїдного типу, які майже двадцять тисячоліть тому населяли наші землі. Археологи класифікують мізинську культуру як ранню мадленьську культуру.
Відкриття стоянки відбулося восени 1907 року на подвір'ї козака Кошеля з села Мізин, де були знайдені якісь великі кістки. Звістка про це швидко облетіла навколишні села і зацікавила археологів. Археологічна розвідка показала, що тут знаходилося поселення кроманьйонців доби пізнього палеоліту. За сторічний період досліджень археологи відкопали п'ять круглих жител діаметром близько семи метрів і площею до 25-ти квадратних метрів. Ці куполоподібні житла були схожі на "чуми" північних народів: вони були споруджені з дерев'яних жердин, вкритих шкірами тварин, а ззовні обкладені тваринними кістками та рогами. Поблизу них знаходилися місця обробки каменю та кісток.Серед знарядь праці з каменю та кістки, археологи знайшли у Мізині й стародавні прикраси. Це браслети з кістки зі специфічним орнаментом – меандром, який популярний і досі. Знахідки з Мізину вважаються найдавнішим зразком такого узору.
Безцінною знахідкою на Мізинській стоянці є дивні вироби з кісток (також з орнаментом), після аналізу яких стало зрозуміло, що це - музичні інструменти, які застосовувалися під час ритуалів. До так званих звучних інструментів належить також "шумлячий" мізинський набірний браслет, який складається з п'яти окремих незамкнених кілець. Це своєрідні кастаньєти, які поки що є єдиним свідченням про наявність танців у палеолітичній культурі Східної Європи. Тут же було знайдено і згодом розшифровано прадавні графічні записи музики, тобто тогочасні ноти. Цю дивовижну музику понад 20-тисячолітньої давнини вже кілька років можна чути у виконанні чернігівського військового оркестру Північного оперативного командування Збройних Сил України.
Також у Мізині знайшли статуетки, що зображують жінок. Такі статуетки вчені називають «палеолітичними Венерами» - на честь римської богині краси Венери. Вважається, що вони відбивають ідеал краси кам’яної доби та уособлюють богиню-Мати та культ родючості.
- Киїк-Коба. 150—30 тис. р. до н.е.
- Заповни таблицю з графами "Назва стоянки", "Період існування", "Розташування", "Знаряддя праці"
ІІ семестр
- Перевір себе:https://learningapps.org/view3747748
- Опрацюй!!!!
Кам'яна могила — світова пам'ятка давньої культури в Україні поблизу Мелітополя смт Мирне у Запорізькій області над річкою Молочною, з 2008 р. — Національний історико-археологічний заповідник. Пагорб, що тисячоліттями слугував людям вівтарем для відправлення язичницьких обрядів, містить декілька тисяч унікальних стародавніх наскельних зображень — петрогліфів. Хронологія петрогліфів охоплює величезний період від епохи пізнього палеоліту до середньовіччя (XXIV—XXII тис. до н. е. до X—XIII ст.), що робить пам'ятку унікальною.
Кам'яна Могила є природним утворенням, висота якого сягає 12 метрів. Вона займає площу розміром 1,6 га, на території якої розміщені близько 3 тисяч плит. Плити розташувалися не у випадковий спосіб: це правильно розвалений кам'яний панцир, а його печери і гроти стали зручними для культових цілей. На плитах залишали малюнки, які предки наносили не фарбою, а протирали шматком каменю. Ці протертості іноді вкривали мінеральними чорними і червоними фарбами
- Переглянь відео:
- Перевір себе. Розгадай анаграми:https://drive.google.com/file/d/1EhEuQhBWD0C-kKDHJW560Io4TSKx9Cwz/view?usp=sharing
- Опрацюй!!!!
Трипільська культура в історії України
Це археологічна культура енеоліту (мідно-кам’яна епоха, 4-3 тис. до н.е.). Відкрита у 90-і роки 19ст. у с. Трипілля на Київщині археологом Вікентієм Хвойкою. Поширювалась на території: Лісостепове Правобережжя, Наддністров’я, Прикарпаття, пізніше – Волинь, Степове Причорномор’я. Носії цієї культури підтримували зв’язки з племенами з Байкалу та Подунав’я. Це була система господарств, топографії поселень, які відрізнялись декоративним розписом будинків. Трипільській культурі був притаманний орнаментальний мотив, розмальована кераміка, весільна і поховальна обрядовість. Мешкали трипільці поблизу річок в одно- чи двоповерхових будинках з глини на дерев’яному каркасі, прямокутної форми, покритих соломою. Трипільці винайшли плуг і колесо, одомашнили бика і коня, навчилися їздити верхи, освоїли ткацтво. Найбільші поселення трипільців (протогороди): Майданецьке, Тальянки, Доброводи, Сушковці. Основа діяльності - зернове землеробство, знаряддя праці: рало, серп, зернотерки, ручний дриль з каменю для свердління. Перші в Україні почали використовувати мідь, виплавляли і кували її. На високому рівні було прядіння і ткацтво, керамічне виробництво, на гончарному посуді було зображено магічний знак «варга». Суспільна організація: рід, що поділявся на великі патріархальні родини. Вірування: політеїзм, анемізм, фетишизм. Поклонялися Богині-матері (символу материнства і родючості), Бику(символу обробки землі і багатства), Змії (символу спритності), Голубу(неба). Можливі причини загибелі Трипільської культури: 1. Спроба перебудувати землеробську основу господарства на скотарську. 2. Внутрішні суперечності між племінними об’єднаннями східного і західного регіонів. 3. Переселення на території трипільців скотарських племен.
Дистанційне навчання. Урок №26. Тема:"Від індоєвропейців, трипільців до антів"
- Індоєвропейські мови — одні з найбільш великих мовних сімей,
індоарійська, або індійська, група; іранська група; вірменська мова; фригійська мова; грецька група; фракійська мова; албанська мова; іллірійська мова; венетська мова; італійська група; романська група; кельтська група; німецька група; балтійська група; слов'янська група; охарська група. Приналежність деяких інших мов (наприклад, етруської) до індоєвропейських мов залишається спірною.
Мовами індоєвропейської сім'ї розмовляють понад 150 народів, що становить половину населення Землі.
- Анти – це об’єднання слов’янських племен, яке утворило першу в історії України державу. Вона існувала з III до VII або VIII століття нашої ери. Анти славилися серед всіх цивілізованих країн того світу своєю військовою міццю та розвиненою культурою, мали значний вплив на геополітичні процеси того часу. Деякі вчені припускають, що саме від антської народності походить назва Античності.
- Переглянь відео:https://www.youtube.com/watch?v=d9QXVm_9yCA
Слов'яни - велика група споріднених за мовою та культурою індоєвропейських народів, що живуть у Східній і Центральній Європі
Детальніше тут.
- До якої гілки слов'ян належать українці?
- Де проживали слов'яни?
- Чим займалися і в що вірили?
- Хто такі слов'яни?
- Перевір себе:https://learningapps.org/view11365162
- Опрацюй:https://vseosvita.ua/library/prezentacia-cikl-kalendarno-obradovih-svat-osinnogo-periodu-52092.html
- Завдання!!!Які свята осені Ти відзначаєш?
- Перевір себе:https://learningapps.org/view15798709
- Мотивація!!!
- Піктографічне письмо: піктографія (від лат. — намальований і грец. — пишу), малюнкове письмо — тип письма, в якому поняття (ідеї) та їхні зв'язки передаються за допомогою зорових образів, фігур, схем, спрощених та узагальнених зображень (піктограм). Багато вчених не визнають П. п. власне письмом. Передача понять у П. п. досить недосконала, бо піктограми зображують лише конкретні предмети і можуть мати чимало різноманітних і суперечливих тлумачень.
- Петрогліфи (від грец. Πέτρος - камінь і γλυφή - різьба) Кам'яної Могили є унікальними зразками первісного мистецтва. Вони групуються в межах окремих місцезнаходжень, їх характерною рисою є багатство лінійно-геометричних елементів, іноді об'єднаних в химерні групи з зооморфними і антропоморфними зображеннями. Значну частину наскальних малюнків Кам'яної Могили становлять різного роду знаки, ідеограми і символи.
- Завдання. Переглянь зображення.Спробуй пояснити, що хотіли цим передати люди?
- За символами-знаками трипільців стоїть їхня духовність, їхні світогляд сонцепоклонницькі святощі, тотеми. Що ж пошановували і що задобрювали трипільці? Які сакральні об'єкти найчастіше зафіксовані у їхній орнаментиці? За даними багатьох дослідників, найчастішими символами носіїв Трипільської культури були Сонце і тур-бик. А на символи води, як в окремих групах трипільських поселень припадає 33% від усіх відомих знаків, на символи дощу - 16%, на символи тварин - 14%, на символи дерева - 16% тощо. Серед трипільської зооморфної пластики спостерігається така динаміка: тур-бик - 49,4%, олень - 2,4%, коза - 2,3%, птахи - 1,4% від усіх фігурок і ін.
- Що найчастіше зображували трипільці в орнаментах?
- Детальніше про трипільські символи тут.
Урок № 31.Тема: "Слов'янська писемність"
- Слов’янська писемність була створена в IX столітті, близько 862 року. Новий алфавіт отримав назву «кирилиця» на ім’я візантійця Костянтина, який, прийнявши чернецтво, став Кирилом. А допомагав йому в богоугодній справі освіти слов’янських народів старший брат Мефодій.Кирило створив слов’янську абетку на основі грецької, суттєво змінивши її, щоб передати слов’янську звукову систему. Були створені дві абетки - глаголиця і кирилиця. Крім того, брати-греки переклали слов'янською мовою Євангеліє, Апостол і Псалтир. Кирило, який змалечку мав великі здібності і досконало опанував всі науки свого часу, а також вивчив багато мов, на основі грецької створив слов'янську абетку. Він істотно змінив грецьку абетку, щоб більш точно передати слов'янську звукову систему.Були створені дві абетки - глаголиця і кирилиця. Кирило (мирське ім'я —Костянтин; бл. 827-14 лютого 869) і його старший брат Мефодій (бл. 815 — помер між 6.4. і 19.4.885). Народились у м. Солунь (тепер Фессалоніки, Греція) в сім'ї воєначальника.З 843 Кирило вчився у Константинополі при дворі візантійського імператора Михайла III, де одним з його вчителів був Фотій. Добре знав слов'янську, грецьку, латинську, єврейську і арабську мови. Був патріаршим бібліотекарем, викладав філософію. В 40-60-х рр. 9 століття брав участь у диспутах з іконоборцями і мусульманами в Сирії. Близько 860 року їздив з дипломатичною місією до хозарів.Мефодій рано вступив на військову службу. Протягом 10 років керував заселеною слов'янами областю Македонії. Постригшись у ченці, став ігуменом монастиря Поліхрон на березі Мармурового моря. Влітку 863 року Кирило і Мефодій на запрошення князя Ростислава переселились до Моравії, щоб проповідувати християнство.Перед від'їздом Кирило створив один з перших слов'янських алфавітів (у науці немає єдиного погляду з питання, яку азбуку створив Кирило — кирилицю чи глаголицю). Кирило і Мефодій перекладали на старослов'янську мову церковні книги — вибрані місця з Євангелія, Псалтир, Апостольські послання.За запровадження слов'янської мови в богослужінні були звинувачені в єресі. В 866 на виклик Папи Римського Адріана II їздили до Риму. Отримали від нього спеціальне послання, в якому їм дозволялося розповсюджувати слов'янські церковні книги і проводити богослужіння на слов'янській мові.Після приїзду до Риму Кирило помер. Похований у Базиліці Святого Климента у Римі. Мефодій був висвячений на архієпископа Моравії і Панонії, і в 870 повернувся до Панонії. Внаслідок інтриг німецьких феодалів деякий час перебував в ув'язненні. В 882—884 жив у Візантії. В середині 884 повернувся до Моравії, де перекладав Біблію на слов'янську мову.
- Опрацюй презентацію:https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-5-klas-istoriya-ukra-ni-36923.html
- Поміркуй!!
- Поясни походження назв!!!
- Завдання.Дослідження походження власного прізвища!!!Перейди за посиланням та виконай завдання: https://ridni.org/
- Опрацюй!!!Назви сусідів України?Які моря омивають Україну?
- Україна розташована в основному на південному заході Східноєвропейської рівнини, в Центрально-Східній Європі. Лише невелику частину її території (5%) займають Карпатські і Кримські гори — складові великої Гімалайсько-Альпійської гірської системи.
- Вікторина:https://online.seterra.com/uk/vgp/3205
В контексті географічного положення територія України завжди перебувала в центрі подій на Європейському континенті.
Тут перетиналися історичні шляхи й основні геополітичні лінії Євразії, що давало широку можливість контактів як із Західною та Північною Європою, так і з країнами Близького та Середнього Сходу і Центральної Азії. Шлях із "варяг у греки" через Волхов, Двіну або Віслу виходив на Дніпро й далі прямував на Босфор, а "Шовковий шлях" однією з гілок виходив до узбережжя Азовського, Чорного морів та причорноморських степів. За більш як тисячу років Україна на різних етапах свого історичного розвитку пройшло багато форм політичного існування. Була вона і впливовою в Європі монархією (Київська Русь), і колонією Російської, Польської та Османської імперій, була (Козацька держава – Запорожжя XVIIст., на початку XXст. – УНР) і є тепер республікою.
- Інтерактивна вправа:https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=3882a1ab2d56
- Поміркуй!!!!!Чи вигідне географічне розташування має Україна?
- території, що безпосередньо залучена до сфери життєдіяльності тієї чи іншої людської спільноти (племені, союзу племен) і ототожнюється із цією спільнотою;
- адміністративно-територіальної або державної одиниці.
Стосовно давніх українських теренів термін "земля" з уточненням "скіфська" вперше був ужитий Геродотом.\
- Завдання "Асоціативний кущ" "Українська земля"
- Походження назви “Україна” “Назва Україна вперше з’явилося ще в Іпатіевському літописі. Розповідаючи про героїчну смерть переяславського князя Володимира Глібовича року 1187-го, літописець повідомляв: «За ним же Україна багато потужила». Україною він назвав Переяславську землю. Пізніше цю назву ми зустрічаємо стосовно Галицької землі, частини Волинського князівства над Західним Бугом. Вчені вважають, що назва Україна означає країна, край, уділина (від краяти), тобто територія, яка відділяє мене (народ, плем’я рід) від інших і є наділеною (украсною) мені як батьківщина.
- Відомо, що в давні часи територія східнослов’янських племен умовно ділилася на окремі землі, що називалися країнами, українами. Після розпаду Київської Русі на окремі незалежні князівства слово україна набуло нового значення — «князівство». У XIV — XV століттях назва Україна, Вкраїна вживалася стосовно до Середнього Подніпров’я. Пізніше ця назва поширилась на всі землі, на яких формувався український народ.”
- Опрацюй на порівняй!!!! Чи збігаються сучасні кордони України з етнографічними кордонами розселення українців в минулому і тепер?
- Інтерактивна вправа:https://learningapps.org/view2979830
- Інтерактивна вправа:https://learningapps.org/view7168602
- Детальніше тут та тут.
Велесова книга викладає історію східних слов'ян (іменованих, зокрема, русами та русичами) від міфологічних пращурів до варяга Ерека (деякими коментаторами ототожнюється з Рюриком). Власне історія викладається непослідовно, народи різних епох начебто зводяться в один час, складається враження, що ігноруються західна і південна гілки слов'янських племен, використовуються літературні назви історичних персонажів . Географія представлена в розпливчастих межах, сполучаючи віддалені один від одного місцевості в єдиний театр дії.
Більшу частину текстів займає прославляння самих русичів з протиставленням їм візантійців і готів, перераховуються язичницькі боги, поверхово описуються обряди русів.
- Завдання. Поміркуй про зв'язки русичів з іншими народами!!!
- Що знаємо про Аскольда?Які основні справи його життя?Пригадй:http://oranta.org/index.php?option=com_content&view=article&id=911:postat-knjazja-askolda-ta-ogo-vagoma-rol-v-istoriji-stanovlennja-hrystyjanstva-na-rusi&catid=25:parafija-cat&Itemid=00000000027
- «Літопис Аскольда» («Аскольдов літопис») — реконструкція літопису декількома дослідниками, який гіпотетично написано за часів правління київських князів Аскольда і Діра. Більшістю дослідників визнається науковою містифікацією.
- «Літопис Аскольда» мав на меті визначити місце Київської держави як невід’ємної частини християнської ойкумени, а історію нашої країни – як безпосередній елемент світової історії. Київські книжники запровадили особливу Руську еру літочислення, згідно якої відлік років вели від 860 р. – прилучення Русі до «християнської благодаті».
- Підготуй сенкан Аскольда:
- Склади пазл:https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=221c881f4332
- Міжнародна торгівля була настільки розвинена на Русі. Активність торгівлі пояснюється перехрестям на території країни основних торгівельних артерій того часу. Численні літописні згадки, не тільки давньоруські, а й візантійські, східні та західноєвропейські підтверджують жвавість та завзятість русичів у міжнародних торгівельних відносинах.
- мед;
- хутра;
- дерев’яні та металеві вироби, зокрема, зброя;
- віск;
- шкіра;
- прикраси;
- раби.
Купці подорожували водою та сушею, зазвичай обираючи водні шляхи, котрі в достатку існували на території Русі. Основними торгівельними шляхами, що проходили через територію давньоруської держави були:
- Волзький торговий шлях, що йшов від міста Ладога на Каспій і далі в Хорезм і Середню Азію, Персію і Закавказзя;
- сухопутний шлях, що починався в Празі і через Київ виходив на Волгу і далі до Азії;
- шлях «з варяг у греки». Мав протяжність 3 000 км, поєднував північ Київської Русі та Візантію. Цей шлях пролягав від Варязького (Балтійського) моря Фінською затокою по ріці Неві Ладозьким озером, далі річкою Волховом, озером Ільмень, рікою Ловаттю, потім волоком човнами до Дніпра, вплав на р. Дніпрі, потім Руським (Чорним) морем уздовж західного берега до Царгороду (тепер Стамбул). Також маршрут ними мінявся — уздовж Одри до Кракова в Галичину через Звенигород, Пліснеськ, Галич.
Повна стаття: https://histua.com/istoriya-ukraini/knyaya-doba/torgivlya-i-torgovelni-shlyakhi-na-teritoriji-kijivskij-rusi-shlyakh-iz-varyagiv-u-greki-gretskij-shlyakh
Повна стаття: https://histua.com/istoriya-ukraini/knyaya-doba/torgivlya-i-torgovelni-shlyakhi-na-teritoriji-kijivskij-rusi-shlyakh-iz-varyagiv-u-greki-gretskij-shlyakh
- Завдання.Через які географічні об'єкти проходили шляхи?
- Анаграми:https://drive.google.com/file/d/1TKFsKvDg7JYgDW0hAxuKsE8CJq-XzRHA/view?usp=sharing
- Детальніше тут.
- Завдання. Опрацюй уривки та зроби висновок, якою бачили Україну іноземці?
- "Київ, столиця колишньої держави русів, при річці Бористені, є одним з найгарніших і найкультурніших міст Европи, хоч його пограбовано і спустошено до краю», – писав А. Кампензе в 1534 році: (A. Campense. «Lettera d’Alberto Campense»)."
- "Посол імператора Рудольфа II до Запорозької Січі Еріх Лясота в 1594 році пише, що запорізькі старшини були люди високоосвічені, поводилися, як добре виховані європейські аристократи, знали всі тонкощі європейської дипломатичної етики, взагалі, були дуже культурними європейськими ЛИЦАРЯМИ. Про наші міста Київ, Кам’янець, Прилуки пише, що вони своїми будинками, чистотою, впорядкованістю, багатством, укріпленням можуть успішно конкурувати з найліпшими європейськими містами. Про селян пише, що вони, працюючи на полі, мають рушницю чи шаблю при собі, щоб кожної хвилини бути готовим відбити несподіваний напад татар (Е. Lassota. «Tagebuch»)."
- «Українці є розумні, щирі, щедрі і понад усе цінять свою свободу. Вони вважають смерть кращою за рабство і тому завзято борються з поляками за свою незалежність. Будовою тіла міцні, стрункі, гарні, а на війні зухвало хоробрі і витривалі», – писав французький інженер Боплан у 1650 році. (G. Beauplan. «Description de L’ Ucraine»)"
- Україна неймовірно родюча і добре загосподарена. Я ще не бачив такої країни, яка би була так подібна до найкращої провінції Англії, як подібна Україна. Переїжджаючи через Україну, я почував себе так безпечно і вільно, як і в Англії, хоч тоді була війна з Туреччиною. Українці є дуже чесний, добре вихований, моральний народ», – писав англієць Д. Маршал, який був в Україні в 1770 році (J. Marshall. «Travels»).
- Україна стане колись новою Елладою (Грецією): прекрасне підсоння цього краю, весела вдача народу, його музикальний хист, родюча земля — все це колись прокинеться і повстане велика культурна нація; її межі протягнуться до Чорного моря, а її впливи геть у далекий світ»? – писав німецький філософ і етнограф Й. Гердер у своєму «Деннику» у 1769 році: (J. G. Herder. «Tagebuch»).
- Підготуй асоціативний кущ "Українці" (згідно відгуків)
- Які причини геополітичного інтересу до України?
- Підготуй міні-есе "Чим багата моя Україна"
- Запам'ятай!Міграція - це переміщення, рух населення
- Запам'ятай!!!Украї́нська діа́спора — збірне визначення української національної спільноти поза межами українських земель (етнічної української території).
Поняття «діаспора» (грец. διασπορά, що у перекладі означає «розпорошення, розтікання») виникло у євреїв, яких, розпорошених по світу й існуючих поза своєю первісною батьківщиною, здавна сукупно так іменували.
Під українською діаспорою розуміють українців, що знаходяться за межами України й усвідомлюють генетичну чи духовну єдність із Україною.
Проте, існує інший погляд на значення терміна «українська діаспора», який відповідає буквальному перекладу слова «діаспора». Усі українці, що постійно мешкають за межами державного кордону України — закордонні українці (зарубіжні українці), і лише ті з них, що постійно мешкають за межами української етнічної території (за станом на початок XX ст.), є українською діаспорою.
Цікаво про еміграцію в Канаду тут.
Завдання.Підбери СИНОНІМИ-терміни до слова "діаспора"
Д____
І___
А___
С___
П___
О___
Р___
А___
Анахарсіс, Анахурс (грец. Ἀνάχαρσις / Αναχυρςις; остання чверть VII — середина VI століття до н. е.) — напівлегендарний скіфський мудрець. За деякими античними авторами, один з канонічної групи «Семи мудреців». Батько — скіфський цар Гнур (син Ліка), мати — еллінка. Подорожував Елладою, де здобув славу мудреця. Спілкувався з багатьма політичними діячами, зокрема Солоном. Статуя Анахарсісові стояла в Афінах. Після повернення в Скіфію Анахарсіса у Гілеї убив рідний брат — цар Савлій. За свідченням Геродота «він загинув через те, що хотів завести іноземні звичаї, і через те, що спілкувався з еллінами»
- Геродот досить багато згадує про Анахарсіса Скіфського, він пише, що той був сином скіфського царя Гнура і багато подорожував, не лише Грецією але бував в Індії, Аравії і виніс звідти для Причорномор’я багато цікавого та повчального.
- Детальніше тут.
Опрацюй вислови філософа:
● Зла людина схожа на вугілля: якщо не палить, то чорнить тебе.
● Краще мати одного друга дорогоцінного, ніж багатьох малоцінних.
● «Які з кораблів найбезпечніші?» – запитали Анахарсіса. Він відповів: «Витягнуті на берег».
● На питання, що в людині добре і погано відразу, Анахарсіс відповів: «Язик».
● Ринок – це місце, навмисне призначене, щоб обманювати і обкрадати один одного
- Тисячі добрих слів не варті одного доброго діла.
- Почуття, думка і слово ніколи не можуть бути одним і тим самим: думка викривлює почуття, а слово викривлює думку.
- У житті майже все залежить від випадку..
— Найдикішу тварину, бо лише вона мужньо помирає за свою свободу, — відповів Анахарсіс.
— А яку з живих істот ти вважаєш найсправедливішою? — знову спитав Крез.
—Можливо звірі є й наймудрішими? — засміявся Крез.
- Завдання.
Підготуй сенкани історичних діячів.
- Підготуй історичні портрети діячів
- Яка їх роль в історії України?
Урок №48 - 52 (5). Резерв. Повторення
- Підготуй асоціативний кущ "Українознавство"
- Склади перелік термінів з Українознавства
- Для чого потрібно вивчати Українознавство?
- Чим відрізняється курс від інших суспільних предметів?
- Напиши міні-есе "Україна для мене - це..."
Немає коментарів:
Дописати коментар