Факультатив "Українознавство" 5 клас

Урок №1.Тема: " Світ як ціле, його різноманітність. Україна та українство як цілісні органічні частини вселюдства. "

  • Запам'ятай!!!

Українозна́вство  — галузь гуманітарних знань, орієнтована на вивчення економічної, політичної, соціальної, культурної, історичної проблематики України, а також життя української діаспори за кордоном.

  • Поміркуй, що таке "Україна"?
  • Склади асоціативний кущ до слова " Україна"?
  •  Виконай вправу  Моя країна
Урок №2. Тема: Українознавство як цілісна системна наука, що вивчає українську людину,
Україну та світове українство.

  • Опрацюй конспект до уроку:   Українознавство
  • Українознавство охоплює в себе крає;, країно;, природо;, суспiльство;, людино;, народознавство, але не як окремi предмети, а як елементи унiверсальної цiлiсностi. Унiверсальна цiлiснiсть “України” й “українства” розкривається й осягається шляхом взаємопов’язаного еволюцiйно;синхронного й дiахронного розгляду концентрiв: Україна — етнос; Україна — природа, екологія; Україна — мова; Україна — нація, держава; Україна — культура (матерiальна, гуманітарно; духовна: релiгiя, фiлософiя, мистецтво, освiта, наука; право; валеологiя; вiйсько); Україна в мiжнародних вiдносинах; Україна — ментальнiсть, доля; Україна — iсторична мiсiя.  I в силу цього українознавство постає як цiлiсна система самопізнання, виховання й навчання, єдностi знання, любовi і творення  
  • Розшифруй анаграми: https://childdevelop.com.ua/users/topdf/anagram_gen_pdf.php?wsheet=AN088D807&fname=html/temp/267251/AN088D807&xaccess=9&tkn=cf6b5291da83a3d82389c836bb4e18de
Урок №3.  Тема: Концентри українознавства як універсальні сфери життя

Урок №4.Людина – частка і ціле природи. Я –людина. Я – українець
  • Домашнє завдання: Мій робочий день: опис погодинно

Урок №5. Тема: Життя – дарунок природи та долі, його циклічність (проявлення-народження, становлення-зростання, відтворення, старіння-згасання, смерть, проявлення народження)



 З античних часів людство у своєму житті користується правилом, сформульованим філософом Піфагором: «Людина - міра всіх речей», а цінність людського життя - це найвища суспільна цінність. Людина - частина суспільства, вона має свої права та обов'язки. Основне право людини - це право на життя. Захист цього права -  найважливіший пріоритет цивілізації. 

  • Поміркуй над цитатами!!!
  • 1. Світ належить оптимістам, песимісти — тільки глядачі. (Ф. Гізо)
    2. Жити — це не означає дихати, це означає — діяти. (Ж.-Ж. Руссо).
    3. Наше життя — це те, що ми думаємо про нього. (Марк Аврелій)
    4. Ключ до життя — служіння людям. (Д. Джексон)
    5. Найвища із книг — книга життя, яку не можна ні закрити, ні знову відкрити за своїм бажанням. (А. Ламартін)
    6. Ж
    ити— означає не тільки задовольняти матеріальні запити організму, головне — розуміти свою людську необхідність. (Жуль Берн)
    7. Людське життя — це найвища цінність, щастя можливе, але воно залежить від людини. 
  • Запам'ятай життєві правила!!!
  • Правила:
    1. Адекватно приймати дійсність.
    2. Приймати себе і навколишніх такими, як вони є. Поважати усіх.
    3. В усіх і всьому шукати лише гарне.
    4. Вірно
    дружити, вибирати гідних друзів.
    5. Розвивати почуття «добра» і «зла».
    6. Думати не тільки про себе, але й про те, як іншим поруч з тобою.
    7. Вести здоровий спосіб життя і фізичний, і духовний.
    8. Турбуватися про навколишній світ (природу).
    9. Нести відповідальність за всіх і все. 
  • Завдання: напиши власні правила життя!

Урок №6. Тема: 
Здоров’я – ознака ладу між людиною і природою


Здоров’я – це невід’ємна складова життєвого успіху людини. Міцне здоров’я дає людині можливість розвиватися, зростати, працювати, самореалізовуватися в суспільстві. Здорова людина впевнена у своїх силах, більш оптимістично сприймає навколишній світ, може більше уваги приділяти своїм близьким і знайомим. У народі часто кажуть: «Здорова людина – це щаслива людина». Разом із цим, проблема здоров’я є актуальною в останні десятиліття, бо , незважаючи на всі досягнення медицини, здоров’я людей неухильно погіршується

  • Впиши продовження прислів'їв про здоров'я

-Хворому і багатство ………. 

– Подивись на вид та й не питай про ………

 – Здоров’я маємо — не дбаємо, а втративши —....... 

– Бережи одяг- поки новий, а здоров’я……-  . 

– Доки здоров’я служить, то чоловік…… 

 Гіркий тому вік, кому треба ……. 

– Бережи і шануй честь змолоду, а здоров’я ……— . 

– Було б здоров’я, а все інше…….. 

 – Вартість здоров’я знає лише той, хто його ……...

 – Весела думка — половина  

 – Добре здоровому вчити …….. 

 – Здоровий злидар щасливіший від хворого ……

 – Здоровий хворого …….. 

Здоровому здається, що ніколи …….

 – Яка молодість, така …..

 – Люди часто хворіють, бо берегтися…… 

 – Сміх краще лікує, ніж усі …………


Доповни загадки про здоров'я:

  • Щоб здоров'я добре мати

    Слід про нього змалку…

    Кожний ранок обливатись

    І зарядкою… 

    У дворі щодня гуляти,

    Повноцінно їсти й… 

    Добре мити всі продукти,

    Досхочу вживати…

    Будете це все робити –

    Перестанете… 


Урок №7. Тема: "Діяльність – дія згідно з нормами, вимогами, обов’язками"

Опрацюй: Діяльність— це всі форми людської активності, які відрізняють людей від тварин і є способом їх існування. Відмінні риси людської діяльності — усвідомленість, цілеспрямованість і перетворюючий характер. Саме в діяльності відбувається формування і розвиток людини, її самореалізація. Тому без аналізу й розуміння діяльності не можна по-справжньому зрозуміти і саму людину.

Якщо проаналізувати людські вчинки, то стане зрозумілим, що люди починають діяти лише тоді, коли відчувають у чомусь нестачу: в їжі, питві, одязі, безпеці, справедливості, спілкуванні тощо, і перестають діяти, коли ця потреба вже задоволена. Тому найзагальніша формула будь-яких людських дій може бути виражена так: Потреба — Діяльність — Задоволення потреби.

Людська діяльність різноманітна і багатогранна. 

Залежно від віку людині властиві всі три різновиди діяльності, проте в різні періоди життя вони виявляються по-різному за метою, змістом, формою, значенням. У дошкільному віці провідним видом діяльності є гра, у шкільному - навчання, а в зрілому - праця.

Завдання: 

Продовжи прислів’я.

·        Праця людину годує, а лінь ...

·        На дерево дивись як родить,а на людину ....

·        Бджола мала, а й та ....

·        Що посієш те й ...

·        Зробив діло – .....

·        Більше роби, .........

·        Який майстер – така й ...

·        Сім разів відміряй, а раз ......

·        Під лежачий камінь і вода не ....

·        Мало хотіти – слід навчитися і ....

ЗзЗавдання. Опрацюй текст розповіді.

Дівчинка вирішила після вечері помити посуд.

-         Мамо, - сказала вона, - тепер  завжди допомагатиму тобі. І ніколи, ніколи не стомлюся.

         Мати була зворушена. Вона пригорнула до себе доньку. - Гаразд. Якщо так, донечко, тоді завтра перед моїм поверненням додому зроби щось у хаті. Що саме – побачиш сама.

-         Добре, мамо, я все зроблю, тобі нічого не залишиться!

         На другий день мати пішла на роботу. А дівчинка гралася у себе у дворі. Потім побігла до подружок. І раптом згадала про свою обіцянку все поробити вдома.

-         Ой,пропала моя голівонька! – вигукнула вона. Дівчинка стояла у дворі і дивилася на всі боки. За що б їй узятися? Але чомусь ніякої роботи не бачила.

         Якби їй кинувся у вічі віник, вона б підмела у дворі. Попався б совок – прибрала б сміття, ганчірка – помила б підлогу.

         Раптом дівчинка побачила на веранді ляльку, взяла її і почала гратися.

Настав вечір. Уся сім’я зібралася в хаті.

Після вечері мама запитала:

-         Ну,що ти сьогодні, донечко, встигла зробити в хаті.

-         Ой, - відповіла дівчинка, - я шукала роботу і не знайшла її.

         Коли ти йшла з дому, заховала усю роботу!

Мама засміялась.

-         Як це так вийшло? Віник і совок – під ґанком, ганчірка он там, на цвяшку. Тобі треба навчитися самій знаходити роботу.

         Наступного дня дівчинка знайшла собі роботу: підмела у дворі, викинула сміття, помила підлогу. Отак вона навчилася допомагати мамі. 

Завдання :

·        Що пообіцяла дівчинка мамі?

·        Чому вона нічого не зробила?

·        Що вона відповіла мамі на її запитання? 

      Урок№8. Тема:Творчість – творення, за якого використовуються норми, вимоги, обов’язки, але вони можуть змінюватися



  • Опрацюй. Творчість — діяльність людини, спрямована на створення якісно нових, невідомих раніше духовних або матеріальних цінностей (нові твори мистецтва, наукові відкриття, інженерно-технологічні, управлінські чи інші інновації тощо). Необхідними компонентами творчості є фантазія, уява, психічний зміст якої міститься у створенні образу кінцевого продукту (результату творчості).

Види творчості:

1.      Наукова.

2.      Технічна.

3.      Літературна.

4.      Музична.

5.      Образотворча.

6.      Ігрова.

      Навчальна

  •       Завдання: Поясни як ти розумієш кожен вид творчості!!!
  •      Завдання: Продовжити прислів`я!!!

Під лежачий камінь... 

Ніколи не кажи: не вмію, а завжди говори: ...

Без відваги зазнаєш...

Добрим словом мур проб'єш, а лихим і... 

Хто багато говорить, той ...

Краще синиця в руках,...

Мала крапля великий...

Не святі горщики... 

З ним говорити, що ...

Той не помиляється, хто ні до чого не ...

Не спитавши броду, ...

Хто не знає - нехай ... 

Шабля ранить тіло, ... 

Урок №9. Тема:Почування, мислення, воля, воління, любов як творчі та діяльнісні прояви людини.


  • Подумай над висловом!!!

  • Завдання: Чи вважаєте Ви себе творчою особистістю?
  • Завдання:прочитай історію та зроби висновки!!!

"Жили два маленьких хлопчики, два сусіди. Один, Сергійко, був слухняний, а інший, Миколка, ніколи не слухав маму чи тата.

Одного разу на подвір`я хлопчиків впало невідоме насіннячко. Сергійкові мама одразу порадила посадити насіння, тому що добра справа завжди приносить гарні результати, наче вдячність. А Миколка нікого не слухав та вважав, що йому не потрібно нічого ніколи робити.

Насіннячко, яке посадив Сергійко, швидко почало проростати, оскільки хлопчик турботливо та з любов”ю піклувався про нього, поливав та посипав добривом, як порадила любляча мама. І через пару місяців виросла гарна та пишна шипшина, заквітла, ароматом та красою віддячила Сергійкові за турботу.

Та одного разу Миколка захворів. Його мама не знала, що робити, а тому звернулася по допомогу до Сергійкової мами. Сергійко пішов до своєї улюбленої шипшини та зірвав плоди для хворого сусіда. Шипшина була дуже корисна, оскільки виросла на любові та турботі. Миколка швидко видужав та зрозумів, наскільки важливо у житті робити добрі справи. Адже любов та турбота завжди приносять свої чарівні плоди, які здатні створити чудо у житті, навіть врятувати життя."

-         Що допомогло Сергійкові видужати?

-         Чому шипшина була корисна


          Урок №10. Тема: "Мова як виразник мого «Я»




  • Конспект до уроку:https://vseosvita.ua/library/urok-ukrainoznavstva-u-5-klasi-mova-ak-viraznik-mogo-a-133680.html 
  • За чистим-чистим полем, за дрімучим-дрімучим лісом, за далекою-далекою дорогою, за цукровою є місто Казкове. От якби ви, діти, раптом опинились в ньому! Ви б здивувалися. Будинки там складені з шоколаду. Дахи – з льодяників.
    У кожному будинку віконниці з кренделів. І живе там у високі башті, під розмовляючим годинником, у маленькій кімнаті за різноколірним віконцем найосвіченіша на білому світі фея.
    Вона із шоколадною медаллю закінчила Академію Всіх Чарівних Наук. Звуть її – фея Добридень. А разом з нею там живе професор Будь-ласка.Жити-проживати у цьому місті велика втіха. Усі жителі тут казково ввічливі… Навіть собаки соромляться тут голосно гавкати. А цуценята простягають лапу всім, хто приходить, щоб привітатися. Горобці не сміють тут битися… Це найввічливіше місто з усіх казкових міст на білому світі й говорять тут най найввічливішими словами.Є слова дуже важливі, вагомі – Батьківщина, мир. Є рідні – мама, тато, дідусь, бабуся, брат, сестра. Ще є ввічливі слова, які називаються чарівними.«Доброго ранку!» – кажете ви мамі чи татові, прокинувшись, або вчителеві, коли він заходить до класу. «До побачення»- ідучи зі школи додому. «Дякую», «Спасибі» - щирозаходить до класу. «До побачення»- ідучи зі школи додому. «Дякую», «Спасибі» - щиро промовляєте за зроблену вам послугу. І всім від тих слів стає приємно й хороше. Поміркуйте, чому від цих слів всім стає приємно й хороше? 

  • Підготуй сенкан "Українська мова"!!!

Гра «Хто так може говорити»

- Давайте пограємо у гру «Хто так може говорити». Я буду вам зачитувати ситуації, а ви скажете мені хто так може говорити.

а) «Доброго ранку, моє сонечко! Вставай швидше! Час до школи!»

б) «Здраствуйте дідусю! Як давно я вас не бачив!»

в) «Привіт Сергійку! Я поспішаю до школи. Зустрінемось пізніше!»

- Які слова вітання ви чули в розмові?

- Який вираз обличчя має бути у цих дітей?

- Чи можна вимовляти ці слова з похмурим обличчям? 
Урок №11.Тема: "Характер та поведінка як вияв мого Я"
  • Запиши та запам'ятай!!!!
  1. Характер – стійкі , важливі особливості людини, які допомагають визначити, як людина ставиться до навколишньої дійсності ( до суспільства, до себе, до праці), яка в неї воля. Відомо, що характер – стрижень особистості, головний визначник її індивідуальності. 


  • Задання!!!Назвіть головні риси унікальної людини й запишіть їх як "асоціативний кущ"

Опрацюй!!! Культура поведінки людини — важливе вираження її духовного багатства, уміння спілкуватися з людьми. Правила поведінки людини в суспільстві складалися упродовж багатьох віків. Часто про вихованість людини судять за її манерами. Проте не лише зовнішні атрибути відрізняють виховану людину.

- Які ж риси притаманні вихованій людині? Освіченість, професіоналізм, висока духовність, порядність, інтелігентність. Існують критерії, на яких базується етикет і які регулюють зовнішні форми поведінки людини. Це честь, совість, порядність — якості, якими потрібно дорожити так само, як ми дорожимо здоров'ям. Без них немає людини у високому розумінні цього слова.  Хороші манери формують оправу дорогоцінних граней душі, серед яких тактовність, делікатність, чесність, благородство. Важлива риса вихованих людей — скромність. Скромна лю¬дина самокритична і вимоглива до себе, не переоцінює власні можливості. Вона не прагне виділи¬тися зовні, не буде голосно розмовляти в автобусі, не стане хвалитися своїми заслугами.

Багато молодих людей вважають, що повагу, ввічливість, тактовність не обов'язково проявляти до своїх батьків. «Повага — це застава (кордон), яка охороняє батька й матір, стільки ж і дитину; перших вона рятує від смутку, останню — від докорів совісті», — зауважував Бальзак.
А тепер кілька слів про звички. Вони мають велике значення для людини, адже це та «цегла», з якої складається її життя, спосо¬би досягнення нею своєї мети, манера спілкування з іншими людьми — словом, усе те, що ви¬значає долю людини.
Звички поділяються на ко¬рисні і шкідливі. Наприклад, гігієнічні (вмивання, ранкова гімнастика тощо) чи моральні (ввічливість, дисципліна, уважність тощо) — корисні звич¬ки. А ось куріння, пияцтво, нар¬команія — шкідливі.
У багатьох людей через відсутність звички вчасно робити те, що потрібно, формуються такі риси характеру, як легковажність, упертість у вчинках. 

  •      Інтерактивна вправа:https://learningapps.org/view5891090
  •      Домашнє завдання. Скласти пам'ятку доброї поведінки.       


          Урок №12. Тема: "Пізнання себе як необхідність"

  •       Опрацюй!!!

 На арці Дельфійського храму в V столітті греки написали слова Сократа: «Пізнай самого себе». Щоб сьогодні й у майбутньому відчувати себе справжньою людиною, вам необхідно зараз добре вчитись, досягти вершин у майбутній професії, створити міцну сім'ю, мати коло вірних друзів.

            За Сократом, чеснота здобувається в результаті самопізнання, "турботи про души", самовдосконаленні. Сократ був першим з мислителів, хто зробив самопізнання основною частиною свого навчання і керівним принципом своєї діяльності. Ідея Сократа про самопізнання, популярна в давні часи, нерідко ставала важливою у вирішальних моментах історії й істотно змінювала думки людей. Не дивно те, що навчання Сократа про самопізнання знаходиться в центрі уваги і сьогодні.


-         Як ви гадаєте, чому він наголошував на цьому? Що означає пізнати самого себе?

Для того, щоб стати порядною і вихованою людиною, необхідно добре знати самих себе: і те добре, що є в нас, і наші недоліки. Крім того, треба знати або хоча б уявляти, якими ми хотіли б або вважали за необхідне стати, до чого ми прагнемо. Тільки в такому випадку, порівнявши себе з нашим ідеалом, ми зможемо побачити, що нам слід вдосконалювати в собі, й визначити, як це слід робити.     

  •      Поясни як ти розумієш?

- Скільки чеснот у людини, стільки і вад. Ніхто не народжується без вад. Але порочним стає той, хто їх терпить (3 давньоіндійського епосу).

- Особистість людини - це сад, а наша воля - його садівник (Англійський поет 17ст. Вільям Шекспір).

- Сократ напередодні страти попросив якогось музиканта навчити його грати на лірі одну пісню. «Для чого, - запитав той, - якщо ти однаково помреш?!» - «Щоб знати її перед смертю», - відповів Сократ.

-  Життя довге, якщо воно повне... Вимірюймо його вчинками, а не часом (Давньоримський філософ Сенека).


             Урок № 13. Тема:  "Уривки з твору В.Мономаха "Повчання дітям"

Своє "Повчання дітям” князь Володимир написав у досить поважному віці, однак адресував його не лише дітям, а й усім нащадкам князівсько-боярського стану, про що пише він сам: «Діти мої або хто інший, слухаючи мою грамотицю, не посмійтеся з неї, а прийміть її до свого серця, і не лінуйтеся, а щиро трудіться».

Володимир Мономах вважав, що виховувати дітей слід на позитивних прикладах батьків, дідів. Одним із основних засобів виховання  князь вважав освіту: «Що вмієте, того не забувайте, а чого не вмієте, того навчайтесь, — як батько мій, дома сидячи, знав п'ять мов, через те й честь йому була в інших країнах..». Повчання Володимира Мономаха – визначна пам’ятка педагогічної літератури. Великий князь радить своїм дітям любити Батьківщину, захищати її від ворогів, бути хоробрим, трудитися, бути гуманними, чуйним до людей, поважати старших, жаліти дітей, сиріт, поважати жінок: “Перш за все не забувайте убогих, а яко можете, по силі годуйте їх і подавайте сиротам. І вдову захистіть, не дайте сильним губити людину. Хто б не був, правий чи винний перед вами, не вбивайте і не веліть убивати його; якщо і завинив хто в смерті, не губіть християнської душі.

Якщо ж вам доведеться цілувати хрест перед братами своїми або перед будь-ким, то перше спитайте свого серця, на чому ви зможете стояти твердо, і тільки тоді цілуйте, а поклявшись, не переступайте клятви, бо загубите душу свою.

Ніколи не майте гордощів у своєму серці і в розумі, а скажіть: сьогодні живий, а завтра помру; смертні ми.

Старих шануйте, як батька, а молодих, яко братів …при старших годиться мовчати, премудрих слухати, старшим підкорятися, з рівними і молодими мати згоду і бесіду вести без лукавства, а щонайбільше розумом вбирати. Не лютувати словом, не ганьбити нікого в розмові, не сміятися багато. Очі тримати донизу, а душу вгору.

В домі своєму не ледачкуйте… Брехні остерігайтесь і пияцтва, і облуди, від того душа гине і тіло».

Торкаючись питань морального виховання дітей, князь Володимир у “Повчанні” багато уваги приділяє нормам і правилам поведінки людини. Він дійшов висновку, що особиста поведінка дорослих в межах цих норм є критерієм вихованості… У свою чергу етикет, манера, тон поведінки перебувають у прямій залежності від моральних вправ. «…Куди б не прийшли і де б не зупинилися, напійте і нагодуйте нужденного. Найбільше шануйте гостя, звідки 6 він до вас не прийшов: простий чи знатний, чи посол; якщо не можете пошанувати його дарунком, то пригостіть його їжею і питвом, бо він, мандруючи далі, прославить вас у всіх землях доброю чи злою людиною.

Хворого навідайте, покійника проведіть в останню дорогу, бо всі ми смертні.

Не проминіть ніколи людину, не привітавши її, і добре слово їй мовте. Жінку свою любіть, та не давайте їй влади над собою.

На світанні, побачивши сонце, з радістю прославте день новий і скажіть: Господи, додай мені літа до літа, щоб я честю й добром виправдав життя своє.

Якщо забуваєте про це, то частіше заглядайте в мою грамотицю: і мені не буде соромно, і вам буде добре…”.  
  • Завдання.Складіть невелику характеристику твору В.Мономаха.

               Урок №14. Тема:"Я в майбутньому"

  1.         Напиши невеликий міні-твір на тему "Я в майбутньому"   
            Урок №15. Узагальнення за темою"

     Пройди тестування:https://naurok.com.ua/test/uzagalnennya-za-temoyu-ya---ukra-nec-625166.html

               Урок №16. Тема:"Родина - цінність для мене"

        Презентація до уроку тут

          Що ж таке родина? 

     Тато, мама, брат, сестра ви – це рідна сім’я. 

      Одне або ряд поколінь, які походять від одного предка - наш рід.

      Група людей (родичі) – велика родина. 

      Населення, люди, які живуть у нашій країні – український народ.

С  Схема родоводу,таблиця у вигляді дерева, що вказує на розгалуження роду – родовідне дерево. 

     Словникова робота. 

   Родина – стійке об’єднання людей, що історично склалося на певній території на основі спільного походження.

     Рід – усі родичі, об’єднання кровно споріднених осіб.

      Родовід – термін, що об’єднує членів одного роду.

     Родовідне дерево – схема родоводу ,таблиця у вигляді дерева, що вказує на розгалуження роду.

          Вправа  "Закінчи  речення"

"    Склад сім'ї".

1.      Донька моєї мами  – це моя ... 

2.      Найбільше в нашій хаті свято, коли приходить з роботи ... 

3.      Своїх онуків розуму навчає старенький ... 

4.      Найбільше пестять та голублять своїх дітей ... 

5.      Батькам на потіху росте здоровий, розумний їхній ... 

6.      Твою матусю донечкою кличе твоя ... 


          Робота в парах.

     Скласти сенкан  до слів  «сім'я», «родина». 

     Опрацюй!!!!


Урок №17. Тема "Роль родини у моєму  становленні"


Опрацюй!!!
Приказки про родину:
  • Батька з матір’ю поважати – горя не знати.
  • Братська любов міцніша за кам’яну стіну.
  • У сім’ї і каша густіша.
  • Вся сім’я разом, так і душа на місці.
  • Дерево тримається корінням, а людина сім’єю.
  • Дім зігріває не піч, а любов і згода.
  • За загальним столом їжа смачніша.
  • Сімейний горщик завжди кипить.
  • Материн гнів, як весняний сніг: рясно випаде, та скоро розтане.
  • Які мамка й татко, таке й дитятко.
  • Яблучко від яблуні недалеко відкотиться.
  • Син мій, а розум у нього свій.
   Робота в групах!!
 Чи є у вас сімейний календарик, у якому записані дні народження всіх членів родини. Родина - це не тільки рідні, родичі. Це і наш клас, школа, весь народ.
Ми з вами український народ, який складається з родин, великих і малих, дружних і працьовитих.
Потрібно вивчати, шанувати свій народ, його мову, свою землю, рідний край, бо ми частина українського народу, України.
  • Прочитай!!!
Одна Батьківщина, і двох не буває.
Місця, де родився, завжди святі.
Хто рідну оселю свою забуває,
Той долі не знайде в житті.
Криниця при дорозі край села.
І журавель похилений над нею.
Хоч би куди дорога завела,
Думки наші із рідною землею.
Бо тут наш дім, і тут наша рідня.
І тут священні предківські могили.
Душа наша не прожила б і дня
Без рідної землі, яка нас всіх зростила.

Дай відповіді на запитання!!!
  • Чому потрібно поважати і любити членів своєї сім’ї?
  • Навіщо родичі турбуються про нас, намагаючись завжди допомагати?
  • Чи потрібно радувати батьків та інших членів сім’ї? Як це можуть зробити першачки?
  • Чи варто дітям просити винагороду за допомогу своїм батькам чи іншим родичам?
  • Кількома словами опишіть, якою має бути ідеальна родина (наприклад, «велика», «щаслива», «весела», «дружня» тощо).

Урок №18. Традиції мого роду.



Поміркуй!!!
Які свята у ваших сім’ях найулюбленіші?
 Чи святкуєте ви дні народження, іменини?
  Кого з рідних запрошуєте на сімейні свята?
  На які свята збарається вся ваша родина?
  Чи є у вас сімейний календарик, у якому записані дні народження всіх членів родини.
  • Завдання!!!Запиши традиції своєї родини

Урок №19.Тема: "Неповторність моєї родини"

Поміркуй!!В чому полягає неповторність твоєї родини?


Завдання! Намалюй свою родину.


Урок №20. Мова у моїй родині

Опрацюй!!!Віками народ витворював собі мову. Від звука, слова – до пісні. Триста тисяч пісень склала Україна українською мовою. Серед них – світові шедеври. Українське слово зажило визнання і шани серед близьких і далеких народів. Україна створила мистецтво визнане в усьому світі. Україна дала людству геніальних мислителів, поетів. Українська нація – сформована, цивілізована, працьовита, талановита.
Українська мова ніжна і милозвучна, сповнена чарівності і витонченості, сповнена пестливих виразів. “Все можна цією мовою вдіяти, – приголубити, нашепотіти чари, потрясти душу, примусити глибоко задуматися, затужити, а можна й обсипати ласкою радості, захопити нестримними веселощами, дати душі силу на нечувані подвиги. Всесильна, могутня мова Тараса Шевченка” – так писав М.Шумило.
Рідній мові присвячено чимало віршів. Дуже часто поети висловлюють в них своє вболівання за її долю. Люди спілкуються між собою, передають знання наступним поколінням, користуючись спеціальними мовними знаками – словами, реченнями. Наприклад, переходячи вулицю, ми на слова “Обережно! Машина!” реагуємо так само як і на знак – червоний колір світлофора. Але не тільки в таких ситуаціях слово, речення виступають знаками. Кожне слово є знаком, де б воно не вживалося. Зустрілося, наприклад, у тексті слово дружба, і ми вже знаємо, що йдеться про людські стосунки, про спільність інтересів, довір’я, відданість. Слово будинок є сигналом того, що йдеться про споруду, яка призначена для житла. Почувши речення “Надворі мороз”, ми згадуємо про теплий одяг, отже, прореагуємо на мовний знак. Але цей знак зрозумілий лише для тих, хто володіє українською мовою, бо в інших мовах той самий зміст передається іншими засобами, іншими знаками. Це свідчить про те, що мовні знаки є умовними.
Ми не можемо сказати, чому дерево названо деревом, або певні стосунки між людьми – дружбою. Між звучанням слова і тим що воно позначає, немає безпосереднього прямого зв’язку. З цього погляду мовний знак є довільним. Але так4а довільність, умовність мовних знаків зовсім не означає, що люди для спілкування вибирають будь-які знаки і по-своєму змінюють їх. Щоб мова виконувала роль головного засобу спілкування, щоб нею передавалися набуті людьми знання, її знаки повинні бути постійними, усталеними, всім зрозумілими. Українською мовою можна висловити і найскладніші наукові поняття.
Рідною мовою творили генії української літератури – Тарас Шевченко, Іван Франко, Леся Українка. В перекладі українською мовою знайшли нове втілення шедеври літератури зарубіжної – твори Пушкіна, Адама Міцкевича, Шекспіра, Бальзака. 
Українська мова милозвучна і співуча. Недарма її називають солов’їнною.
  • Практична робота з класом.
Списати  висловлювання про мову. Дати відповідь на запитання.

1.    Що таке мова?
2.    Яка роль мови у суспільстві?
3.   Для чого людям потрібна мова?
4.    Як людина все своє життя вчиться мови?
5.    Чи багата українська мова?

1. Мова – це доля нашого народу, і вона залежить від того, як ревно ми всі плекатимемо її.
(О.Гончар)
2. Мова – коштовний (дар) скарб народу.
(І.Франко)
3. Слово, як і злак хлібний, виростає з тієї землі, на якій живеш і в яку ляжеш.
(І.Федорів)
4. Людина, яка не любить мови рідної матері, якій нічого не промовляє рідне слово, – це людина без роду й племені.
(В.Сухомлинський)
5. А мова й історія – це ж єдине ціле, один кровообіг, тож і відроджувати їх маємо водночас.
(О.Гончар)
6. Мова – втілення думки. Що багатша думка, то багатша мова. Любімо її, розвиваймо її.
(М.Рильський)
7. Мова – одне з чудес, за допомогою якого люди передають найтонші відтінки думок і почуттів. Вона віддзеркалює душу народу, його історію. Збагнути таємницю мови, прочитати історію слів, а звідси – предметів та явищ, може тільки той, хто знає мову.
(З журналу)
  • Вставити замість крапок пропущені букви.
Українс..ка мова за своїми в..ражальними якостями, лексичними арсеналами, особливо муз..кальністю належить до найро..виненіший мов світу. Наша мова – як чарівна пісня, що вміщує в собі і палку любов до ві..чизни, і ярий гнів до ворогів, і вол..любні думи народні, і ніжні запахи рідної землі. Слово наше пр..багате і пахуче, ніби м’ята. Як в..селонька бл..скуча, пер..ливна, м..готюча, по моїй країні милій мова дивная дзв..нить.


Урок №21. Тема: "Моя  родина у майбутньому"

  • Напиши міні-твір "Якою я бачу свою родину в майбутньому?"

Урок №22. Тема: "Я, моя родина, мій рід - спадкоємність поколінь від найдавніших часів до сьогодення"

Українці — індоєвропейський слов'янський етнос, коріння якого на території України сягає ймовірно неоліту. Територія України є частиною того етнокультурного простору, де в різний час відбувалися процеси становлення індоєвропейців, праслов'ян, слов'янських етнічних утворень.

  • Опрацюй!!!

Урок №23.  Тема: "Речові свідчення української прадавнини (Королевська стоянка на Закарпатті, кримські стоянки, Мізинська стоянка та ін.).   "
Опрацюй:
  • Стоянка Королеве

На території Закарпатської області розташована одна з найдавніших археологічних пам’яток Євразії – Королевська стоянка. Як свідчать результати розкопок, найдавніші знахідки звідти мають вік близько мільйону років. Загалом же люди безперервно мешкали на тому місці дуже тривалий час. Останні знахідки відносяться вже до періоду насування льодовика (50 тис. років тому).

Закарпаття відоме своїм надзвичайно своєрідним і древнім минулим. Серед пам’яток старовини є  дуже цікавою й оригінальною, навіть у європейському масштабі, багатошарова стоянка первісних людей поблизу селища Королево Виноградівського р-ну. Пам’ятка була відкрита в 1974 р. археологічною експедицією під керівництвом В. Гладиліна.

Жили стародавні люди у мінливих кліматичних і природних умовах, які часом дуже відрізнялися від сучасних. Як показують королівські знахідки займалися найдавніші мешканці України полюванням і збиральництвом. Вони вміли добре обробляти камінь, дерево, кістку і шкіру. Очевидно, вони, як це показують знахідки з інших територій вже знали і використовували вогонь, оскільки нерідко клімат в той час був холодніший, ніж сьогодні.Археологи знайшли на цій стоянці різні знаряддя праці: рубила, скребла, гостроконечники, різці, чопери, ножі. Цей перелік відображає фактично весь «асортимент» тогочасних знарядь праці (порівняйте з тим, що є у вас дома. Яку домашню роботу ви могли би виконувати давніми знаряддями?)

У Королеві вченим вдалося зібрати понад 60 тисяч кам'яних знарядь праці. Як вважають археологи, їх вік від 1 мільйона до 30 тисяч років до н. е. Дослідження показали, що наші предки виготовляли наконечники списів, скребла, ножі майже виключно із місцевого андезиту (гірської породи). Згідно з експертними висновками , Королево упродовж сотень тисяч років функціонувало як стоянка-майстерня з виготовлення кам'яних знарядь праці і зброї.

  • Мізинська стоянка

Уявити, яке життя вели мисливці на мамонтів дозволяють речі, знайдені на Мізинській стоянці. Тут археологи знайшли залишки жител, побудованих з кісток мамонта та оленів, які нагадують за конструкцією традиційні житла північних народів – чуми. Існувала стоянка приблизно 20 тисяч років тому.

Мізинська стоянка — одна з найвизначніших археологічних пам'яток пізнього палеоліту в історії не лише України та Європи, а й світу. Її дослідження дозволило відкрити нову для науки історичну культуру (названу згодом за місцем першого відкриття) кроманьйонців європеоїдного типу, які майже двадцять тисячоліть тому населяли наші землі. Археологи класифікують мізинську культуру як ранню мадленьську культуру.

Відкриття стоянки відбулося восени 1907 року на подвір'ї козака Кошеля з села Мізин, де були знайдені якісь великі кістки. Звістка про це швидко облетіла навколишні села і зацікавила археологів. Археологічна розвідка показала, що тут знаходилося поселення кроманьйонців доби пізнього палеоліту. За сторічний період досліджень археологи відкопали п'ять круглих жител діаметром близько семи метрів і площею до 25-ти квадратних метрів. Ці куполоподібні житла були схожі на "чуми" північних народів: вони були споруджені з дерев'яних жердин, вкритих шкірами тварин, а ззовні обкладені тваринними кістками та рогами. Поблизу них знаходилися місця обробки каменю та кісток.Серед знарядь праці з каменю та кістки, археологи знайшли у Мізині й стародавні прикраси. Це браслети з кістки зі специфічним орнаментом – меандром, який популярний і досі. Знахідки з Мізину вважаються найдавнішим зразком такого узору.

Безцінною знахідкою на Мізинській стоянці є дивні вироби з кісток (також з орнаментом), після аналізу яких стало зрозуміло, що це - музичні інструменти, які застосовувалися під час ритуалів. До так званих звучних інструментів належить також "шумлячий" мізинський набірний браслет, який складається з п'яти окремих незамкнених кілець. Це своєрідні кастаньєти, які поки що є єдиним свідченням про наявність танців у палеолітичній культурі Східної Європи. Тут же було знайдено і згодом розшифровано прадавні графічні записи музики, тобто тогочасні ноти. Цю дивовижну музику понад 20-тисячолітньої давнини вже кілька років можна чути у виконанні чернігівського військового оркестру Північного оперативного командування Збройних Сил України.

Також у Мізині знайшли статуетки, що зображують жінок. Такі статуетки вчені називають «палеолітичними Венерами» - на честь римської богині краси Венери. Вважається, що вони відбивають ідеал краси кам’яної доби та уособлюють богиню-Мати та культ родючості.

  • Киїк-Коба. 150—30 тис. р. до н.е.

У печерній стоянці біля смт. Зуя було виявлено дві різночасові кам'яні індустрії, які суттєво відрізняються. У нижньому шарі стоянки, який відзначається примітивнішою технікою обробки, домінують зубчасто-виїмчасті знаряддя. Натомість у мікроіндустрії верхнього шару, котрий отримав дату 32 тис. років, багато двобічних знарядь, дуже численні наконечники й гостроконечники. Пам'ятка особливо знаменита тим, що тут були виявлені рештки двох поховань неандертальців: дорослого (нижній шар) і немовляти (верхній шар). 
  •  Заповни таблицю з графами "Назва стоянки", "Період існування", "Розташування", "Знаряддя праці"

ІІ семестр

Дистанційне навчання. Урок  №24. Тема: "Феномен Кам'яної Могили"

  • Опрацюй!!!!


Кам'яна могила
 — світова пам'ятка давньої культури в Україні поблизу Мелітополя смт Мирне у Запорізькій області над річкою Молочною, з 2008 р. — Національний історико-археологічний заповідник. Пагорб, що тисячоліттями слугував людям вівтарем для відправлення язичницьких обрядів, містить декілька тисяч унікальних стародавніх наскельних зображень — петрогліфів. Хронологія петрогліфів охоплює величезний період від епохи пізнього палеоліту до середньовіччя (XXIV—XXII тис. до н. е. до X—XIII ст.), що робить пам'ятку унікальною.

Кам'яна Могила є природним утворенням, висота якого сягає 12 метрів. Вона займає площу розміром 1,6 га, на території якої розміщені близько 3 тисяч плит. Плити розташувалися не у випадковий спосіб: це правильно розвалений кам'яний панцир, а його печери і гроти стали зручними для культових цілей. На плитах залишали малюнки, які предки наносили не фарбою, а протирали шматком каменю. Ці протертості іноді вкривали мінеральними чорними і червоними фарбами




  • Переглянь відео:

  • Завдання.Підготуй  кластер "Кам'яна Могила"

Дистанційне навчання. Урок №25. Тема: "Спадщина Трипілля"



Трипільська культура в історії України 

Це археологічна культура енеоліту (мідно-кам’яна епоха, 4-3 тис. до н.е.). Відкрита у 90-і роки 19ст. у с. Трипілля на Київщині археологом Вікентієм Хвойкою. Поширювалась на території: Лісостепове Правобережжя, Наддністров’я, Прикарпаття, пізніше – Волинь, Степове Причорномор’я. Носії цієї культури підтримували зв’язки з племенами з Байкалу та Подунав’я. Це була система господарств, топографії поселень, які відрізнялись декоративним розписом будинків. Трипільській культурі був притаманний орнаментальний мотив, розмальована кераміка, весільна і поховальна обрядовість. Мешкали трипільці поблизу річок в одно- чи двоповерхових будинках з глини на дерев’яному каркасі, прямокутної форми, покритих соломою. Трипільці винайшли плуг і колесо, одомашнили бика і коня, навчилися їздити верхи, освоїли ткацтво. Найбільші поселення трипільців (протогороди): Майданецьке, Тальянки, Доброводи, Сушковці. Основа діяльності - зернове землеробство, знаряддя праці: рало, серп, зернотерки, ручний дриль з каменю для свердління. Перші в Україні почали використовувати мідь, виплавляли і кували її. На високому рівні було прядіння і ткацтво, керамічне виробництво, на гончарному посуді було зображено магічний знак «варга». Суспільна організація: рід, що поділявся на великі патріархальні родини. Вірування: політеїзм, анемізм, фетишизм. Поклонялися Богині-матері (символу материнства і родючості), Бику(символу обробки землі і багатства), Змії (символу спритності), Голубу(неба). Можливі причини загибелі Трипільської культури:            1.         Спроба перебудувати землеробську основу господарства на скотарську.            2.         Внутрішні суперечності між племінними об’єднаннями східного і західного регіонів.            3.         Переселення на території трипільців скотарських племен.


  • Переглянь відео:

  • Завдання.Підготуй асоціативний кущ "Спадщина Трипілля" 


Дистанційне навчання. Урок №26. Тема:"
Від індоєвропейців, трипільців до антів"
  • Опрацюй!!!

  • Індоєвропейські мови — одні з найбільш великих мовних сімей, 
у які входять: хето-лувійська, або анатолійська, група;
 індоарійська, або ін­дійська, група; іранська група; вірменська мова; фригійська мова; гре­цька група; фракійська мова; албанська мова; іллірійська мова; венетська мова; італійська група; романська група; кельтська група; німець­ка група; балтійська група; слов'янська група; охарська група. Прина­лежність деяких інших мов (наприклад, етруської) до індоєвропейських мов залишається спірною. 
Мовами індоєвропейської сім'ї розмовляють понад 150 народів, що становить половину населення Землі.
  • Анти – це об’єднання слов’янських племен, яке утворило першу в історії України державу. Вона існувала з III до VII або VIII століття нашої ери. Анти славилися серед всіх цивілізованих країн того світу своєю військовою міццю та розвиненою культурою, мали значний вплив на геополітичні процеси того часу. Деякі вчені припускають, що саме від антської народності походить назва Античності.





Урок №27. Тема: "Від слов'ян до сучасних українців"

Слов'яни - велика група споріднених за мовою та культурою індоєвропейських народів, що живуть у Східній і Центральній Європі 

Детальніше тут.




  • До якої гілки слов'ян належать українці?


  • Де проживали слов'яни?



  • Чим займалися і в що вірили?
  • Хто такі слов'яни?
Урок №28. Тема:"Календарно обрядовий цикл українців"


Урок №29. Тема: "Від мови прадавнини до сучасної української мови (петрогліфи Кам’яної
могили)
  • Мотивація!!!

  • Піктографічне письмо: піктографія (від лат. — намальований і грец. — пишу), малюнкове письмо — тип письма, в якому поняття (ідеї) та їхні зв'язки передаються за допомогою зорових образів, фігур, схем, спрощених та узагальнених зображень (піктограм). Багато вчених не визнають П. п. власне письмом. Передача понять у П. п. досить недосконала, бо піктограми зображують лише конкретні предмети і можуть мати чимало різноманітних і суперечливих тлумачень.


  • Петрогліфи (від грец. Πέτρος - камінь і γλυφή - різьба) Кам'яної Могили є унікальними зразками первісного мистецтва. Вони групуються в межах окремих місцезнаходжень, їх характерною рисою є багатство лінійно-геометричних елементів, іноді об'єднаних в химерні групи з зооморфними і антропоморфними зображеннями. Значну частину наскальних малюнків Кам'яної Могили становлять різного роду знаки, ідеограми і символи.


  • Завдання. Переглянь зображення.Спробуй пояснити, що хотіли цим передати люди?
Урок №30. Тема: "Знакова символіка трипільців"

В чому полягає різниця між піктограмами та петрогліфами Кам'яної могили?
  • За символами-знаками трипільців стоїть їхня духовність, їхні світогляд сонцепоклонницькі святощі, тотеми. Що ж пошановували і що задобрювали трипільці? Які сакральні об'єкти найчастіше зафіксовані у їхній орнаментиці? За даними багатьох дослідників, найчастішими символами носіїв Трипільської культури були Сонце і тур-бик. А на символи води, як в окремих групах трипільських поселень припадає 33% від усіх відомих знаків, на символи дощу - 16%, на символи тварин - 14%, на символи дерева - 16% тощо. Серед трипільської зооморфної пластики спостерігається така динаміка: тур-бик - 49,4%, олень - 2,4%, коза - 2,3%, птахи - 1,4% від усіх фігурок і ін.
  • Що найчастіше зображували трипільці в орнаментах?
  • Детальніше про трипільські символи тут.

Урок № 31.Тема: "Слов'янська писемність"

Опрацюй:
  • Слов’янська писемність була створена в IX столітті, близько 862 року. Новий алфавіт отримав назву «кирилиця» на ім’я візантійця Костянтина, який, прийнявши чернецтво, став Кирилом. А допомагав йому в богоугодній справі освіти слов’янських народів старший брат Мефодій.
           Кирило створив слов’янську абетку на основі грецької, суттєво змінивши її, щоб передати слов’янську звукову систему. Були створені дві абетки - глаголиця і кирилиця. Крім того, брати-греки переклали слов'янською мовою Євангеліє, Апостол і Псалтир. Кирило, який змалечку мав великі здібності і досконало опанував всі науки свого часу, а також вивчив багато мов, на основі грецької створив слов'янську абетку. Він істотно змінив грецьку абетку, щоб більш точно передати слов'янську звукову систему.

       Були створені дві абетки - глаголиця і кирилиця. Кирило (мирське ім'я —Костянтин; бл. 827-14 лютого 869) і його старший брат Мефодій (бл. 815 — помер між 6.4. і 19.4.885). Народились у м. Солунь (тепер Фессалоніки, Греція) в сім'ї воєначальника.
       З 843 Кирило вчився у Константинополі при дворі візантійського імператора Михайла III, де одним з його вчителів був Фотій. Добре знав слов'янську, грецьку, латинську, єврейську і арабську мови. Був патріаршим бібліотекарем, викладав філософію. В 40-60-х рр. 9 століття брав участь у диспутах з іконоборцями і мусульманами в Сирії. Близько 860 року їздив з дипломатичною місією до хозарів.
    Мефодій рано вступив на військову службу. Протягом 10 років керував заселеною слов'янами областю Македонії. Постригшись у ченці, став ігуменом монастиря Поліхрон на березі Мармурового моря. Влітку 863 року Кирило і Мефодій на запрошення князя Ростислава переселились до Моравії, щоб проповідувати християнство.
        Перед від'їздом Кирило створив один з перших слов'янських алфавітів (у науці немає єдиного погляду з питання, яку азбуку створив Кирило — кирилицю чи глаголицю). Кирило і Мефодій перекладали на старослов'янську мову церковні книги — вибрані місця з Євангелія, Псалтир, Апостольські послання.
           За запровадження слов'янської мови в богослужінні були звинувачені в єресі. В 866 на виклик Папи Римського Адріана II їздили до Риму. Отримали від нього спеціальне послання, в якому їм дозволялося розповсюджувати слов'янські церковні книги і проводити богослужіння на слов'янській мові.
    Після приїзду до Риму Кирило помер. Похований у Базиліці Святого Климента у Римі. Мефодій був висвячений на архієпископа Моравії і Панонії, і в 870 повернувся до Панонії. Внаслідок інтриг німецьких феодалів деякий час перебував в ув'язненні. В 882—884 жив у Візантії. В середині 884 повернувся до Моравії, де перекладав Біблію на слов'янську мову.



Порівняй сучасну абетку з абеткою створену Кирилом та Мефодієм?Що є спільного що відмінного?
Урок №32. Тема: "Історія мого роду власних назвах"

- Волинь
- Ратне
- Річиця
 - Прип'ять
  • Завдання.Дослідження походження власного прізвища!!!Перейди за посиланням та виконай завдання: https://ridni.org/
- кількість носіїв
- за поширенням
- найчастіше
- схожі прізвища
- де найбільше проживає носіїв?
Завдання. Вправа "Знайди слова":https://drive.google.com/file/d/1IFOBR-4E-god9kEqfZrcKoJ5zvJi6baQ/view?usp=sharing
Урок №33. Узагальнення з теми



Розділ "Моя держава -Україна. Україна та українці у світі"

Урок №34. Тема: "Від держави Кия до сучасної України. Влада у прадавніх віруваннях. Українські державотворці. Географічне та геополітичне розташування України у світі"

Пригадай!!!
- Хто заснував місто Київ?
- Що таке літописи?
- Легенди -це...
- Язичництво -це...


  • Опрацюй!!!Назви сусідів України?Які моря омивають Україну?

  • Україна розташована в основному на південному заході Східноєвропейської рівнини, в Центрально-Східній Європі. Лише невелику частину її території (5%) займають Карпатські і Кримські гори — складові великої Гімалайсько-Альпійської гірської системи.
Переглянь:
  • В контексті географічного положення територія України завжди перебувала в центрі подій на Європейському континенті.

    Тут перетиналися історичні шляхи й основні геополітичні лінії Євразії, що давало широку можливість контактів як із Західною та Північною Європою, так і з країнами Близького та Середнього Сходу і Центральної Азії. Шлях із "варяг у греки" через Волхов, Двіну або Віслу виходив на Дніпро й далі прямував на Босфор, а "Шовковий шлях" однією з гілок виходив до узбережжя Азовського, Чорного морів та причорноморських степів. За більш як тисячу років Україна на різних етапах свого історичного розвитку пройшло багато форм політичного існування. Була вона і впливовою в Європі монархією (Київська Русь), і колонією Російської, Польської та Османської імперій, була (Козацька держава – Запорожжя XVIIст., на початку XXст. – УНР) і є тепер республікою.

  • Інтерактивна вправа:https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=3882a1ab2d56
  • Поміркуй!!!!!Чи вигідне географічне розташування має Україна?
Урок №35. Тема: "Українська земля як особливе середовище зародження, становлення та розвитку українського народу"

В історичній науці термін "земля" вживається для означення:
  • території, що безпосередньо залучена до сфери життєдіяльності тієї чи іншої людської спільноти (племені, союзу племен) і ототожнюється із цією спільнотою;
  • адміністративно-територіальної або державної одиниці.

Стосовно давніх українських теренів термін "земля" з уточненням "скіфська" вперше був ужитий Геродотом.\

  • Завдання "Асоціативний кущ" "Українська земля"



  • Походження назви “Україна” “Назва Україна вперше з’явилося ще в Іпатіевському літописі. Розповідаючи про героїчну смерть переяславського князя Володимира Глібовича року 1187-го, літописець повідомляв: «За ним же Україна багато потужила». Україною він назвав Переяславську землю. Пізніше цю назву ми зустрічаємо стосовно Галицької землі, частини Волинського князівства над Західним Бугом. Вчені вважають, що назва Україна означає країна, край, уділина (від краяти), тобто територія, яка відділяє мене (народ, плем’я рід) від інших і є наділеною (украсною) мені як батьківщина.

  • Відомо, що в давні часи територія східнослов’янських племен умовно ділилася на окремі землі, що називалися країнами, українами. Після розпаду Київської Русі на окремі незалежні князівства слово україна набуло нового значення — «князівство». У XIV — XV століттях назва Україна, Вкраїна вживалася стосовно до Середнього Подніпров’я. Пізніше ця назва поширилась на всі землі, на яких формувався український народ.
  • Опрацюй на порівняй!!!! Чи збігаються сучасні кордони України з етнографічними кордонами розселення українців в минулому і тепер?



  • Інтерактивна вправа:https://learningapps.org/view2979830
  • Інтерактивна вправа:https://learningapps.org/view7168602
 
Урок №36. Тема: "Велесова книга"


  • Детальніше тут та тут.
  • Велесова книга викладає історію східних слов'ян (іменованих, зокрема, русами та русичами) від міфологічних пращурів до варяга Ерека (деякими коментаторами ототожнюється з Рюриком). Власне історія викладається непослідовно, народи різних епох начебто зводяться в один час, складається враження, що ігноруються західна і південна гілки слов'янських племен, використовуються літературні назви історичних персонажів .  Географія представлена в розпливчастих межах, сполучаючи віддалені один від одного місцевості в єдиний театр дії.

    Більшу частину текстів займає прославляння самих русичів з протиставленням їм візантійців і готів, перераховуються язичницькі боги, поверхово описуються обряди русів.

  • Завдання. Поміркуй про зв'язки русичів з іншими народами!!!
Урок №37. Тема: "Літопис Аскольда про зв'язки протоукраїнців з чужоземцями"


Детальніше тут.
Урок №38. Тема:"Торгові шляхи,що проходили через наш край"
  • Міжнародна торгівля була настільки розвинена на Русі.  Активність торгівлі пояснюється перехрестям на території країни основних торгівельних артерій того часу. Численні літописні згадки, не тільки давньоруські, а й візантійські, східні та західноєвропейські підтверджують жвавість та завзятість русичів у міжнародних торгівельних відносинах.
 Русь була активним постачальником таких товарів:
  • мед;
  • хутра;
  • дерев’яні та металеві вироби, зокрема, зброя;
  • віск;
  • шкіра;
  • прикраси;
  • раби.
  • Купці подорожували водою та сушею, зазвичай обираючи водні шляхи, котрі в достатку існували на території  Русі. Основними торгівельними шляхами, що проходили через територію давньоруської держави були:

    • Волзький торговий шлях, що йшов від міста Ладога на Каспій і далі в Хорезм і Середню Азію, Персію і Закавказзя;
    • сухопутний шлях, що починався в Празі і через Київ виходив на Волгу і далі до Азії;

    • шлях «з варяг у греки».  Мав протяжність 3 000 км, поєднував північ Київської Русі та Візантію. Цей шлях пролягав від Варязького (Балтійського) моря Фінською затокою по ріці Неві Ладозьким озером, далі річкою Волховом, озером Ільмень, рікою Ловаттю, потім волоком човнами до Дніпра, вплав на р. Дніпрі, потім Руським (Чорним) морем уздовж західного берега до Царгороду (тепер Стамбул). Також маршрут ними мінявся — уздовж Одри до Кракова в Галичину через Звенигород, Пліснеськ, Галич.




      Повна стаття: https://histua.com/istoriya-ukraini/knyaya-doba/torgivlya-i-torgovelni-shlyakhi-na-teritoriji-kijivskij-rusi-shlyakh-iz-varyagiv-u-greki-gretskij-shlyakh
Повна стаття: https://histua.com/istoriya-ukraini/knyaya-doba/torgivlya-i-torgovelni-shlyakhi-na-teritoriji-kijivskij-rusi-shlyakh-iz-varyagiv-u-greki-gretskij-shlyakh


Повна стаття: https://histua.com/istoriya-ukraini/knyaya-doba/torgivlya-i-torgovelni-shlyakhi-na-teritoriji-kijivskij-rusi-shlyakh-iz-varyagiv-u-greki-gretskij-shlyakh
Урок №39. Тема: "Чужинці про Україну"

  • Вправа "Ланцюжок термінів"
  • Детальніше тут.
  • Завдання. Опрацюй уривки та зроби висновок, якою бачили Україну іноземці?
  • "Київ, столиця колишньої держави русів, при річці Бористені, є одним з найгарніших і найкультурніших міст Европи, хоч його пограбовано і спустошено до краю», – писав А. Кампензе в 1534 році: (A. Campense. «Lettera d’Alberto Campense»)."
  • "Посол імператора Рудольфа II до Запорозької Січі Еріх Лясота в 1594 році пише, що запорізькі старшини були люди високоосвічені, поводилися, як добре виховані європейські аристократи, знали всі тонкощі європейської дипломатичної етики, взагалі, були дуже культурними європейськими ЛИЦАРЯМИ. Про наші міста Київ, Кам’янець, Прилуки пише, що вони своїми будинками, чистотою, впорядкованістю, багатством, укріпленням можуть успішно конкурувати з найліпшими європейськими містами. Про селян пише, що вони, працюючи на полі, мають рушницю чи шаблю при собі, щоб кожної хвилини бути готовим відбити несподіваний напад татар (Е. Lassota. «Tagebuch»)."
  • «Українці є розумні, щирі, щедрі і понад усе цінять свою свободу. Вони вважають смерть кращою за рабство і тому завзято борються з поляками за свою незалежність. Будовою тіла міцні, стрункі, гарні, а на війні зухвало хоробрі і витривалі», –  писав французький інженер Боплан у 1650 році. (G. Beauplan. «Description de L’ Ucraine»)"
  • Україна неймовірно родюча і добре загосподарена. Я ще не бачив такої країни, яка би була так подібна до найкращої провінції Англії, як подібна Україна. Переїжджаючи через Україну, я почував себе так безпечно і вільно, як і в Англії, хоч тоді була війна з Туреччиною. Українці є дуже чесний, добре вихований, моральний народ», – писав англієць Д. Маршал, який був в Україні в 1770 році (J. Marshall. «Travels»).
  •  Україна стане колись новою Елладою (Грецією): прекрасне підсоння цього краю, весела вдача народу, його музикальний хист, родюча земля — все це колись прокинеться і повстане велика культурна нація; її межі протягнуться до Чорного моря, а її впливи геть у далекий світ»? – писав  німецький філософ і етнограф Й. Гердер у своєму «Деннику» у 1769 році: (J. G. Herder. «Tagebuch»).
  • Підготуй асоціативний кущ "Українці" (згідно відгуків)
Урок №40. Тема: "Україна - об'єкт геополітичний інтересів"
Чи згідні Ви з твердженнями?:
"У нас самі найкращі краєвиди, оспівані в піснях та описані в віршах. Гори, луги, галявини, озера, моря, річки вже багато тисячоліть надихали, надихають і будуть надихати.
У нас живуть дуже талановиті люди, які створюють власними руками унікальні речі. Наша косівська кераміка та петриківський розпис в 2012 році були номіновані до Репрезентативного списку нематеріального культурного надбання людства (Юнеско).
А які в нас унікальні музичні інструменти? Наші унікальні – трембіта – народний духовний музичний інструмент, довжина якого сягає до 3 метрів, та бандура – український народний струнно-шипковий музичний інструмент, кобза — старовинний український національний струнно-щипковий музичний інструмент з родини лютневих.
А запальний унікальний український танець гопак? Характерною рисою якого є демонстрація сили, спритності, героїзму і шляхетності. Танець імпровізаційного типу. Рухаючись парами по колу, хлопці змагаються у спритності. Дівчата їх заохочують до все новим трюкам, а потім, танцюють ліричну частину. У фіналі гопак знову бурхливий, іскрометний і темпераментний. До специфічних рис гопака слід віднести шпагат у стрибку, коли ноги і руки розносяться в різні боки. Також присутній фігура «павучок», коли танцюрист навприсядки спирається ззаду на руки і викидає ноги вперед, пересуваючись по сцені. А які в нас унікальні свята? А які унікальні атрибути свят! Писанка – найоригінальніший витвір мистецтва. Маленьке диво символ язичницької та християнської культур. Конденсує в собі багато символічного значення. В багатьох європейських країнах встановлені пам’ятники писанці. А в Канаді в місті Вегривіль встановлено пам’ятник нашій українській писанці, як символу Канадської кінної поліції.
В місті Коломия, що на Івано-Франківщині, відкрито музей писанки, в якому налічується близько 6000 екземплярів"
  • Які причини геополітичного інтересу до України? 
Опрацюй неймовірні факти про Україну. Детальніше тут.
  • Підготуй міні-есе "Чим багата моя Україна"
Урок №41. Тема : "Світове українство"
Опрацюй:
Завдання. В яких країнах найбільше проживає українців?Знайди їх на карті.

  • Запам'ятай!Міграція - це переміщення, рух населення
Назвіть причини міграції?

Урок №42. Українська діаспора
  • Запам'ятай!!!Украї́нська діа́спора — збірне визначення української національної спільноти поза межами українських земель (етнічної української території).
  • Поняття «діаспора» (грец. διασπορά, що у перекладі означає «розпорошення, розтікання») виникло у євреїв, яких, розпорошених по світу й існуючих поза своєю первісною батьківщиною, здавна сукупно так іменували.

    Під українською діаспорою розуміють українців, що знаходяться за межами України й усвідомлюють генетичну чи духовну єдність із Україною.

    Проте, існує інший погляд на значення терміна «українська діаспора», який відповідає буквальному перекладу слова «діаспора». Усі українці, що постійно мешкають за межами державного кордону України — закордонні українці (зарубіжні українці), і лише ті з них, що постійно мешкають за межами української етнічної території (за станом на початок XX ст.), є українською діаспорою. 

ПЕРЕГЛЯНЬ ВІДЕО:https://www.youtube.com/watch?v=Cc3ceU6t37k
  • Цікаво про еміграцію в Канаду тут.

  • Завдання.Підбери СИНОНІМИ-терміни до слова "діаспора"

  • Д____

  • І___

  • А___

  • С___

  • П___

  • О___

  • Р___

  • А___

УРОК №43. ТЕМА:
Міжнародні відносини України – взаємопроникнення культур. Скіфський філософ Анахарсіс, Святослав Хоробрий,

АнахарсісАнахурс (грец. Ἀνάχαρσις / Αναχυρςις; остання чверть VII — середина VI століття до н. е.) — напівлегендарний скіфський мудрець. За деякими античними авторами, один з канонічної групи «Семи мудреців». Батько — скіфський цар Гнур (син Ліка), мати — еллінка. Подорожував Елладою, де здобув славу мудреця. Спілкувався з багатьма політичними діячами, зокрема Солоном. Статуя Анахарсісові стояла в Афінах. Після повернення в Скіфію Анахарсіса у Гілеї убив рідний брат — цар Савлій. За свідченням Геродота «він загинув через те, що хотів завести іноземні звичаї, і через те, що спілкувався з еллінами»

  • Геродот досить багато згадує про Анахарсіса Скіфського, він пише, що той був сином скіфського царя Гнура і багато подорожував, не лише Грецією але бував в Індії, Аравії і виніс звідти для Причорномор’я багато цікавого та повчального.
  • Детальніше тут.
  • Опрацюй вислови філософа:

    ● Зла людина схожа на вугілля: якщо не палить, то чорнить тебе.

    ● Краще мати одного друга дорогоцінного, ніж багатьох малоцінних.

    ● «Які з кораблів найбезпечніші?» – запитали Анахарсіса. Він відповів: «Витягнуті на берег».

    ● На питання, що в людині добре і погано відразу, Анахарсіс відповів: «Язик».

    ● Ринок – це місце, навмисне призначене, щоб обманювати і обкрадати один одного

  • Тисячі добрих слів не варті одного доб­рого діла.
  • Почуття, думка і слово ніколи не мо­жуть бути одним і тим самим: думка викрив­лює почуття, а слово викривлює думку.
  • У житті майже все залежить від випадку..
Прочитай уривки з творуЮрія Хорунжого «Багатій і мудреці  про Анахарсіса :https://www.dnipro.libr.dp.ua/Anaharsis_filosof
Урок №44.Анна Ярославна, Юрій Дрогобич,Іван Виговський, Ігор Сікорський.






  • Підготуй історичні портрети діячів
  • Яка їх роль в історії України?
Урок №45.Узагальнення за темою

Урок №46. Повторення та узагальнення в кінці року
Переглянь:





Урок №47. Підсумковий урок
Урок №48 - 52 (5). Резерв. Повторення

  • Підготуй асоціативний кущ "Українознавство"

  • Склади перелік термінів з Українознавства

  • Для чого потрібно вивчати Українознавство?

  • Чим відрізняється курс від інших суспільних предметів?

  • Напиши міні-есе "Україна для мене - це..."


Немає коментарів:

Дописати коментар