Урок №1. Тема: " Українознавство як цілісна системна наука, що вивчає українську людину, Україну та світове українство в часопросторі"
Знайди інформацію про першу згадку про Україну та теорії походження цього терміну?
Урок № 2. Тема: Предмет, значення українознавства
- Шкільне українознавство, як і весь зміст навчання та виховання в школі, повинно сприяти національно-культурному відродженню нації, держави. При цьому можна виділити два його аспекти: пізнавальний і прикладний.
- Українознавство у своїй основі має спрямовуватися не проти когось (чи то подібних наукових предметів), а на пізнання та розбудову Вітчизни, отже — в ім’я торжества правди, добра, справедливості, миру і в Україні, і в інших народів
- Опрацюй схему:
Переглянь відео про Україну: Україна з висоти пташиного польоту
- Опрацюй матеріал до уроку: Любов до інших
- Переглянь:
- Виконай кросворд: Наша Батьківщина
- ВОЛІННЯ - Те саме, що бажання . Хіба є межа людському волінню, людським можливостям?
- Інтерактивна вправа: Вольові якості особистості
- Запам'ятай!!!
- Самотворення – це вибудовування себе, своєї самостійності задля досягнення згоди з собою.
- Опрацюй:
- Воля — нічний вогник: наче близько, а не дістанеш.
- Воля — маленьке слово, а всі йому раді.
- Краще на волі на вітці, ніж у неволі в золотій клітці.
- Вільному воля не потрібна.
Поясни як ти розумієш: Воля врівноважується любов’ю, а любов – волею!!!
Урок №6. Тема: О. Довженко «Воля до життя», Дж. Лондон «Воля до життя
- Опрацюй матеріал до уроку: https://naurok.com.ua/konspekt-uroku-dzhek-london-zhaga-do-zhittya---oleksandr-dovzhenko-volya-do-zhittya-133039.html
- Поміркуй над висловом: "Коли вам стає дуже тяжко і навколо все проти вас, і, здається, немає сили терпіти більше жодної хвилини, нізащо не відступайте: саме у такі хвилини зароджується перемога."
- Завдання: Напиши враження від прочитаних творів!!!
- Конспект до уроку: https://naurok.com.ua/urok-druzhba-simpatiya-stosunki-v-kolektivi-81782.html
Вислови про дружбу. «Справжні друзі... нічого не вимагають один від одного в ім'я дружби, а роблять один для одного, що можуть». В.Т. Бєлінський . «Дружба — це, насамперед, щирість, це критика помилок товариша. Друзі повинні першими дати жорстку критику для того, щоб товариш міг виправити свої помилки». «Війна випробовує сміливця, гнів — мудреця, нужда — друга». Східна мудрість.
Прислів'я та приказки з даної теми. •
Дерево міцне корінням, людина — друзями. •
Друга шукай, а знайдеш — тримай. •
Друзі пізнаються в біді. •
Людина без друзів, що дерево без коріння. •
Дружба — найбільший скарб. •
Не той друг, хто медом маже, а той, хто правду каже.
• Дружба та братство — дорожче багатства. •
Дружба родиться в біді, а гартується в труді. •
3 добрим дружись, а лихих стережись. •
3 ким поведешся, від того й наберешся. •
Громада — великий чоловік. •
Дружній череді й вовк не страшний. •
Запам'ятай!!!
- Подумай як ти розумієш слова Авраама Лінкольна: «Недаремно кажуть, що крапля меду приваблює більше мух, ніж галон жовчі. Так і з людьми. Якщо хочете, щоб вашу точку зору прийняв хтось інший, доведіть йому, що ви його щирий друг. Це та крапля меду, яка приваблює всіх. Це найкоротший і вірний шлях до людського розуму».
- Завдання: Підготуй правила класного колективу.
Урок№ 8. Тема:Лідер як позиція (функціональне місце). Позиція лідера передбачає відповідальність за цілісність колективу
- Презентація до уроку:https://naurok.com.ua/prezentaciya-hto-takiy-lider-131519.html
- Базові риси лідерства:
- здатність до прийняття відповідальних і складних рішень, готовність нести за них належну відповідальність;
- турбота про загальне благо і користь людей, а не про особисту вигоду;
- здатність вести за собою людей на абсолютно добровільних засадах;
- володіння харизмою і природною силою впливу;
- наявність довіри до лідера з боку групи та сильного авторитету;
- вміння визнавати помилки і бажання брати відповідальність за поразки на себе, шукати в цьому особисті прорахунки.
- Розгадай ребуси:
- http://rebus1.com/ua/index.php?item=rebus_generator&skip=0&mode=1&slovo=%CB%B2%C4%C5%D0
- http://rebus1.com/ua/index.php?item=rebus_generator&skip=0&mode=1&slovo=%D1%C8%CC%CF%C0%D2%B2%DF
- http://rebus1.com/ua/index.php?item=rebus_generator&skip=0&mode=0&slovo=%C5%CC%CF%C0%D2%B2%DF
- http://rebus1.com/ua/index.php?item=rebus_generator&skip=0&mode=0&slovo=%CA%CE%CD%CA%D3%D0%C5%CD%D6%B2%DF
- http://rebus1.com/ua/index.php?item=rebus_generator&skip=0&mode=0&slovo=%C2%CE%CB%DF
- http://rebus1.com/ua/index.php?item=rebus_generator&skip=0&mode=0&slovo=%D3%CA%D0%C0%AF%CD%CE%C7%CD%C0%C2%D1%D2%C2%CE
- Твір повністю: https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=10371
- Біографія автора:http://www.chl.kiev.ua/default.aspx?id=1779
- Які лідерські якості притаманні головному герою?
- Інтерактивна вправи:https://learningapps.org/watch?v=ptf31o29t20
- Пройди тестування за посиланням:https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=1196803
- Опрацюй матеріал до уроку:http://estetica.etica.in.ua/ponyattya-dialog-ta-spilkuvannya/
- Діалог – це двохсторонній обмін інформацією між двома або і більшою кількістю людей у вигляді запитань і відповідей на ці запитання, також до діалогу відноситься розмова, спілкування як його складова
- ПОМІРКУЙ!!!Чому діалог вважається основою для взаєморозуміння?
- 10 секретів взаєморозуміння між людьми тут.
- Інтерактивна вправа: https://learningapps.org/view6824397
- Вербальне і невербальне спілкування: Люди можуть передавати свої повідомлення словами, тобто вербально (усно або письмово) і без слів – невербально (за допомогою інтонації, сили голосу, темпу вимови, а також міміки, жестів, положення тіла). Вербальна комунікація – процес двостороннього мовного обміну інформацією
- Навчися слухати, і ти зможеш отримати користь навіть з тих, хто говорить погано.
Плутарх
Клавдій
До мови серцем пригорнись.
Щоб українцем в світі жити —
Ніколи мови не зречись.
Бо той, хто зрікся свого слова,
Він другосортний має лик.
А в кого в серці рідна мова,
Той дуже мудрий чоловік!
© Н. Красоткіна
- Опрацюй схему:
- Інтерактивна вправа:https://learningapps.org/view11069127
Урок № 13. Тема:"Я в родині, моя відповідальність за взаєморозуміння в родині"
- Опрацюй твір:
- Поміркуй, яку роль ти відіграєш в своїй родині?
- Прочитай та поміркуй:
Активна життєва позиція особистості
В якості однієї з важливих характеристик активності особистості виступає активна життєва позиція, наявність якої свідчить про зміну всього способу життя особистості.
Активна життєва позиція особистості має формуватися поступово. Вона виробляється протягом тривалого часу, в результаті долання повсякденних труднощів, оволодіння соціальним досвідом, професійною майстерністю.
Показниками активної життєвої позиції виступають:
- цілеспрямованість і усвідомленість дій і вчинків;
- відповідальність і активність у різних видах діяльності;
- результати діяльності і суспільної активності особистості, що відповідають вимогам і умовам життя в суспільстві.
Активна життєва позиція - стійка позиція особистості, спрямована на зміну і перетворення суспільних умов життя відповідно до свого переконання, поглядів і совісті. Важливим для розуміння активної життєвої позиції є вимога дотримання автономії, автономних прав і громадянських свобод особистості. Активна життєва позиція стає в громадянському суспільстві невід'ємною рисою життєдіяльності автономних суб'єктів. Вона виражає їх прагнення до розширення і зміцнення свого життєвого простору, що розглядається в контексті самореалізації та вільної творчості.
Опрацюй приклад активної життєвої позиції:https://disted.edu.vn.ua/courses/learn/4716
Запитання: У чому проявляється активна життєва позиція людини?
- Толока є давнім українським звичаєм. Її організовували на селі для виконання термінових робіт, що вимагали значної кількості осіб: збирання врожаю, вирубування лісу, спорудження будинків, спільний випас худоби тощо. Іноді толоку використовували для проведення громадських робіт (будування церков, шкіл, читалень, доріг…).
«Диктувалося життям» – так означив колективні взаємостосунки один древній філософ. Це визначення можна цілком застосувати і до толоки. Нині навіть важко уявити життя наших предків без цього елементу суспільних взаємин. Він згуртовував людей, у ньому виявлялися і утверджувалися такі людські цінності, як безкорисливість, високий громадський обов’язок, взаємовиручка, внутрішня потреба спілкування, колективізм – одне слово, високий вияв свідомості - Толóка, и, ж. 1. Залишене під пар поле, що служить пасовищем для худоби. 2. Діал. Взагалі вільна ділянка біля села, де збиралася молодь гуляти.
Толóкá, – локи, ж., розм. 1. Звичайна одноразова праця гуртом для швидкого виконання великої за обсягом роботи, на яку скликають сусідів, родичів, товаришів (без оплати, а за частування). // Люди, скликані для такої роботи. // Перен. Про скупчення людей, які щось роблять. 2. У знач. прислівника толокою. Спільно, гуртом (працюючи без оплати, а за частування).
- Метод «Незакінчене речення»
Толока – це…
Існують такі форми взаємодопомоги…
За допомогою толоки люди могли…
Толока виховує у людей почуття…
- Опрацюй прислів'я та приказки про працю: https://traditions.in.ua/usna-narodna-tvorchist/pryslivia-ta-prykazky/14-pryslivia-ta-prykazky-pro-pratsiu
- Переглянь:https://www.youtube.com/watch?v=zipLXq0fdu0&t=30s
- Опрацюй термінологію:
- Звичай — є вираженням традиції. Це загальноприйнятий порядок, правила, які здавна існують у громадському житті й побуті якого-небудь народу, суспільної групи, колективу і т.ін., традиційний порядок відзначення яких-небудь подій, свят і таке інше, пов'язане з виконанням певних дій і використанням відповідних атрибутів, предметів, і таке інше. Це процес улагодження (урядування, обрятування) громадського життя. Звичаї в межах спільноти людей також є періодичними, соціальними діями людей в формі твердих, високо ритуалізованих виражень. .
- Традиція (від лат. traditio — переказ, звичай) — це елементи культури, що передаються від покоління до покоління і зберігаються протягом тривалого часу. Традиції тією чи іншою мірою і в тих чи інших формах присутні в будь-якому суспільстві і практично в усіх сферах культури.
- Традиції українського народу тут.
- Виконай інтерактивні вправи:
- Опрацюй:http://epl.org.ua/eco-analytics/chy-vplyvaye-stan-dovkillya-na-zhyttya-i-zdorov-ya-lyudyny-dumka-ukrayintsiv/
- Основними наслідками забруднення є:
- Здоров'я людини. Всі велика кількість людей страждають такими захворюваннями як астма, а в гіршому випадку відбувається розвитку онкології легенів. ...
- Глобальне потепління . Головна причина глобального потепління полягає в парниковому ефекті . ...
- Виснаження озонового шару . ...
- Неродючі землі.
- Опрацюй:http://litmisto.org.ua/?p=1253
- Завдання. Запиши традиційні українські страви!!!
- Переглянь:
- Інтерактивна вправи:
- Опрацюй:https://harchi.info/articles/harchovi-dobavky-ta-yih-vplyv-na-organizm-lyudyny
- Переглянь!!!
- Інтерактивна вправа:https://learningapps.org/view15920022
Урок №22. Тема: "Щоденне та святкове харчування моєї родини"
- Опрацюй конспект:https://naurok.com.ua/tradiciyne-harchuvannya-ukra-nciv-schodenne-ta-svyatkove-harchuvannya-konspekt-fakultativnogo-zanyattya-36489.html
- Переглянь:https://studfile.net/preview/6059883/
- Завдання!!!Склади щоденне меню своєї сім'ї.
- Які страви (продукти харчування) посідають чільне місце у харчовому раціоні вашої родини? Яким стравам ви віддаєте перевагу у будні? Які страви переважають на вашому святковому столі? Заповніть таблицю "Продукти харчування моєї родини"
Продукти харчування моєї родини
Щоденні страви Святкові страви
Щоденні страви | Святкові страви |
Запам'ятай: Екологія мови» – наука про середовище мови і процеси, які відбуваються в ній, про взаємодію розмовної і літературної української мови.
- Опрацюй та поміркуй:https://znanija.com/task/32690014
- Чи згідні Ви з нищенаведеним твердженням ???
Найзгубнішим явищем став так званий «суржик» – суміш двох мов. Мов справжній паразит, він проник в організм нашої, надійно в’ївся в наш лексикон. Боляче усвідомлювати, що ми власними руками нищимо рідну мову. А проте факт лишається фактом: якщо так буде продовжуватися й надалі, ми ризикуємо привести її до загибелі. А загибель мови означає й смерть народу, бо саме вона є носієм нашої історії та культури. Коли гине мова, це можна порівняти із зупинкою серця – без нього тіло вже не здатне функціонувати. Так і ми, якщо зникне наша мова, розчинимося серед інших націй, лишившись сиротами без коріння.
Втім, поки ще не все втрачено, і ми маємо шанс врятувати рідну мову. Чисте мовлення, не забруднене жодним «суржиком», дотримання правил, «насадження» фразеологізмів та інших перлів народної творчості, пам’ять про наше славне минуле та традиції – ось те, до чого ми маємо прагнути. Як борці за екологію планети починають з малих кроків, так і ми маємо почати з себе. Бо ж саме в наших руках майбутнє, ми є його творцями.
Мистецтво спілкування:https://naurok.com.ua/prezentaciya-na-temu-mistectvo-spilkuvannya-186972.html
Сюжет оповідання побудований на виразних деталях (хоча у творі вони і виконують нерівнозначні функції). Через наскрізну деталь, яка є формотворчою основою побудови сюжету і прийомом всебічного розкриття характерів, перед читачем розкриваються людські стосунки.
Кохання Миколки і Соні відбувається на тлі весняного пробудження природи. Весна, пробуджуючи все живе, оновлює не тільки навколишній світ, але, даючи людині радість, оновлює і її душу. Тому невипадково зародження кохання відбувається саме цієї пори року.
— То дівка з тієї куряви, що чорти на дорогах крутять!
— Просто в неї мідний характер, — кажу спокійно, аби швидше виприснути з дому.
— Еге ж, — бубонять, — і тюрма міцна, та чорт їй ра
- Прочитай:https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=444
- Аналіз твору:https://ukrclassic.com.ua/katalog/t/tyutyunnik-grigir/2638-analiz-opovidannya-zav-yaz
- Завдання.Проаналізуй мистецтво спілкування в творі!!!
ІІ семестр
- Перевір себе!Вправа "Знайди слова":https://drive.google.com/file/d/11t8LafTOIrbweaVLRN2MY-iXWEaU3sDS/view?usp=sharing
- Опрацюй!!!
Листи грали величезну роль у системі міжособистісного спілкування людей, коли не існувало телефону, радіо, комп'ютерів, Інтернету, непросто було подолати простір для особистих зустрічей. Епістолярні (від грец. Epistole - лист, послання) джерела - одні з небагатьох, що передають живі розмовні інтонації , мова, притаманний культурному середовищі, що дозволяють відтворити емоційну атмосферу часу. Загальновизнано значення листів при відтворенні науково-історичної біографії особистості, написанні праць з історії суспільно-політичної думки, культури, повсякденності.
Приватний лист - письмове особисте звернення автора до окремій особі (або декільком особам), складене із застосуванням типових епістолярних елементів (звернення, дата, підпис та ін.). Серед відмінних ознак такого листа зазвичай називають також діалогову форму, різноманітність тематики, багатофункціональність.
Діловий лист вважається засобом зовнішньої комунікації, для якого характерно уніфіковане оформлення тексту, стандартність формулювань, наявність професійної лексики.
- Завдання: В чому полягає різниця між приватним та діловим спілкуванням?
- Переглянь відео:https://www.youtube.com/watch?v=2kmL_GRuOrw
- Текст думи:https://uk.wikisource.org/wiki/%D0%94%D1%83%D0%BC%D0%B0_%D0%BF%D1%80%D0%BE_%D0%BA%D0%BE%D0%B7%D0%B0%D0%BA%D0%B0_%D0%93%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D1%82%D1%83
- Текст листа:
Варіант адаптавний для сучаного читача
« | Запорозькі Козаки Турецькому Султанові! Ти – шайтан турецький, проклятого чорта брат і товариш, самого Люципера внук. Який ти в дідька лицар, коли не вмієш голою сракою їжака забити?! Не годен ти синів християнських під собою мати! Вавилонський ти кухар, македонський колесник, єрусалимський броварник, олександрійський козолуп, Великого і Малого Єгипту свинар, вірменська свиня, подільський кат, московський злодій, самого гаспида байстрюк, бо дідько втисся твоїй матері, усього світу й підсвіту блазень, а в нашого Бога найостанніший дурень. Тебе самого і твого війська ми не боїмось – землею і водою будемо битися з тобою, нехристе проклятий! Так тобі козаки відповідають. Числа не знаємо, бо календаря не маємо, місяць у небі, рік у книзі, а день такий у нас, як і в вас – поцілуй у голу сраку кожного з нас.. Підписали: Кошовий отаман Іван Сірко з усім старшим і молодшим низовим війська запорозького товариством | » |
- Завдання!!!Опишіть свої враження від народних творів. Яка мова переважає в думі та листі козаків????
- Перевір себе:https://learningapps.org/view8146448
Мова – духовний скарб нації.
Це не просто засіб людського спілкування, це те, що живе в наших серцях.
Без знання рідної мови обійтися ніяк не можна. І це справді так.
Людина, яка не хоче знати рідної мови, руйнує те, що повинно стати фундаментом її особистості.
- Опрацюй та поміркуй!!!:http://che.tvoemisto.tv/news/yak_udoskonalyty_svoie_movlennya_5_porad_71382.html
- Прочитай!!!
Мова – це засіб спілкування, він властивий тільки людям.
Так словами ми спілкуємося. По-перше, їх дуже багато. До кожного слова наша уява малює його значення. Ніякі звуки не можуть замінити усього багатства слів. По-друге, кожне відкриття можна описати словесно новими словами, збагатити мову. Мова дає змогу читати книги, пізнавати світ. По-третє, як душевно мелодію можуть прикрасити слова. Багато чарівних пісень просто не існувало би без мови.
Мова – це велике досягнення людства. Тому треба знати її.
Мова відіграє величезну роль у житті людей. По-перше, нею ми спілкуємося один з одним. Ні жести, ні міміка, ні звуки не можуть замінити повноти відображення світу мовою. По –друге, вона дозволяє заспівати гарну пісню. По-третє, завдяки їй ми можемо читати книги. По-четверте, дізнаватися про те, що накопичило людство. По-п’яте, мова вчить нас образно мислити. Один предмет можна виразити різними синонімами.
Без знання мови не можна бути гарними співрозмовниками, багато читати та знати.
- Завдання!!! Склади правила власного мовлення!!!!
- Перевір себе:https://learningapps.org/view13761586
- Пройди тестування:https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=9198617
Належте до різних політичних течій, сповідуйте різні релігії,
але не забувайте, що ви — французи
Жан–Жак Руссо
В українському суспільстві патріотизм – одне з багатогранних і багатоаспектних явищ. Патріотизм викликає найрізноманітніші почуття та асоціації у наших громадян – від любові до неприйняття, від піклування до повної байдужості, від зачарованості до огиди.
Часто патріотизм плутають з націоналізмом, але патріотизм є значно давнішим поняттям і несе набагато менше теоретичне навантаження. Націоналізм передбачає, що народи існують як реальні і чітко окреслені цілісності; натомість патріотизм може означати просто прив’язаність до певної місцини або способу життя і не потребує ніякої абстрактної ідеї «країни».
Більшість словників дає визначення патріотизму як любові до Батьківщини. Зокрема, за Академічним тлумачним словником української мови, патріотизм – це любов до своєї батьківщини, відданість своєму народові, готовність для них на жертви й подвиги. За філософським словником патріотизм – (грец. patre - батьківщина) – громадський і моральний принцип, який характеризує відношення людей до своєї країни, який проявляється в певному образі дій і складному комплексі суспільних почуттів, який зазвичай називають любов'ю до батьківщини.
- Запам'ятай терміни:
- Завдання!!!В чому полягає різниця між патріотизмом та націоналізмом?
- Інтерактивна вправа:https://learningapps.org/view2979830
Основними принципами національно-патріотичного виховання є:
– принцип національної спрямованості виховання, який передбачає формування у молоді національної свідомості, любові до України, свого народу, шанобливого ставлення до його культури, здатності зберегти свою національну ідентичність, пишатися приналежністю до українського народу, брати участь у розбудові та захисті своєї держави;
– принцип культуровідповідності, який передбачає виховання як культуротворчий процес, спрямований на формування базової культури особистості, базуючись на набутому морально-етичному досвіді людства.
– принцип гуманізації виховного процесу зосереджує увагу на особистості як вищій цінності.
Головна мета національно-патріотичного виховання – набуття молодим поколінням соціального досвіду, успадкування духовних надбань українського народу, досягнення високої культури міжнаціональних взаємин, формування у молоді, незалежно від національної приналежності, рис громадянина Української держави, розвиненої духовності, моральної, художньо-естетичної, правової, трудової, екологічної культури.
Завдання.Яка роль сім'ї в національно-патріотичному вихованні???
Переглянь інформацію про товариства початку 20 ст.,які займалися національно-патріотичним вихованням українців!!!
- Завдання.Які сучасні національно-патріотичні організації ти знаєш?
- Склади пазл:https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=21844b48635b
- Опрацюй біографічну довідку:
Силенко Лев
(* 27 вересня 1921, с. Богоявленське (Ратьківка), нині с. Олександрівка, Кіровоградська обл. — 25 листопада 2008, Канада) — засновник Рідної Української Національної Віри (РУНВіри). Псевдонім – Лев Тигрович Орлигора. Мислитель, філософ, історик, письменник, номінант на Нобелівську премію, автор "Мага Віри".
Він живий свідок Голодомору 1932 - 1933рр. і репресій сталінського режиму, жертвою яких був його батько, в'язень німецьких концтаборів, учасник боротьби за надання урядами західних країн права емігрувати полоненим українцям в США, один із організаторів українського життя в США та Канаді.
Міжнародне визнання Л. Силенко отримав як філософ і мислитель, автор "Мага Віри" - монументальної праці, в якій зібрані унікальні знання стародавньої історії України, традиції і звичаї українців
- Розділ 2 книги "Мага віра" "Діти та родичі", де розкрито традиції виховання в родині.
- Учіть дітей мовної майстерности, і цю шляхетну науку перетворюйте в творчу приємність
- Родичі, учіть дітей не слухати чужинців сліпопокірно, а розуміти їхні мудрощі, турботи, красоти, завоювання. Ви живіть так, щоб ваші діти були вашими не лише тілесно, а й духовно. Збагачуйте допитливий світ дітей наукою рідної духовости, збагачуйте своєрідним багатством вільного ума і окриленої душі, і тоді діти будуть вашими. Вони будуть вами гордитися; не буде сутички між дітьми і родичами тому, що буде одне духовнотворення, буде спільна напруга розумового і тілесного самоутвердження і цілеспрямування. Впливи ворожих духовних сил на формування світогляду дитини вашої ви легко відчуєте по її ставленню до вашого рідного духовного “я”, і, відчувши це, не сваріть дитину, а скорегуйте її так, щоб вона вилікувалася, лікаря не бачивши.
- Надмірна розкіш шкідливо впливає на формування достойної вдачі.
- Родичі, будьте відкривачами талантів.
- Здібності розумові притуплюються тоді, коли дитині все легко дається.
- Не сваріть дитину за те, що вона зробила помилку.
- Родичі, не хваліть дитину за те, що вона Вас слухає, бо дитина стане слухняною не тому, що це їй подобається, не тому, що вона вірить, що мудра слухняність їй корисна, а тому, щоб отримати дарунок і похвалу.
- Є матері, які вірять, що сина треба виховувати пестливою ніжністю. Хибне міркування
- Дітей треба вчити, що правда приносить добро і правда приносить зло. Правду треба говорити рідним. Від чужинців її треба ховати в серці, не всі чужинці правдолюбці.
- БЕРДНИК ОЛЕКСАНДР (ОЛЕСЬ) ПАВЛОВИЧ (нар. 25.12.1927, насправді 1926 (с. Вавилове Снігурівського р-ну Херсонської (нині Миколаївської) обл. – п. 18.03.2003, м. Київ).Видатний український письменник-фантаст, автор понад 20 романів і повістей, футуролог, художник, композитор. Член-засновник Української Гельсінкської групи (УГГ), гуманістичного об’єднання "Українська Духовна Республіка" .
…Не бійтеся — в кривавих хвиль навалі
Не згине правда, думка і добро,
Лиш краще, ширше розів’ється далі,
Не бійтеся — не людськості ядро
Та буря зломить, а суху лушпину, —
Ядро ж живеє розростесь без впину…
ІВАН ФРАНКО
- Завдання.Опрацюй анотацію. В чому полягає патріотизм героїв твору?
Тарас Бульба — повість письменника Миколи Гоголя, вперше опублікована у 1835 році у збірці Миргород.
Сюжет повісті оповідає про Україну другої половини 17 століття, де українські запорозькі козаки воюють супроти поляків на боці Московії. Головний герой — козацький полковник Тарас Бульба..
Опрацюй інформацію за посиланням:https://www.ukrlib.com.ua/tvory-zl/printit.php?tid=6519
У повісті «Тарас Бульба» порушено цілу низку проблем:
⦁ міжнаціональні та релігійні стосунки;
⦁ конфлікт особистого і суспільного (почуття та обов’язку);
⦁ захист рідної землі;
⦁ моральний вибір;
⦁ честь і зрада;
⦁ єдність, згуртованість;
⦁ кохання, вірність, самопожертва;
⦁ патріотизм;
⦁ милосердя;
⦁ побратимство;
⦁ сімейні стосунки;
⦁ вплив епохи на формування характеру людини;
⦁ стосунки батьків і дітей.
- У повісті «Тарас Бульба» Остап і Андрій уособлюють собою два можливих шляхи, якими може піти людина. Перший шлях – безсмертя в ім’я щастя свого народу, другий – безславна смерть, зрада і опороченное ім’я, яке нащадки якщо і будуть згадувати, то з соромом і ненавистю.
- Завдання. Поміркуй!!!Як в творі розкрита тема національно-патріотичного виховання?
- Інтерактивна вправа:https://learningapps.org/view6457241
- "За сестрою" (1907). Детальніше тут.
Проблематика «За сестрою»: • батьки і діти; • життя і смерть; • радість і трагедія; • відповідальність і безпечність; • вірність і зрада; • добро і зло; • щирість і хитрість, улесливість, підступність.
Тема «За сестрою»: відтворення страшних картин поневолення татарськими загарбниками українського народу; зображення Павлуся, який докладає будь-яких зусиль, мужності, наполегливості, старанності, кмітливості для порятування своєї сестри з татарського полону.
- "Довгий шлях до озер" (1979). Детальніше про автора тут.
Історичний роман письменника Петра Угляренка «Довгий шлях до озер» присвячений подіям, що відбувалися в Київській Русі в другій половині одинадцятого століття. В центрі твору образ великого патріота землі Руської літописця Нестора, автора «Повісті временних літ».
- Історична повість "Вадим" (1903). Про автора тут. Детальніше про твір тут.
- Завдання. Заповни таблицю за посиланням:https://docs.google.com/document/d/12QkUcKTfeG1nUHaTCuYcG7um5Zt5gw9iUlGowMiw_BM/edit?usp=sharing
- Завдання. Порівняй твори та поміркуй, що є спільного та які теми розкрили автори?
- .Опрацюй!!!!Детальніше тут
Одним із найсуттєвіших показників моральності людини є патріотизм.
Патріотизм (грєц. patris — батьківщина) — любов до Батьківщини, відданість їй і своєму народу.
Без любові до Батьківщини, готовності примножувати її багатства, оберігати честь і славу, а за необхідності — віддати життя за її свободу і незалежність, людина не може бути громадянином. Як синтетична якість, патріотизм охоплює емоційно-моральне, дієве ставлення до себе та інших людей, до рідної землі, своєї нації, матеріальних і духовних надбань суспільства.
Ірина Вільде "Повнолітні діти"
- Завдання. В чому проявляється патріотизм головної героїні?
- Виконай завдання за посиланням:https://drive.google.com/file/d/1Wukum0wR_0m-iKc5cLqVkHzpZ9hkolJG/view?usp=sharing
Детальніше тут. "Пласт" - складова світового скаутського руху, ідейним засадам і організаційним принципам якого надано національного змісту. Діяв у Галичині в 1911-1930 рр. та періодично на різних теренах України до 1939 р. Після Другої світової війни "Пласт" було заборонено, його вважали ворожою націоналістичною організацією. З проголошенням незалежності України "Пласт" швидко відродився.
За своєю структурою "Пласт" охоплює такі вікові категорії: новаки і новачки (7-11 років), юнаки і юначки (11-17 років), старші пластуни і пластунки (17-30 років), приятелі "Пласту" (батьки і друзі). Кличем пластової організації є "СКОБ" (Сильно! Красно! Обережної Бистрої). Він виявляється в усіх напрямах пластової організації і стає важливою настановою на все життя.
Українське дитячо-юнацьке товариство «Січ» є всеукраїнською дитячою скаутською організацією. УДЮТ «Січ» — неполітична виховна громадська організація, в якій діти і молоді люди виховуються християнами, лицарями, гідними громадянами України, відповідальними за свій власний розвиток. Сьогодні Січ налічує близько 2000 членів віком від 6 до 60 років у 18 регіонах України. Щороку Товариство проводить десятки січових таборів, інших заходів.
«Сокіл» — українське патріотичне тіловиховне та руханкове товариство. Засновані в різний час у Галичині (Львів, 11 лютого 1894) та Наддніпрянщині (затверджені у 1907 р.). Зразком були слов'янські (чеське, польське) патріотично-гімнастичні товариства на теренах тодішньої Австро-Угорщини.
«Луг» — руханково-пожарне товариство в Галичині, засноване 1925 року. Незмінним головою організації був Роман Дашкевич. У 1930-х роках одна з найчисленніших легальних молодіжних громадських організацій у Галичині. Заборонене радянською владою в 1939 році.
- Союз Української Поступової Молоді (СУПМ) ім. М. Драгоманова «Каменярі» — виховна молодіжна організація в Галичині, заснована 1929 року під патронатом Української Соціалістично-Радикальної Партії (УСРП). Організація орієнтувалася на українську національну радикально-демократичну ідеологію та етичний соціалізм.
Діяльність громадських дитячих та юнацьких організацій, об'єднань, товариств сприяє:
- - задоволенню і правильному формуванню основних життєво необхідних на різних вікових етапах потреб в емоційному контакті з ровесниками, друзями; прихильності й упевненості; успіху, визнанні себе серед інших; у виборі й випробовуванні власних сил, переживанні чогось надзвичайного; в активній діяльності, розвитку інтересів, уподобань;
- - розвитку творчих потреб і здібностей, підтриманню, збереженню і розвитку таланту, обдарованості;
- - формуванню характеру особи, її всебічному розвитку навичок самовдосконалення;
- - поєднанню ідей, поглядів, звичок;
- - товариському гуртуванню, поглибленню дружніх зв'язків, розвитку приятельських відносин як основи для майбутнього подружнього життя;
- - відтворенню душевно-моральних сил, задоволенню рекреаційно-соціалізаційних потреб.
- Завдання. Заповни таблицю за посиланням:https://docs.google.com/document/d/19huVefwJCHBwlgztCp2LG5gWksDtoYF-ZEJ-7DjaKgY/edit?usp=sharing
- Запам'ятай!!!!
Всесоюзний Ленінський комуністичний союз молоді (ВЛКСМ), або Комсомол — комуністичний молодіжний рух в СРСР, скорочення від «комуністичний союз молоді». Аналогічні рухи існували у соціалістичних країнах світу. На міжнародному рівні національні комсомольські організації поєднував Комуністичний Інтернаціонал молоді (1919—1943), а після Другої світової війни (з 1945) — Всесвітня федерація демократичної молоді.
Інтернаціоналізм (від лат. inter — «між» і natio — «народ», «нація») — це політичний рух, який прагне створити співпрацю націй у союзі. Виступає за посилення економічної та політичної співпраці між країнами.
- Підготуй порівняльну характеристику інтернаціональних організацій з вивченими.
- Запитай своїх батьків, родичів чи інших членів родини чи входили вони до інтернаціональних організацій?
- Візьміть інтерв'ю в учасників цих організацій.
Батьківщина — це рідна домівка, земля, де ми народилися й зросли. У кожної людини Батьківщина асоціюється з дорогим і милим серцю містечком, спогади про яке занурюють у дитинство.
Батьківщиною може бути усе: дім, вулиця, село, місто, країна. Однак це не лише географічне положення, а більш широке поняття, яке не обмежується власним будинком чи певною територією. Це народ, рідна мова, традиції, культура, природа рідного краю — все те, що ми уявляємо, коли говоримо слово «Вітчизна». У будь-якому куточку Батьківщини легко дихається і радісно живеться — тому, хто вважає цей куточок своєю рідною землею.
- Опрацюй:https://sites.google.com/site/zasoalubluukraienuk/plan-raboty
- Поміркуй: «За що я люблю свою Україну»
- Підготуй міні-есе на тему "Моя любов до України"
- Пригадай про образи України в літературі?
- Які письменники та поети оспівували Україну?Які митці зображали Україну?
- Завдання. Підготуй повідомлення про це!!!
Українська тема в музиці М.Глінки, |
Ф.Шопена та ін.
- Опрацюй:https://ukr.sovfarfor.com/muzichne-mistectvo/269-m-glnka-v-ukran.html
- Природа України, історія, побут і мистецтво українського народу назавжди залишили в душі Глінки найкращі спогади. Він мріяв створити симфонію «Тарас Бульба».
- Опрацюй:https://uahistory.com/topics/famous_people/3115
- Балет «Лебедине Озеро», Петру Іллічу навіяв ставок із лебедями, побачений на Черкащині
- Опрацюй:https://www.radiosvoboda.org/a/betkhoven-250-kvartet-rozumovskoho/31003337.html
Три «Квартети Розумовського» написані Бетховеном у 1806 році на замовлення Андрія Розумовського. Вони – для струнного квартету – трьох скрипок та віолончелі. Ноти всіх трьох квартетів були опубліковані у Відні в 1808 році. Як пишуть західні джерела, аби догодити меценату, Бетховен включив до перших двох квартетів мотив «російської фольклорної пісні», інші кажуть, що там проглядається саме український мотив.
- "Елементи музики слов'янських народів, у тому числі українського, увібрала творчість дивовижного польського композитора й піаніста Фредеріка Шопена." Детальніше https://kpi.ua/chopin-photo .
- Завдання.Проаналізуй як проявлялася українська тема у музиці вищенаведених композиторів?
Урок №41. Тема: "Український світ у поезіях та епістолярії Р.-М.Рільке, у спогадах та прозі А.Чехова, творах В.Короленка. «Кримські сонети» А.Міцкевич
- На межі XX століття вийшли друком твори Р. Рільке, які засвідчили його творчу зрілість. Це були дві збірки — «Книга годин» (1901 — 1905) і «Книга картин» (1902—1906). Чималу роль у появі цих книжок відіграли мандрівки письменника Україною в 1899 та 1900 роках. Рільке написав два оповідання з українського побуту — «Як старий Тимофій помирав співаючи” та «Пісня про Правду» (1900). Останній твір був присвячений Україні і просякнутий українським національним колоритом: поет згадує у “Пісні…” про важливі для нашого народу історичні події, згадує відомих історичних осіб (Остряниця, Наливайко, Кирдяга, Кукубенко, Бульба, Голокопитенко, Остап Вересай), розповідає про важливу роль ікон у духовному житті українського народу, відображає звичаї і традиції українців, змальовує чудові картини природи нашої країни, використовує українські топоніми та імена (Київ, Дніпро, Південна Русь, Україна, Запорозька Січ, Петро Якимович, Остап, Олекса, Якилина, Мар’яна)
- Детальніше тут.
.У своїх творах „Степ”, „Людина у футлярі”, „Іменини” письменник відобразив людей та природу України.Захоплювався “Кобзарем” Шевченка, знав і високо цінував творчість Котляревського, Карпенка-Карого, Кропивницького та ін. Він високо цінував діячів українського театру М. Садовського і М. Заньковецьку.Чехов називав Марію Костянтинівну Заньковецьку «хохлацькою королевою», «страшною силою».
“ Україна дорога і близька моєму серцю. Я люблю їїлітературу, музику і прекрасну пісню, сповненучарівної мелодії. Я люблю український народ, якийдав світові такого титана, як ТарасШевченко,” — писав А. Чехов А. Кримському.Детальніше тут.- Тема України — одна з провідних у творчості видатного російського письменника. Дитячі враження знайшли відображення в таких творах, як "Сліпий музикант", "У поганому товаристві".
- Цикл «Кримські сонети», до якого входить 18 віршів, написаний Міцкевичем під враженням двомісячної подорожі Кримом. Головним героєм «Кримських сонетів» є мандрівник. Буйна природа Криму — це фон його роздумів, спільниця його тривожних снів, джерело жаданої душевної рівноваги. Уже в прелюдії до циклу — в «Акерманських степах» — ліричний герой так напружує слух, що міг би почути голос з Батьківщини. Цей образ вітчизни з ним скрізь: і коли він оповідає про плавання морем, і коли оплакує жертви ханського свавілля. Йому навіть здається, що рої ясних зорь, якими всіяний Чумацький Шлях,— то сльози польки-бранки, вияв її пекельної туги за рідним краєм.
- Завадання. Підготуй порівняльну таблицю "Українська теми у творчості поетів"
Урок №42. Тема: "Україна та її історичні пісні" в творчості А.Рембо
В 1874 р. цей історик брав участь у міжнародному археологічному з’їзді, який проходив у Києві. Саме тут він отримав змогу особисто познайомитися з такими провідними діячами української історичної науки як Костомаров, Антонович, Драгоманов та ін. Під час роботи з’їзду особливе враження на Рамбо спричинив виступ відомого кобзаря Остапа Микитовича Вересая (1803-1890). Під впливом цього виступу «українського Гомера» зворушений французький історик, повернувшись на батьківщину, написав невеличку розвідку, опубліковану в «Ревю де Де Монд» в наступному році, «Україна та її історичні пісні, останні кобзарі». Варто звернути увагу на те, що робота Рамбо з’явилася раніше від відомої праці Ходзька з цієї ж тематики й була безпосереднім наслідком його київських вражень, про що зазначав сам автор.
- В чому полягає значення твору французького вченого?
Іван Мазепа – чи не найзагадковіша постать в усій нашій історії. Що більше про нього дізнаємося, то більше запитань виникає, більше таємниць зникає. Представники різних видів мистецтва цікавилися особою гетьмана України Івана Мазепи, який підняв зброю на свого колишнього покровителя й царя Петра І. В своїх творах вони намагалися відтворити помисли цього романтичного діяча, заглянути в душу неординарного для своєї доби персонажа. Образ Мазепи отримав велике поширення у різних видах мистецтві.
- «Мазепа» Ю. Словацький . Детальніше тут.
Юліуш Словацький створив дві драми, в основі яких історія Мазепи: першу — 1834 року, яку сам потім знищив, а другу — 1839 року, і то був єдиний твір поета, поставлений за його життя на сцені. Драма Ю. Словацького «Мазепа» заснована на історичних реаліях. Його герой, шляхетний, хоч дещо необачний, був утягнений у похмуру драму, в якій рушійними силами є боягузтво короля, злочинна любов Збігнєва та сліпа ненависть воєводи
- “Мазепа” Байрон. Детальніше тут .
Гетьман зображений на початку й наприкінці твору людиною похилого віку, йому 70 років. Сильний, сміливий, здатний зберегти самовладання у найскладнішій ситуації. Він не може змінити хід історії, але завжди береже свою честь і гідність, залишається людяним. Образ Мазепи досить багатогранний. У поемі він змінюється зовнішньо під вагою прожитих років, але зберігає головне: мужність, силу, тверезість розуму, шляхетність.
- Б.Лепкий “Трилогія про Івана Мазепу”. Детальніше тут
- В.Сосюра "Мазепа".Детальнішетут
Володимир Сосюра, на відміну від своїх попередників, по-своєму трактує постать Мазепи. Не ідеалізуючи його як неординарну особистість, поет творить, насамперед, художній образ, а не політичний портрет гетьмана. Він намагається розкрити психологію особистості Мазепи і через його образ піднести ідею державності України, її незалежності. Тому щирість і громадська мужність у розмові з читачем про найскладніші періоди в історії України є головними ознаками поеми В.Сосюри «Мазепа».
Мазепа до останньої хвилини життя залишається вірним своїй любові до народу й України, ім’я якої було останнім словом на його устах у хвилину смерті: «Прощай, Україно, прощай!».Ідея трагедії Мазепи пронизує твір Сосюри.
Весь час звучить у поемі пристрасне зізнання Мазепи в любові до своєї України, до своїх співвітчизників. Але вони «… його покинули в біді», не зрозуміли його намірів.
- Завдання. Порівняльна таблиця образів Мазепи.
Урок №44.Українська тема в живописі В.Маковського. Маєток Качанівка уІван Мазепа творчій біографії митця
Маковський Володимир Єгорович (26 січня (7 лютого) 1846, Москва — 21 лютого 1920, Петроград) — російський живописець, академік (з 1873), дійсний член Петербурзької академї мистецтв (з 1893). Багато живописних полотен, акварелей, офортів Маковський присвятив побутові та природі України, куди приїздив з 1880 року («Дівич-вечір», «Ярмарок на Україні», обидва — 1882; «Українка», 1882; «Українець», 1918; та ін.)Детальніше тут.
- Цікаві факти про палац у Качанівці (Чернігівщина) тут.
- Переглянь відео:https://www.youtube.com/watch?v=k0Cd_MiMmfM
- Завдання. Як проявлялался українська тема у творчості художника?
У 1954 році на Міжнародній виставці в Парижі її картини "Цар-Колос", "Берізка" і "Колгоспне поле" побачив Пабло Пікассо.
"Якби ми мали художницю такого рівня майстерності, то змусили б заговорити про неї цілий світ", - сказав він.
Катерина Білокур відома своїми квітами, також вона малювала пейзажі та портрети. Вона не робила ескізів майбутньої картини, не наносила контурів. Просто малювала деталь за деталлю, як собі задумала.
Картини тут.
Малювала з натури. Переносила мольберт з місця на місце і промальовувала задумані елементи.
Переглянь відео:https://www.youtube.com/watch?v=jbqMX4qJc28
завдання:- В якому місті і коли відбувався ярмарок столітнього прогресу?
Поміркуй.Що найбільше запам'яталося під час вивчення курсу?
Немає коментарів:
Дописати коментар