Факультатив "Українознавство" 8-А та 8-Б класи

 Урок №1. Тема: " Українознавство як цілісна системна наука, що вивчає українську людину, Україну та світове українство в часопросторі"


Опрацюй!!!Поняття українство охоплює: українцiв як свiтовий феномен (в Українi i зарубiжних країнах); етнонацiональні групи, що: а) займали i займають питомi українськi землi поза теперiшнiми державними кордонами України з найдавнiшого по теперiшнiй часи; б) живуть у понад 70 країнах планети, творять там ма; терiальну й духовну культуру, але визнають свою етнонацiональну iдентичнiсть, зумовлену єднiстю етнонацiонального генотипу, долi, ментальностi, усвiдомлення iсторичної мiсiї України й українцiв.
Предметом українознавчих досліджень є феномен українства, закономірості, досвід і уроки його етно;, націє;, державотворення, матеріального й духовного життя, формування і розвитку етнічної території (України).

Переглянь схему:

  • Знайди інформацію про першу згадку про Україну та теорії походження цього терміну?

Урок № 2. ТемаПредмет, значення українознавства

  • Шкільне українознавство, як і весь зміст навчання та виховання в школі, повинно сприяти національно-культурному відродженню нації, держави. При цьому можна виділити два його аспекти: пізнавальний і прикладний. 
  • Українознавство у своїй основі має спрямовуватися не проти когось (чи то подібних наукових предметів), а на пізнання та розбудову Вітчизни, отже — в ім’я торжества правди, добра, справедливості, миру і в Україні, і в інших народів  


Урок №3. Тема: Любов до себе рівнозначна любові до інших, любов до інших рівнозначна любові до себе. 


Урок №4.     Тема: Воля, воління (намір реалізувати волю) як рушій на шляху самопізнання

Запам'ятай!!!
  • ВОЛІННЯ - Те саме, що бажання . Хіба є межа людському волінню, людським можливостям? 



 

Урок №5. Тема: Самовиховання, самодисципліна, самотворення. Воля врівноважується любов’ю, а любов – волею
  • Запам'ятай!!!


  • Самотворення – це вибудовування себе, своєї самостійності задля досягнення згоди з собою.  
  • Поміркуй!!!

  • Опрацюй:
  1. Воля — нічний вогник: наче близько, а не дістанеш. 
    • Воля — маленьке слово, а всі йому раді.
    • Краще на волі на вітці, ніж у неволі в золотій клітці. 
    • Вільному воля не потрібна. 
  • Поясни як ти розумієш: Воля врівноважується любов’ю, а любов – волею!!!


Урок №6. Тема: О. Довженко «Воля до життя», Дж. Лондон «Воля до життя
  • Поміркуй над висловом: "Коли вам стає дуже тяжко і навколо все проти вас, і, здається, немає сили терпіти більше жодної хвилини, нізащо не відступайте: саме у такі хвилини зароджується перемога."
  • Завдання: Напиши враження від прочитаних творів!!!


Урок №7. Тема: Дружба, симпатія, емпатія. Взаємовідносини у колективі. Конкуренція. Кооперація.

  • Вислови про дружбу. «Справжні друзі... нічого не вимагають один від одного в ім'я дружби, а роблять один для одного, що можуть». В.Т. Бєлінський . «Дружба — це, насамперед, щирість, це критика помилок товариша. Друзі повинні першими дати жорстку критику для того, щоб товариш міг виправити свої помилки». «Війна випробовує сміливця, гнів — мудреця, нужда — друга». Східна мудрість.

  • Прислів'я та приказки з даної теми.

     Дерево міцне корінням, людина — друзями. •

    Друга шукай, а знайдеш — тримай. •

    Друзі пізнаються в біді. •

    Людина без друзів, що дерево без коріння. •

    Дружба — найбільший скарб. •

     Не той друг, хто медом маже, а той, хто правду каже.

    • Дружба та братство — дорожче багатства. •

    Дружба родиться в біді, а гартується в труді. •

    3 добрим дружись, а лихих стережись. •

    3 ким поведешся, від того й наберешся. •

     Громада — великий чоловік. •

    Дружній череді й вовк не страшний. •

  • Запам'ятай!!!



  • Подумай як ти розумієш слова Авраама Лінкольна: «Недаремно кажуть, що крапля меду приваблює більше мух, ніж галон жовчі. Так і з людьми. Якщо хочете, щоб вашу точку зору прийняв хтось інший, доведіть йому, що ви його щирий друг. Це та крапля меду, яка приваблює всіх. Це найкоротший і вірний шлях до людського розуму».
  • Завдання: Підготуй правила класного колективу.

Урок№ 8. Тема:
Лідер як позиція (функціональне місце). Позиція лідера передбачає відповідальність за цілісність колективу







  • Базові риси лідерства:

    • здатність до прийняття відповідальних і складних рішень, готовність нести за них належну відповідальність;
    • турбота про загальне благо і користь людей, а не про особисту вигоду;
    • здатність вести за собою людей на абсолютно добровільних засадах;
    • володіння харизмою і природною силою впливу;
    • наявність довіри до лідера з боку групи та сильного авторитету;
    • вміння визнавати помилки і бажання брати відповідальність за поразки на себе, шукати в цьому особисті прорахунки.
  • Розгадай ребуси:
  1. http://rebus1.com/ua/index.php?item=rebus_generator&skip=0&mode=1&slovo=%CB%B2%C4%C5%D0
  2. http://rebus1.com/ua/index.php?item=rebus_generator&skip=0&mode=1&slovo=%D1%C8%CC%CF%C0%D2%B2%DF
  3. http://rebus1.com/ua/index.php?item=rebus_generator&skip=0&mode=0&slovo=%C5%CC%CF%C0%D2%B2%DF
  4. http://rebus1.com/ua/index.php?item=rebus_generator&skip=0&mode=0&slovo=%CA%CE%CD%CA%D3%D0%C5%CD%D6%B2%DF
  5. http://rebus1.com/ua/index.php?item=rebus_generator&skip=0&mode=0&slovo=%C2%CE%CB%DF
  6. http://rebus1.com/ua/index.php?item=rebus_generator&skip=0&mode=0&slovo=%D3%CA%D0%C0%AF%CD%CE%C7%CD%C0%C2%D1%D2%C2%CE
Урок №9.В. Малик «Слід веде до моря»
Учень сьомого класу Юрко Романюта переходить до нової школи на березі Дніпровського моря. Він швидко здружується з новими товаришами. Усі разом вони перепливають на острів, де в руїнах старовинного замку щось шукають двоє злочинців. Як виявилося потім, вони приховали там коштовні археологічні знахідки і намагалися їх привласнити. Ризикуючи життям і зазнавши небезпечних пригод, діти допомагають дорослим знешкодити злочинців.

Урок №10. Узагальнення за темою
Урок №11. Тема: "Діалог як основа взаємопорозуміння "

  • Опрацюй матеріал до уроку:http://estetica.etica.in.ua/ponyattya-dialog-ta-spilkuvannya/
  • Діалог – це двохсторонній обмін інформацією між двома або і більшою кількістю людей у вигляді запитань і відповідей на ці запитання, також до діалогу відноситься розмова, спілкування як його складова
  • ПОМІРКУЙ!!!Чому діалог вважається основою для взаєморозуміння?
  • 10 секретів взаєморозуміння між людьми тут.
  • Інтерактивна вправа: https://learningapps.org/view6824397

Урок №12. Тема: "Вербальне та невербальне спілкування"


  • Вербальне і невербальне спілкування: Люди можуть передавати свої повідомлення словами, тобто вербально (усно або письмово) і без слів – невербально (за допомогою інтонації, сили голосу, темпу вимови, а також міміки, жестів, положення тіла). Вербальна комунікація – процес двостороннього мовного обміну інформацією
  • Навчися слухати, і ти зможеш отримати користь навіть з тих, хто говорить погано.
                                                           Плутарх
Коли ти хочеш показати твоєму співрозмовникові в розмові якусь істину, то найголовніше при цьому – не дратуватися і не сказати жодного недоброго чи образливого слова.
                                                         Епіктет
Не завжди говори, що знаєш, але завжди знай, що говориш.
                                                                                                                                         Клавдій
.Ти тільки вчися говорити,
До мови серцем пригорнись.
Щоб українцем в світі жити —
Ніколи мови не зречись.
Бо той, хто зрікся свого слова,
Він другосортний має лик.
А в кого в серці рідна мова,
Той дуже мудрий чоловік!

© Н. Красоткіна
  • Опрацюй схему:

Урок № 13. Тема:"Я в родині, моя відповідальність за взаєморозуміння в родині"


  • Опрацюй твір:
«Цінності моєї родини - це взаємодопомога. Ми підтримуємо один одного, піклуємось один про одного.»«В моїй сім'ї головні цінності - це підтримка, віра та чесність. Ми віримо один одному, віримо в щастя в родині, на правді ґрунтується наша родина. Я люблю свою родину. Вона найкраща.»«Моя родина цінує працю інших: наприклад, якщо мої батьки зробили якісь гарні речі, ми будемо їх зберігати.»«В моїй родині цінується взаємоповага: коли хтось у біді - ми допоможемо один одному.»«Найголовніша цінність в моїй сім'ї - це взаєморозуміння. Ми розуміємо один одного із одного слова, можемо допомогти фізично і духовно. Саме тому ми - дуже хороша сім'я.»«Я вважаю, що цінність моєї родини - це співчуття. Ми завжди вислухаємо, підтримаємо.»«Моя родина велика і дружня. Вона для мене найкраща.»«Моя сім'я - це моє серце, це моє щастя і його я втрачати не стану.»«Ми поважаємо, поступаємось один одному. Головне, що близькі поряд.»«Ми поважаємо традиції нашої сім'ї.»«Згуртованість, взаєморозуміння, підтримка, лагідність - ось наші цінності.»« Ми найбільше цінуємо допомогу старшим, це дасть дітям повагу в майбутньому.»«По-перше, це здоров'я. Також ми щирі і добрі.»«У моєї сім'ї є цінності: талант, найкращі батьки, взаємопідтримка.»«Найголовніша цінність це - любов. Я пишаюся своєю родиною. І бажаю іншим теж, щоб у них була така ж дружна родина.»« Я не уявляю своєї сім'ї без дружби. Ми любимо одне одного. Я пишаюся своєю сім'ю.»«Цінностями моєї родини є піклування про рідних, співчуття, підтримка і взаєморозуміння.»«У моїй сім'ї здавна були головними цінностями є гостинність та повага.»«Я люблю свою родину: вона для мене є і радість, і здоров'я, і любов.»«Я можу пишатися своєю родиною, вона дружна, розумна, працьовита.»«У моїй родині є гармонія та розуміння.»«Цінності моєї родини це мир в сім'ї, ми ніколи не сваримося.»« Я впевнений, що завжди у скрутну хвилину мене підтримають в родині. Ось за це я ціную свою сімю.»«Я в свої сім'ї шаную найбільше чесність, справедливість, і найголовніше, добро.»«Цінності моєї родини - це вірність. Радість - ми знаходимо добро і радість в будь-якій справі. «Я дуже люблю свою сім’ю і ніколи не забуду, що вони зробили заради мене та нашої сім'ї.»«Я ціную радісну сім’ю, щасливу.»«Я вважаю, що в сім'ї всі мають бути рівними, щоб розуміли і любили один одного.»«Люблю і поважаю свою родину, терпимість між нами, любов до батьків - це основа всіх чеснот.»
  • Поміркуй, яку роль ти відіграєш в своїй родині?
Урок №14. Тема:"Моя активна позиція - врівноваження своїх прав та обов'язків"


  • Прочитай та поміркуй:

Активна життєва позиція особистості


В якості однієї з важливих характеристик активності особистості виступає активна життєва позиція, наявність якої свідчить про зміну всього способу життя особистості.

Активна життєва позиція особистості має формуватися поступово. Вона виробляється протягом тривалого часу, в результаті долання повсякденних труднощів, оволодіння соціальним досвідом, професійною майстерністю.

Показниками активної життєвої позиції виступають:

  • цілеспрямованість і усвідомленість дій і вчинків;
  • відповідальність і активність у різних видах діяльності;
  • результати діяльності і суспільної активності особистості, що відповідають вимогам і умовам життя в суспільстві.

Активна життєва позиція - стійка позиція особистості, спрямована на зміну і перетворення суспільних умов життя відповідно до свого переконання, поглядів і совісті. Важливим для розуміння активної життєвої позиції є вимога дотримання автономії, автономних прав і громадянських свобод особистості. Активна життєва позиція стає в громадянському суспільстві невід'ємною рисою життєдіяльності автономних суб'єктів. Вона виражає їх прагнення до розширення і зміцнення свого життєвого простору, що розглядається в контексті самореалізації та вільної творчості.

  • Опрацюй приклад активної життєвої позиції:https://disted.edu.vn.ua/courses/learn/4716

  • Запитання: У чому проявляється активна життєва позиція людини?


Урок№ 15. Тема:"Взаємопоміч у родині.Толока - приклад взаємодопомоги та самоорганізації"
Епіграф:

Без толоки як без руки:

ні хати не зробиш, ні сіна не скосиш.

Усна народна творчість
  • Толока є давнім українським звичаєм. Її організовували на селі для виконання термінових робіт, що вимагали значної кількості осіб: збирання врожаю, вирубування лісу, спорудження будинків, спільний випас худоби тощо. Іноді толоку використовували для проведення громадських робіт (будування церков, шкіл, читалень, доріг…).

    «Диктувалося життям»  так означив колективні взаємостосунки один древній філософ. Це визначення можна цілком застосувати і до толоки. Нині навіть важко уявити життя наших предків без цього елементу суспільних взаємин. Він згуртовував людей, у ньому виявлялися і утверджувалися такі людські цінності, як безкорисливість, високий громадський обов’язок, взаємовиручка, внутрішня потреба спілкування, колективізм  одне слово, високий вияв свідомості
  • Толóка, и, ж. 1. Залишене під пар поле, що служить пасовищем для худоби. 2. Діал. Взагалі вільна ділянка біля села, де збиралася молодь гуляти.

    Толóкá локи, ж., розм. 1. Звичайна одноразова праця гуртом для швидкого виконання великої за обсягом роботи, на яку скликають сусідів, родичів, товаришів (без оплати, а за частування). // Люди, скликані для такої роботи. // Перен. Про скупчення людей, які щось роблять. 2. У знач. прислівника толокою. Спільно, гуртом (працюючи без оплати, а за частування).

  • Метод «Незакінчене речення»

    Толока – це…

    Існують такі форми взаємодопомоги…

    За допомогою толоки люди могли…

    Толока виховує у людей почуття…
 Урок №16. Тема:" Усна народна творчість про взаємопоміч та спільну працю"

Урок №.17. Тема:"Український звичай - основа ладування, правила життя українців, що існують здавна. Українські традиції  та традиційність.
  1. Звичай — є вираженням традиції. Це загальноприйнятий порядок, правила, які здавна існують у громадському житті й побуті якого-небудь народу, суспільної групи, колективу і т.ін., традиційний порядок відзначення яких-небудь подій, свят і таке інше, пов'язане з виконанням певних дій і використанням відповідних атрибутів, предметів, і таке інше. Це процес улагодження (урядування, обрятування) громадського життя. Звичаї в межах спільноти людей також є періодичними, соціальними діями людей в формі твердих, високо ритуалізованих виражень. .
  1. Традиція (від лат. traditio — переказ, звичай) — це елементи культури, що передаються від покоління до покоління і зберігаються протягом тривалого часу. Традиції тією чи іншою мірою і в тих чи інших формах присутні в будь-якому суспільстві і практично в усіх сферах культури.
  • Традиції українського народу тут.
Переглянь!!!
  • Опрацюй:



Урок №18. Тема: "Проблеми засмічення (забруднення) довкілля, погіршення здоров'я українців - результат порушення природовідповідної поведінки.
  • Опрацюй:http://epl.org.ua/eco-analytics/chy-vplyvaye-stan-dovkillya-na-zhyttya-i-zdorov-ya-lyudyny-dumka-ukrayintsiv/
  • Картинки по запросу Наслідки забруднення навколишнього середовища
    Основними наслідками забруднення є:
    • Здоров'я людини. Всі велика кількість людей страждають такими захворюваннями як астма, а в гіршому випадку відбувається розвитку онкології легенів. ...
    • Глобальне потепління . Головна причина глобального потепління полягає в парниковому ефекті . ...
    • Виснаження озонового шару . ...
    • Неродючі землі.
Завдання!Напиши правила поведінки українців на природі!!!


Урок№19. Тема" Здатність усього живого до самоочищення. Критичний рівень забруднення -смерть живого."

Завдання. Запиши основні джерела забруднення!!!

Поміркуй!!!Що буде з пририродою, якщо вона не буде самоочищатися? 



Урок №20. Тема: "Корисна та шкідлива їжа з позицій традиційного харчування українців"

  • Опрацюй:http://litmisto.org.ua/?p=1253
  • Завдання. Запиши традиційні українські страви!!!
  • Переглянь:

  • Інтерактивна вправи:
  1. https://learningapps.org/view2800101

Урок №21. Тема:"Генно-модифікована продукція, харчові стабілізатори, ароматизатори, алкогольні («слабко», «сильно») напої як фактори ризику"




    Урок №22. Тема: "Щоденне та святкове харчування моєї родини"

Святкова й обрядова їжа українців завжди виконувала насамперед об'єднувальну та символічну функції, тобто впливала на форми взаємовідносин і взаємозв'язків усередині сім'ї і сільської громади, на процес відновлення і передачі усталених упродовж віків народних звичаїв, обрядів, вірувань, звичаєвого права тощо.

  • Завдання!!!Склади щоденне меню своєї сім'ї.
  • Які страви (продукти харчування) посідають чільне місце у харчовому раціоні вашої родини? Яким стравам ви віддаєте перевагу у будні? Які страви переважають на вашому святковому столі? Заповніть таблицю "Продукти харчування моєї родини"
    Продукти харчування моєї родини

    Щоденні страви
    Святкові страви


Урок №23. Тема: "«Екологія» української мови. «Екологія» власного мовлення (свідоме
використання мовних засобів). Мистецтво спілкування українців"



Запам'ятай: Екологія мови» – наука про середовище мови і процеси, які відбуваються в ній, про взаємодію розмовної і літературної української мови.

  • Чи згідні Ви з нищенаведеним твердженням ???

Пройшовши довгий і тернистий шлях боротьби за власне існування, наша мова опинилася на стежці забуття. Роки панування політики русифікації на землях України не пройшли безслідно. Наслідком їх стало засилля чужої мови в містах і подекуди навіть у селах. І водночас нехтування своєю, рідною. Земля опинилася на грані загибелі через недбале ставлення людей. Наша ж мова – через довгі роки пригнічення й банальну неосвіченість.

Найзгубнішим явищем став так званий «суржик» – суміш двох мов. Мов справжній паразит, він проник в організм нашої, надійно вївся в наш лексикон. Боляче усвідомлювати, що ми власними руками нищимо рідну мову. А проте факт лишається фактом: якщо так буде продовжуватися й надалі, ми ризикуємо привести її до загибелі. А загибель мови означає й смерть народу, бо саме вона є носієм нашої історії та культури. Коли гине мова, це можна порівняти із зупинкою серця – без нього тіло вже не здатне функціонувати. Так і ми, якщо зникне наша мова, розчинимося серед інших націй, лишившись сиротами без коріння.

Втім, поки ще не все втрачено, і ми маємо шанс врятувати рідну мову. Чисте мовлення, не забруднене жодним «суржиком», дотримання правил, «насадження» фразеологізмів та інших перлів народної творчості, память про наше славне минуле та традиції – ось те, до чого ми маємо прагнути. Як борці за екологію планети починають з малих кроків, так і ми маємо почати з себе. Бо ж саме в наших руках майбутнє, ми є його творцями.

Урок №24. Тема: "Оповідання Г. Тютюнника «Зав’язь»"

Сюжет оповідання побудований на виразних деталях (хоча у творі вони і виконують нерівнозначні функції). Через наскрізну деталь, яка є формотворчою основою побудови сюжету і прийомом всебіч­ного розкриття характерів, перед читачем розкриваються людські стосунки.

Кохання Миколки і Соні відбувається на тлі весняного пробуд­ження природи. Весна, пробуджуючи все живе, оновлює не тільки навколишній світ, але, даючи людині радість, оновлює і її душу. Тому невипадково зародження кохання відбувається саме цієї пори року.

Характери героїв — Миколки, його діда Лавріна та Соні — ви­писані виразно, але дуже лаконічно, і сповнені легким народним гумором. Це відчувається у діалогах діда з онуком. Мова діда коло­ритна і жартівлива:
— То дівка з тієї куряви, що чорти на дорогах крутять!
— Просто в неї мідний характер, — кажу спокійно, аби швидше виприснути з дому.
— Еге ж, — бубонять, — і тюрма міцна, та чорт їй ра

ІІ семестр

Дистанційне навчання. Урок №25. Тема: "Ділове та приватне листування кінця XVIII ст. – початку ХХІ ст. "


Листи грали величезну роль у системі міжособистісного спілкування людей, коли не існувало телефону, радіо, комп'ютерів, Інтернету, непросто було подолати простір для особистих зустрічей. Епістолярні (від грец. Epistole - лист, послання) джерела - одні з небагатьох, що передають живі розмовні інтонації , мова, притаманний культурному середовищі, що дозволяють відтворити емоційну атмосферу часу. Загальновизнано значення листів при відтворенні науково-історичної біографії особистості, написанні праць з історії суспільно-політичної думки, культури, повсякденності.

Приватний лист - письмове особисте звернення автора до окремій особі (або декільком особам), складене із застосуванням типових епістолярних елементів (звернення, дата, підпис та ін.). Серед відмінних ознак такого листа зазвичай називають також діалогову форму, різноманітність тематики, багатофункціональність.

Діловий лист вважається засобом зовнішньої комунікації, для якого характерно уніфіковане оформлення тексту, стандартність формулювань, наявність професійної лексики.

  • Завдання: В чому полягає різниця між приватним та діловим спілкуванням?


Дистанційне навчання. Урок №26. Тема:"Дума про козака Голоту» (кобзарське виконання), «Лист запорожців турецькому султану» за Д. Яворницьким."


Варіант адаптавний для сучаного читача

«Запорозькі Козаки Турецькому Султанові!

Ти – шайтан турецький, проклятого чорта брат і товариш, самого Люципера внук. Який ти в дідька лицар, коли не вмієш голою сракою їжака забити?! Не годен ти синів християнських під собою мати! Вавилонський ти кухар, македонський колесник, єрусалимський броварник, олександрійський козолуп, Великого і Малого Єгипту свинар, вірменська свиня, подільський кат, московський злодій, самого гаспида байстрюк, бо дідько втисся твоїй матері, усього світу й підсвіту блазень, а в нашого Бога найостанніший дурень. Тебе самого і твого війська ми не боїмось – землею і водою будемо битися з тобою, нехристе проклятий! Так тобі козаки відповідають. Числа не знаємо, бо календаря не маємо, місяць у небі, рік у книзі, а день такий у нас, як і в вас – поцілуй у голу сраку кожного з нас..

Підписали: Кошовий отаман Іван Сірко з усім старшим і молодшим низовим війська запорозького товариством

»


  • Завдання!!!Опишіть свої враження від народних творів. Яка мова переважає в думі та листі козаків????

Дистанційне навчання. Урок №27. Тема: "Моє мовлення як презентація мене"

Мова – духовний скарб нації. 

Це не просто засіб людського спілкування, це те, що живе в наших серцях.

Без знання рідної мови обійтися ніяк не можна. І це справді так. 

Людина, яка не хоче знати рідної мови, руйнує те, що повинно стати фундаментом її особистості.



Мова – це засіб спілкування, він властивий тільки людям.

   Так словами ми спілкуємося. По-перше, їх дуже багато. До кожного слова наша уява малює його значення. Ніякі звуки не можуть замінити усього багатства слів. По-друге, кожне відкриття можна описати словесно новими словами, збагатити мову. Мова дає змогу читати книги, пізнавати світ. По-третє, як душевно мелодію можуть прикрасити слова. Багато чарівних пісень просто не існувало би без мови. 

    Мова – це велике досягнення людства. Тому треба знати її.

Мова відіграє величезну роль у житті людей. По-перше, нею ми спілкуємося один з одним. Ні жести, ні міміка, ні звуки не можуть замінити повноти відображення світу мовою. По –друге, вона дозволяє заспівати гарну пісню. По-третє, завдяки їй ми можемо читати книги. По-четверте, дізнаватися про те, що накопичило людство. По-п’яте, мова вчить нас образно мислити. Один предмет можна виразити різними синонімами.

   Без знання мови не можна бути гарними співрозмовниками, багато читати та знати.

Урок №28. Узагальнення за темою "Моя родина, мій рід. Мій український народ" (уроки номер 11-27)
Розділ "Моя держава - Україна"

Урок №29. Тема: "Любов до Батьківщини та до своєї нації. Патріотизм та націоналізм як чинники українського державотворення.



Належте до різних політичних течій, сповідуйте різні релігії,
але не забувайте, що ви — французи
Жан–Жак Руссо

В українському суспільстві патріотизм – одне з багатогранних і багатоаспектних явищ. Патріотизм викликає найрізноманітніші почуття та асоціації у наших громадян – від любові до неприйняття, від піклування до повної байдужості, від зачарованості до огиди.

Часто патріотизм плутають з націоналізмом, але патріотизм є значно давнішим поняттям і несе набагато менше теоретичне навантаження. Націоналізм передбачає, що народи існують як реальні і чітко окреслені цілісності; натомість патріотизм може означати просто прив’язаність до певної місцини або способу життя і не потребує ніякої абстрактної ідеї «країни».

Більшість словників дає визначення патріотизму як любові до Батьківщини. Зокрема, за Академічним тлумачним словником української мови, патріотизм – це любов до своєї батьківщини, відданість своєму народові, готовність для них на жертви й подвиги. За філософським словником патріотизм – (грец. patre - батьківщина) – громадський і моральний принцип, який характеризує відношення людей до своєї країни, який проявляється в певному образі дій і складному комплексі суспільних почуттів, який зазвичай називають любов'ю до батьківщини.

  • Запам'ятай терміни:



  • Завдання:


Урок №30. Тема: Традиції національно-патріотичного виховання українців в родині


  • Основними принципами національно-патріотичного виховання є:

    – принцип національної спрямованості виховання, який передбачає формування у молоді національної свідомості, любові до України, свого народу, шанобливого ставлення до його культури, здатності зберегти свою національну ідентичність, пишатися приналежністю до українського народу, брати участь у розбудові та захисті своєї держави;

    –  принцип культуровідповідності, який передбачає виховання як культуротворчий процес, спрямований на формування базової культури особистості, базуючись на набутому морально-етичному досвіді людства.

    –   принцип гуманізації виховного процесу зосереджує увагу на особистості як вищій цінності.

         Головна мета національно-патріотичного виховання – набуття молодим поколінням соціального досвіду, успадкування духовних надбань українського народу, досягнення високої культури міжнаціональних взаємин, формування у молоді, незалежно від національної приналежності, рис громадянина Української держави, розвиненої духовності, моральної, художньо-естетичної, правової, трудової, екологічної культури. 

  • Опрацюй:http://www.garmoniya.mk.ua/articles/rol-simyi-u-nacionalno-patriotychnomu-vyhovanni-ditey-doshkilnogo-viku.html

  • Завдання.Яка роль сім'ї в національно-патріотичному вихованні???

  • Переглянь інформацію про товариства початку 20 ст.,які займалися національно-патріотичним вихованням українців!!!


Урок №31. Тема: "Уривки з праці Л.Силенка "Мага віра" (Розділ 2. Діти і родичі). О.Бердник роман симфонія "Хто ти?"

  • Опрацюй біографічну довідку:

Силенко Лев

(* 27 вересня 1921, с. Богоявленське (Ратьківка), нині с. Олександрівка, Кіровоградська обл. — 25 листопада 2008, Канада)  — засновник Рідної Української Національної Віри (РУНВіри). Псевдонім – Лев Тигрович Орлигора. Мислитель, філософ, історик, письменник, номінант на Нобелівську премію, автор "Мага Віри".

Він живий свідок Голодомору 1932 - 1933рр. і репресій сталінського режиму, жертвою яких був його батько, в'язень німецьких концтаборів, учасник боротьби за надання урядами західних країн права емігрувати полоненим українцям в США, один із організаторів українського життя в США та Канаді.

Міжнародне визнання Л. Силенко отримав як філософ і мислитель, автор "Мага Віри" - монументальної праці, в якій зібрані унікальні знання стародавньої історії України, традиції і звичаї українців

  • Розділ 2 книги "Мага віра" "Діти та родичі", де розкрито традиції виховання в родині.
Опрацюй:
  • Учіть дітей мовної майстерности, і цю шляхетну науку перетво­рюйте в творчу при­ємність
  • Родичі, учіть дітей не слухати чужин­ців сліпопокірно, а розуміти їхні мудрощі, тур­боти, красоти, завою­вання. Ви живіть так, щоб ваші діти були вашими не лише тілесно, а й духовно. Збагачуйте допитливий світ дітей наукою рідної духовости, зба­гачуйте своє­рідним багатством віль­ного ума і окриленої душі, і тоді діти будуть вашими. Вони будуть вами гордитися; не буде су­тич­ки між дітьми і родичами тому, що буде одне духовно­тво­рення, буде спільна на­пруга розумового і ті­лесного само­утвердження і цілеспрямування. Впливи ворожих духов­них сил на формування світогляду дитини вашої ви легко відчуєте по її ставленню до вашого рідного духовного “я”, і, відчувши це, не сваріть дитину, а ско­регуйте її так, щоб вона виліку­валася, лікаря не бачивши.
  • Надмірна розкіш шкідливо впли­ває на формування достойної вдачі.
  • Родичі, будьте відкривачами талантів.
  • Здібності розумові притуплю­ються тоді, коли дитині все легко дається. 
  • Не сваріть дитину за те, що вона зробила помилку. 
  • Родичі, не хваліть дитину за те, що вона Вас слухає, бо дитина стане слухняною не тому, що це їй подобається, не тому, що вона вірить, що мудра слухняність їй ко­рисна, а тому, щоб отримати дарунок і похва­лу.
  • Є матері, які вірять, що сина треба виховувати пестливою ніжністю. Хибне мір­ку­вання
  • Дітей треба вчити, що правда прино­сить добро і правда приносить зло. Правду треба говорити рідним. Від чужинців її тре­ба ховати в серці, не всі чужинці прав­до­любці.
Завдання. Чи корисними є поради автора?
  • БЕРДНИК ОЛЕКСАНДР (ОЛЕСЬ) ПАВЛОВИЧ (нар. 25.12.1927, насправді 1926 (с. Вавилове Снігурівського р-ну Херсонської (нині Миколаївської) обл. – п. 18.03.2003, м. Київ).Видатний український письменник-фантаст, автор понад 20 романів і повістей, футуролог, художник, композитор. Член-засновник Української Гельсінкської групи (УГГ), гуманістичного об’єднання "Українська Духовна Республіка" .

…Не бійтеся — в кривавих хвиль навалі

Не згине правда, думка і добро,

Лиш краще, ширше розів’ється далі,

Не бійтеся — не людськості ядро

Та буря зломить, а суху лушпину, —

Ядро ж живеє розростесь без впину…

ІВАН ФРАНКО

Твір повністю тут.
Анотація
Тільки побралося молоде подружжя Горенків — вчителька Олена та композитор-початківець Микола, як війна вже розлучила їх, розвела в різні партизанські загони. Формують партизанську групу на чолі з учителем Громограєм і вчорашні учні Олени — старшокласники. Мрійники й фантазери, вони змушені взятися за зброю, щоб оборонити свою землю від фашистів, вибороти своє світле майбутнє. У фіналі роману читачі зустрінуться з дочкою Горенків — Оксаною та її коханим Євгеном, які вже в мирні повоєнні дні продовжують справу батьків.
  • Завдання.Опрацюй анотацію. В чому полягає патріотизм героїв твору?


Урок №32. Тема: "Традиції національно - патріотичного виховання княжої та козацької доби. Тараса Бульба М.Гоголь




  • Опрацюй інформацію за посиланням:https://www.ukrlib.com.ua/tvory-zl/printit.php?tid=6519

  • У повісті «Тарас Бульба» порушено цілу низку проблем:

    міжнаціональні та релігійні стосунки;

    конфлікт особистого і суспільного (почуття та обов’язку);

    захист рідної землі; 

    моральний вибір; 

    честь і зрада;

    єдність, згуртованість; 

    кохання, вірність, самопожертва;

    патріотизм;

    милосердя;

    побратимство;

    сімейні стосунки;

    вплив епохи на формування характеру людини;

    стосунки батьків і дітей

  • У повісті «Тарас Бульба» Остап і Андрій уособлюють собою два можливих шляхи, якими може піти людина. Перший шлях – безсмертя в ім’я щастя свого народу, другий – безславна смерть, зрада і опороченное ім’я, яке нащадки якщо і будуть згадувати, то з соромом і ненавистю.

  • Завдання. Поміркуй!!!Як в творі розкрита тема національно-патріотичного виховання?
  • Інтерактивна вправа:https://learningapps.org/view6457241
Урок  №33. Тема: "А. Чайковський "За сестрою", П.Угляренко "Довгий шлях до озер", Б.Лепкий "Богдан"
  • "За сестрою" (1907). Детальніше тут.


Проблематика «За сестрою»: • батьки і діти; • життя і смерть; • радість і трагедія; • відповідальність і безпечність; • вірність і зрада; • добро і зло; • щирість і хитрість, улесливість, підступність.
Тема «За сестрою»: відтворення страшних картин поневолення татарськими загарбниками українського народу; зображення Павлуся, який докладає будь-яких зусиль, мужності, наполегливості, старанності, кмітливості для порятування своєї сестри з татарського полону.
 Ідея «За сестрою»: уславлення козаків — оборонців рідної землі, Павлуся — відважного лицаря, їх благородство, відповідальність, мужність; засудження татар та українців-зрадників. 
Основна думка: тільки любов до рідної землі, батьківської домівки, тільки сила волі, цілеспрямованість, дружня завзятість допоможе подолати будь-якого ворога заради щастя, радості, миру в кожній українській оселі.
  • "Довгий шлях до озер" (1979). Детальніше про автора тут.


Історичний роман письменника Петра Угляренка «Довгий шлях до озер» присвячений подіям, що відбувалися в Київській Русі в другій половині одинадцятого століття. В центрі твору образ великого патріота землі Руської літописця Нестора, автора «Повісті временних літ».

Урок №34. Тема: "Патріотизм як самовизначення. Вільде "Повнолітні діти"
  • .Опрацюй!!!!Детальніше тут


  • Одним із найсуттєвіших показників моральності людини є патріотизм.

    Патріотизм (грєц. patris — батьківщина) — любов до Батьківщини, відданість їй і своєму народу. 

    Без любові до Батьківщини, готовності примножувати її багатства, оберігати честь і славу, а за необхідності — віддати життя за її свободу і незалежність, людина не може бути громадянином. Як синтетична якість, патріотизм охоплює емоційно-моральне, дієве ставлення до себе та інших людей, до рідної землі, своєї нації, матеріальних і духовних надбань суспільства.

  • Ірина Вільде "Повнолітні діти"

Аналіз твору тут

Тема: зображення Буковини часів румунсько-боярської окупації, розповідь про юну героїню Дарину Попович, пошуки нею шляху самоутвердження, становлення особистості, гордої, самостійної, духовно красивої.
Ідея: засудження утисків румунської влади щодо українців, возвеличення прагнення української молоді бути справжніми господарями своєї землі, шанувати і поважати традиції і культуру рідного краю.
Урок №35. Тема: "Дитячі та юнацькі національно-патріотичні організації"
Опрацюй:
  • Детальніше тут. "Пласт" - складова світового скаутського руху, ідейним засадам і організаційним принципам якого надано національного змісту. Діяв у Галичині в 1911-1930 рр. та періодично на різних теренах України до 1939 р. Після Другої світової війни "Пласт" було заборонено, його вважали ворожою націоналістичною організацією. З проголошенням незалежності України "Пласт" швидко відродився.


    За своєю структурою "Пласт" охоплює такі вікові категорії: новаки і новачки (7-11 років), юнаки і юначки (11-17 років), старші пластуни і пластунки (17-30 років), приятелі "Пласту" (батьки і друзі). Кличем пластової організації є "СКОБ" (Сильно! Красно! Обережної Бистрої). Він виявляється в усіх напрямах пластової організації і стає важливою настановою на все життя.

  • Українське дитячо-юнацьке товариство «Січ» є всеукраїнською дитячою скаутською організацією. УДЮТ «Січ» — неполітична виховна громадська організація, в якій діти і молоді люди виховуються християнами, лицарями, гідними громадянами України, відповідальними за свій власний розвиток. Сьогодні Січ налічує близько 2000 членів віком від 6 до 60 років у 18 регіонах України. Щороку Товариство проводить десятки січових таборів, інших заходів.


  • «Сокіл» — українське патріотичне тіловиховне та руханкове товариство. Засновані в різний час у Галичині (Львів11 лютого 1894) та Наддніпрянщині (затверджені у 1907 р.). Зразком були слов'янські (чеське, польське) патріотично-гімнастичні товариства на теренах тодішньої Австро-Угорщини.

  • «Луг» — руханково-пожарне товариство в Галичині, засноване 1925 року. Незмінним головою організації був Роман Дашкевич. У 1930-х роках одна з найчисленніших легальних молодіжних громадських організацій у Галичині. Заборонене радянською владою в 1939 році.

  • Діяльність громадських дитячих та юнацьких організацій, об'єднань, товариств сприяє:

    • - задоволенню і правильному формуванню основних життєво необхідних на різних вікових етапах потреб в емоційному контакті з ровесниками, друзями; прихильності й упевненості; успіху, визнанні себе серед інших; у виборі й випробовуванні власних сил, переживанні чогось надзвичайного; в активній діяльності, розвитку інтересів, уподобань;
    • - розвитку творчих потреб і здібностей, підтриманню, збереженню і розвитку таланту, обдарованості;
    • - формуванню характеру особи, її всебічному розвитку навичок самовдосконалення;
    • - поєднанню ідей, поглядів, звичок;
    • - товариському гуртуванню, поглибленню дружніх зв'язків, розвитку приятельських відносин як основи для майбутнього подружнього життя;
    • - відтворенню душевно-моральних сил, задоволенню рекреаційно-соціалізаційних потреб.
  • Завдання. Заповни таблицю за посиланням:https://docs.google.com/document/d/19huVefwJCHBwlgztCp2LG5gWksDtoYF-ZEJ-7DjaKgY/edit?usp=sharing
Урок№36. Тема: "Патріотичні організації інтернаціонального характеру"
  • Запам'ятай!!!!
ПІОНЕРСЬКА ОРГАНІЗАЦІЯмасова дитяча комуніст. організація, яка об'єднувала дітей і підлітків від 10-ти до 15-ти років. В Україні піонерська організація була складовою Всесоюзної піонерської організації ім. В.Леніна. Діяльністю піонерів України опікувалася Ленінська комуністична спілка молоді України. Основною метою піонерів було виховання дітей у дусі відданості комуністичної партії. 

Всесоюзний Ленінський комуністичний союз молоді (ВЛКСМ), або Комсомол — комуністичний молодіжний рух в СРСР, скорочення від «комуністичний союз молоді». Аналогічні рухи існували у соціалістичних країнах світу. На міжнародному рівні національні комсомольські організації поєднував Комуністичний Інтернаціонал молоді (1919—1943), а після Другої світової війни (з 1945) — Всесвітня федерація демократичної молоді

Інтернаціоналізм (від лат. inter — «між» і natio — «народ», «нація») — це політичний рух, який прагне створити співпрацю націй у союзі. Виступає за посилення економічної та політичної співпраці між країнами.

Завдання. 
  • Підготуй порівняльну характеристику інтернаціональних організацій з вивченими.
  • Запитай своїх батьків, родичів чи інших членів родини чи входили вони до інтернаціональних організацій?
  • Візьміть інтерв'ю в учасників цих організацій.
Урок №37. Тема: "Моя любов до України. Вияв моїх патріотичних та національних почуттів"

Батьківщина — це рідна домівка, земля, де ми народилися й зросли. У кожної людини Батьківщина асоціюється з дорогим і милим серцю містечком, спогади про яке занурюють у дитинство.

Батьківщиною може бути усе: дім, вулиця, село, місто, країна. Однак це не лише географічне положення, а більш широке поняття, яке не обмежується власним будинком чи певною територією. Це народ, рідна мова, традиції, культура, природа рідного краю — все те, що ми уявляємо, коли говоримо слово «Вітчизна». У будь-якому куточку Батьківщини легко дихається і радісно живеться — тому, хто вважає цей куточок своєю рідною землею.

Урок №38. Узагальнення за темою


Урок №39. Тема" Спілкування України зі світом. Українські мотиви та образи у світовому мистецтві"
  • Пригадай про образи України в літературі?
  • Які письменники та поети оспівували Україну?Які митці зображали Україну?
  • Завдання. Підготуй повідомлення про це!!!

Урок №40. Тема:"

Українська тема в музиці М.Глінки,

П.Чайковського, Л. ван Бетховена,
Ф.Шопена та ін.

  • Опрацюй:https://ukr.sovfarfor.com/muzichne-mistectvo/269-m-glnka-v-ukran.html
  • Природа України, історія, побут і мистецтво українського народу назавжди залишили в душі Глінки найкращі спогади. Він мріяв створити симфонію «Тарас Бульба».
Бетховен
  • Опрацюй:https://www.radiosvoboda.org/a/betkhoven-250-kvartet-rozumovskoho/31003337.html
  • Три «Квартети Розумовського» написані Бетховеном у 1806 році на замовлення Андрія Розумовського. Вони – для струнного квартету – трьох скрипок та віолончелі. Ноти всіх трьох квартетів були опубліковані у Відні в 1808 році. Як пишуть західні джерела, аби догодити меценату, Бетховен включив до перших двох квартетів мотив «російської фольклорної пісні», інші кажуть, що там проглядається саме український мотив.

  • "Елементи музики слов'янських народів, у тому числі українського, увібрала творчість дивовижного польського композитора й піаніста Фредеріка Шопена." Детальніше https://kpi.ua/chopin-photo .
  • Завдання.Проаналізуй як проявлялася українська тема у музиці вищенаведених композиторів?

Урок №41. Тема: "Український світ у поезіях та епістолярії Р.-М.Рільке, у спогадах та прозі А.Чехова, творах В.Короленка. «Кримські сонети» А.Міцкевич

Детальніше тут.
  • На межі XX століття вийшли друком твори Р. Рільке, які засвідчили його творчу зрілість. Це були дві збірки — «Книга годин» (1901 — 1905) і «Книга картин» (1902—1906). Чималу роль у появі цих книжок відіграли мандрівки письменника Україною в 1899 та 1900 роках. Рільке написав два оповідання з українського побуту — «Як старий Тимофій помирав співаючи” та «Пісня про Правду» (1900). Останній твір був присвячений Україні і просякнутий українським національним колоритом: поет згадує у “Пісні…” про важливі для нашого народу історичні події, згадує відомих історичних осіб (Остряниця, Наливайко, Кирдяга, Кукубенко, Бульба, Голокопитенко, Остап Вересай), розповідає про важливу роль ікон у духовному житті українського народу, відображає звичаї і традиції українців, змальовує чудові картини природи нашої країни, використовує українські топоніми та імена (Київ, Дніпро, Південна Русь, Україна, Запорозька Січ, Петро Якимович, Остап, Олекса, Якилина, Мар’яна)
    А.П.Чехов

  • Детальніше тут.
  • .У своїх творах „Степ”, „Людина у футлярі”, „Іменини” письменник відобразив людей та природу України.Захоплювався “Кобзарем” Шевченка, знав і високо цінував творчість Котляревського, Карпенка-Карого, Кропивницького та ін. Він високо цінував діячів українського театру М. Садовського і М. Заньковецьку.Чехов називав Марію Костянтинівну Заньковецьку «хохлацькою королевою», «страшною силою».

    “ Україна дорога і близька моєму серцю. Я люблю її
    літературу, музику і прекрасну пісню, сповнену
    чарівної мелодії. Я люблю український народ, який
    дав світові такого титана, як Тарас
    Шевченко,” — писав А. Чехов А. Кримському.
    Детальніше тут.

  • Тема України — одна з провідних у творчості видатного російського письменника. Дитячі враження знайшли відображення в таких творах, як "Сліпий музикант", "У поганому товаристві".
  • Цикл «Кримські сонети», до якого входить 18 віршів, написаний Міцкевичем під враженням двомісячної подорожі Кримом. Головним героєм «Кримських сонетів» є мандрівник. Буйна природа Криму — це фон його роздумів, спільниця його тривожних снів, джерело жаданої душевної рівноваги. Уже в прелюдії до циклу — в «Акерманських степах» — ліричний герой так напружує слух, що міг би почути голос з Батьківщини. Цей образ вітчизни з ним скрізь: і коли він оповідає про плавання морем, і коли оплакує жертви ханського свавілля. Йому навіть здається, що рої ясних зорь, якими всіяний Чумацький Шлях,— то сльози польки-бранки, вияв її пекельної туги за рідним краєм.
  • Завадання. Підготуй порівняльну таблицю "Українська теми у творчості поетів"

Урок №42. Тема: "Україна та її історичні пісні" в творчості А.Рембо

Про автора тут.

Детальніше тут

В 1874 р. цей історик брав участь у міжнародному археологічному з’їзді, який проходив у Києві. Саме тут він отримав змогу особисто познайомитися з такими провідними діячами української історичної науки як Костомаров, Антонович, Драгоманов та ін. Під час роботи з’їзду особливе враження на Рамбо спричинив виступ відомого кобзаря Остапа Микитовича Вересая (1803-1890). Під впливом цього виступу «українського Гомера» зворушений французький історик, повернувшись на батьківщину, написав невеличку розвідку, опубліковану в «Ревю де Де Монд» в наступному році, «Україна та її історичні пісні, останні кобзарі». Варто звернути увагу на те, що робота Рамбо з’явилася раніше від відомої праці Ходзька з цієї ж тематики й була безпосереднім наслідком його київських вражень, про що зазначав сам автор.


У своїй розвідці Рамбо висвітлював ту важливу роль, яку відігравали кобзарі та лірники в традиційному українському суспільстві. Саме вони, на думку історика, виступали в якості основних носіїв усної історичної традиції й виконували функцію своєрідної народної пам’яті. Аналізуючи пісенну творчість Вересая, а також Архипа Никоненка-Оржицького (?-бл.1856) та Андрія Шута (?-1873), дослідник зупиняється, зокрема, на думах про втечу трьох братів з Азова, про Хведора Безродного, про вдову й трьох синів, про бурю на Чорному морі, розкриваючи їх зміст. В іншому місці він розглядає відображення історичних реалій в думах про Марусю Богуславку, котру порівнює з Роксоланою, про Самійла Кішку, про Байду, циклі чумацьких пісень тощо. Рамбо зауважує, що діяльність видатних козацьких очільників (Байди, Кішки, Хмельницького, Сірка, Палія, Мазепи та ін.) дуже гарно представлена у фольклорі. Думи козацьких часів автор вважає прямим продовженням давньоруських билин.



  • В чому полягає значення твору французького вченого?


Урок №43. Тема: "
Образ Івана Мазепи у літературних творах: Ю.Словацького, В.Гюго, Дж.Г.Байрона, О.Пушкіна, Б.Лепкого, В.Сосюри."

Іван Мазепа – чи не найзагадковіша постать в усій нашій історії. Що більше про нього дізнаємося, то більше запитань виникає, більше таємниць зникає. Представники різних видів мистецтва цікавилися особою гетьмана України Івана Мазепи, який підняв зброю на свого колишнього покровителя й царя Петра І. В своїх творах вони намагалися відтворити помисли цього романтичного діяча, заглянути в душу неординарного для своєї доби персонажа. Образ Мазепи отримав велике поширення у різних видах мистецтві.

  • «Мазепа»  Ю. Словацький . Детальніше тут.
Юліуш Словацький створив дві драми, в основі яких історія Мазепи: першу — 1834 року, яку сам потім знищив, а другу — 1839 року, і то був єдиний твір поета, поставлений за його життя на сцені. Драма Ю. Словацького «Мазепа» заснована на історичних реаліях. Його герой, шляхетний, хоч дещо необачний, був утягнений у похмуру драму, в якій рушійними силами є боягузтво короля, злочинна любов Збігнєва та сліпа ненависть воєводи
  • В. Гюго «Мазепа». Детальніше тут.
  • ..у Гюго розповідь ведеться в імперсональному епіко-описовому ключі, а герой перетворюється на постійний компонент низки живописних кадрів. Словом, у поемі Гюго «Мазепа» переважає живописний елемент, який витісняє ліричний. У поемі домінує стихія барв і світла, пластичних образів і форм..
    • “Мазепа” Байрон. Детальніше тут .

    Гетьман зображений на початку й наприкінці твору людиною похилого віку, йому 70 років. Сильний, сміливий, здатний зберегти самовладання у найскладнішій ситуації. Він не може змінити хід історії, але завжди береже свою честь і гідність, залишається людяним. Образ Мазепи досить багатогранний. У поемі він змінюється зовнішньо під вагою прожитих років, але зберігає головне: мужність, силу, тверезість розуму, шляхетність.


  • «Полтава» Пушкін.Детальніше  тут.
  • ... Пушкін говорить про Мазепу як про одного з «гордих цих людей міцних», вочевидь, маючи також на увазі Карла й Петра. Його Мазепа – союзник, гідний Карла, і ворог, гідний Петра, і чоловік, гідний кохання. Український гетьман – сильний, розумний, хоробрий. Пушкін, який аж ніяк не приховує, що цілком на боці Петра, водночас наголошує на тих рисах, за які юна красуня Марія могла покохати Мазепу. Він робить з Мазепи чи не ідеального романтичного героя. Однак, на відміну від Байрона, Пушкін дивиться і на цього героя, і на його ситуацію не з романтичної, а з якоїсь іншої позиції
    • Б.Лепкий  “Трилогія про Івана Мазепу”. Детальніше тут
    Обрaз Мaзепи aпологетизовaний Б. Лепким, він – держaвний діяч, політик, пaтріот, освіченa особистість і людинa зі своїми почуттями і страждaннями. Своєю діяльністю він готувaв фундaмент під держaвну будівлю, бо “нaйвищий зaкон – добро вітчини, говорили стaріші, і цей принцип мусить непорушно стояти, бо де не бережуть його, тaм горе!” . Його життя було підпорядковaне вищій меті – боротьбі зa незaлежність Укрaїни. Б. Лепкий розкрив склaдну поведінку Мaзепи, який змушений був ховaти свої зaміри від усіх і шукaти шляхів звільнення від московського ярмa.
    • В.Сосюра "Мазепа".Детальнішетут

    Володимир Сосюра, на відміну від своїх попередників, по-своєму трактує постать Мазепи. Не ідеалізуючи його як неординарну особистість, поет творить, насамперед, художній образ, а не політичний портрет гетьмана. Він намагається розкрити психологію особистості Мазепи і через його образ піднести ідею державності України, її незалежності. Тому щирість і громадська мужність у розмові з читачем про найскладніші періоди в історії України є головними ознаками поеми В.Сосюри «Мазепа».

    Мазепа до останньої хвилини життя залишається вірним своїй любові до народу й України, ім’я якої було останнім словом на його устах у хвилину смерті: «Прощай, Україно, прощай!».Ідея трагедії Мазепи пронизує твір Сосюри.

    Весь час звучить у поемі пристрасне зізнання Мазепи в любові до своєї України, до своїх співвітчизників. Але вони «… його покинули в біді», не зрозуміли його намірів.

    • Завдання. Порівняльна таблиця образів Мазепи.
      Іван Мазепа

      Урок №44.Українська тема в живописі В.Маковського. Маєток Качанівка у

      творчій біографії митця

      Маковський Володимир Єгорович (26 січня (7 лютого1846Москва — 21 лютого 1920Петроград) — російський живописець, академік (з 1873), дійсний член Петербурзької академї мистецтв (з 1893). Багато живописних полотен, акварелей, офортів Маковський присвятив побутові та природі України, куди приїздив з 1880 року («Дівич-вечір», «Ярмарок на Україні», обидва — 1882; «Українка», 1882; «Українець», 1918; та ін.)

      Детальніше тут.
    Одне з найкрасивіших та найромантичніших місць Чернігівщини – Качанівка.Садиба, поява якої датується 1770-тими роками, була заснована графом П. Рум’янцевим-Задунайським. 


    • Завдання. Як проявлялался українська тема у творчості художника?


    Урок 45. Тема:"Україна у картинах К.Білокур. П. Пікассо  про її творчість"




    У 1954 році на Міжнародній виставці в Парижі її картини "Цар-Колос", "Берізка" і "Колгоспне поле" побачив Пабло Пікассо.

    "Якби ми мали художницю такого рівня майстерності, то змусили б заговорити про неї цілий світ", - сказав він.

    Катерина Білокур відома своїми квітами, також вона малювала пейзажі та портрети. Вона не робила ескізів майбутньої картини, не наносила контурів. Просто малювала деталь за деталлю, як собі задумала.

    Картини тут.

    Малювала з натури. Переносила мольберт з місця на місце і промальовувала задумані елементи.

    Переглянь відео:https://www.youtube.com/watch?v=jbqMX4qJc28

    Завдання:
    Як навчилася малювати Катерина?
    Як ставилися батьки до творчості?
    Скільки картин намалювала Білокур?

    Урок№46. Тема: "Один із засновників кубізму – О.Архипенко. «Скульпто-живопис» (за О.Архипенком) як новітній напрям у світовому образотворчому мистецтві
    Детальніше тут.
    Найвідоміший скульптор 20 сторіччя, засновник кубізму в скульптурі. Вчився в Київському художньому училищі (1902-1905), Московському училищі живопису, скульптури та архітектури (1906-1907). З 1905-о року брав участь у виставках. У 1908-у приїхав до Парижу, де познайомився з художниками Паризької школи, з А.Модільяні та Годье-Бржоско, а також з Фернаном Леже і Гійомом Аполінером. У 1912-у році експериментував в галузі скульптурного живопису. У 1910-1914 брав участь у виставках Салону незалежних. В 1911-1913 і 1919 роках виставлявся в Осінньому Салоні. Тоді ж заснував свою першу школу. В цьому ж році вступив до групи “Золотий перетин”. Брав участь в “Арморі шоу” (1913, Нью-Йорк). Отримав патент на “Архипентуру” – прилад для виставлення змінних картин і метод для декорування змінної виставки. З 1929-о року жив у США.


    завдання:- В якому місті і коли відбувався ярмарок столітнього прогресу?

    - Що було найбілішою цінністю української виставки?
    - Ким був батько Архипенка?
    - Де продовжив навчання Олександр після Київа?
    - Куди переїхав скульптор у 1908 році?
    - Скульптори яких народів мали вплив на митця?
    - Який стиль переніс Архипенко в скульптуру?
    - Які матеріали використовував скульптор?
    - За що митець отримав патент?
    - Які скульптури продали за великі гроші?

    Урок№47. Тема"Узагальнення за темою"

    Урок№48. Тема:"Повторення та узагальнення в кінці року"

    Підготуй ментальну карту "Українознавство"

    Урок№49. Тема: "Підсумковий урок"
    Що вивчає Українознавство?
    Етапи становлення науки?
    Чим відрізняється від інших суспільних наук?

    Особливості становлення сучасної української нації, утвердження її державності, історичного процесу в цілому такі, що вимагають у короткий термін забезпечити формування в українства якісно нових ціннісних орієнтацій і цілісних уявлень як про самих себе, так і про оточуючий світ. Здійснення таких завдань та ще й у певних часо-просторових межах не може відбутися лише на основі компонентних (галузевих) знань. Воно може стати наслідком творенння нової інтегративної синтетичної якості цих знань. Такі синтетичні знання і формує сучасне українознавство.
    Урок №50-52 . Резерв

    Поміркуй.Що найбільше запам'яталося під час вивчення курсу?



    Немає коментарів:

    Дописати коментар