Факультатив "Українознавство" (5 клас, нова програма, 2022-2023 н.р.)

 Урок №1. Вступ. Українознавство як освітня дисципліна та науковий напрям.

Українознавство  — галузь гуманітарних знань, орієнтована на вивчення економічної, політичної, соціальної, культурної, історичної проблематики України, а також життя української діаспори за кордоном.


Поміркуй!!!

Україна — етнос; Україна — природа, екологія; Україна — мова; Україна — нація, держава; Україна — культура (матерiальна, гуманітарно; духовна: релiгiя, фiлософiя, мистецтво, освiта, наука; право; валеологiя; вiйсько); Україна в мiжнародних вiдносинах; Україна — ментальнiсть, доля; Україна — iсторична мiсiя. 

Урок №2. Україна – давня і сучасна земля українців. Географія проживання українців у давнину і сьогоденні. Україна як місце появи та розвитку держави Україна, ознаки української державності.



Вправа. Що ти знаєш про Україну?
1. На якому материку розташована наша держава?
2. Які моря омивають Україну?
3. Столиця нашої держави?
4. Назвіть річки, що протікають?
5. Вкажіть гори, що розташовані на території України?
6. Найвища гора України?

Українська етнічна територія (етнічні украї́нські земліетнічна територія українців) — території, на яких у різні історичні періоди відбувалося формування українського етносу. Ядро української етнічної території завжди було розташоване в межах сучасної території України
  • Опрацюй територію проживання українців в минулому?
Переглянь:

Інтерактивна вправа:https://learningapps.org/3776050

Урок№3.
Київ давня столиця Руси-України. «Повість минулих літ» про заснування Києва братами Києм, Щеком, Хоривом та сестрою Либідь. Легенди про князів Аскольда, Діра, Олега, Ігоря, Святослава і княгиню Ольгу.

  • Згідно з традиціями та легендою про заснування Києва заведено вважати, що Київ завдячує своєю появою трьом братам із племені полян — Києві, Щекові та Хоривові, й сестрі їхній Либідь. Назва Києва походить від імені Кия — найстаршого з трьох братів, яких вважають засновниками головного міста України-Руси.

Детальніше  тут

Аскольд: Історія появи у Києві чи не найперших християн виглядає досить двоякою. У 860 році Аскольд і Дір рушають з військовим походом на Константинополь (Царгород). І ось кораблі київських князів встають на підходах до міста. Аби завадити загарбникам патріарх Фотій І рушає у церкву, де молиться про спасіння. А потім, за легендою, патріарх бере ризу святої Богородиці і вмочує її в море, до того спокійне, воно починає бурлити. Врешті розпочинається буря і шторм, які практично руйнують кораблі киян. Побачивши таке диво, Аскольд і Дір разом з військом (дружиною), приймають християнство.
Олег: "І жив Олег в мирі з усіма землями, княжачи в Києві. І прийшла осінь, і згадав Олег коня свого, якого тримав здавна у стайні, вирішивши ніколи не сідати на нього. Питав-бо колись волхвів і віщунів: «Од чого мені доведеться померти?» І сказав йому один віщун: «Княже! Кінь, якого ти любиш і їздиш на ньому, від нього тобі й померти!» Олег же, взявши це собі до тямки. каже: «Ніколи не сяду на нього і більше не гляну». І звелів годувати його, і не приводити його до себе. І перебув декілька років, не бачивши його, аж поки й на греки не пішов. А повернувшись до Києва і проживши чотири роки, на п'яте літо він спом'янув коня, що від нього, як віщували волхви, мав померти.  І покликавши старшого над конюхами, запитав: «Де кінь мій, якого я поставив був годувати і берегти його?» А той каже: «Помер». Олег же посміявся і докорив віщунові, кажучи: «Невірно ото говорять волхви, і все те неправда є:  кінь помер, а я живий». І наказав осідлати коня: «Хай-но погляну га кості його». І прибув на місце, де лежали кості і череп голий, спішився і, посміявшись, сказав: «Чи не від цього черепа смерть мені приймати?» І ступив він ногою на череп, і, з'явившись із черепа, змія вкусила його в ногу. І з того він розхворівся і помер. І плакали по ньому всі люди плачем великим, і понесли, і поховали його на горі, яка зветься Щекавицею. Є ж і досі могила його, зветься могилою Олеговою. А було всього його княжіння тридцять три роки."
Ігор:ревляни вщент знищили банду Ігоря, самого ж князя, прив'язавши до двох дерев, розірвали на шматки. Про це повідомляє літописець Лев Диякон. Похований князь Ігор неподалік Іскоростеня."
Святослав:"Досягнувши миру з Візантією, Святослав із військом навесні 972 року вирушив на Батьківщину. Чорним морем, а звідти і Дніпром планував він дістатися Києва. Але на цьому шляху його чекала перешкода –  побережжя Дніпра заполонили печеніги. Незважаючи на прохання візантійців не зачіпати княжого війська, печеніги чекали вояків у засідці в очікуванні поживи.Вони переважали супротивника озброєнням, але печенігів була сила силенна. Противники оточили військо і в запеклому бою Великий князь Святослав Ігорович загинув. Печенізький ватажок зніс голову з плечей Святослава та зробив із черепа чашу."

Ольга: Легенда тут.

Урок №4. Культурне розмаїття України. Етнокультурне районування: Полісся і Волинь. Карпати і Прикарпаття, Галичина, Буковина, Покуття. Поділля. Середня Наддніпрянщина. Слобожащина. Південь

  • Для допитливих!!!! Додаткова інформація тут.
  • Адміністративно, сучасна Україна поділяється на 24 областей (2 з яких зараз окуповані Росією: частина Донецької та Луганської областей та  окрема одинця Автономна Республіка Крим). Історико-етнокультурно ж регіони України можна поділити на 3 частини: Захід України (або Галичина), Схід України (або Наддніпрянська Україна) та Українські території поза офіційною територією України (це Кубань Донщина, та частково Слобожанщина які розташовані в Росії).
  • Робота з картою:

1) Опрацюй карту, які області повністю  чи частково входять до регіонів?
2) Чи збігаються етнографічні регіони з сучасними корлонами?
3) Якщо ні, то чому?


  • Поміркуй!!!! Чому регіони отримали саме таку назву?
  • Інтерактивна вправа:https://learningapps.org/8239471
Урок №5. Тема: "Етнокультурні групи українців: волиняки, бойки, гуцули, лемки, буковинці, закарпатці, слобожани та ін. Народи, які проживають на території України: кримські татари, кримчаки, гагаузи, караїми, росіяни, білоруси, євреї, поляки, болгари, серби, греки, румуни, німці, роми та ін."


  • У складі української є етнографічні групи, які мають локальні культурні особливості, що виникли завдяки природним чинникам, напрямкам господарства й перебування у складі різних держав. Проте навіть у таких умовах українці зберігали свою мову, культуру і відчували свою єдність з усім народом.
  • Детальніше тут
  • Територія розселення:


Урок №6. Тема: "Формуванні українського етносу. Вплив природних чинників на особливості господарської діяльності українців різних регіонів держави."
  • Пригадай!!!!Серед основних природних чинників, що безпосередньо впливають на розвиток світового сільського господарства, є наявність земельних ресурсів, зокрема земель цільового сільськогосподарського призначення. До них належать рілля, пасовища, сіножаті, багаторічні насадження


  • Поміркуй!!Як впливають географічні чинники на госоподарство різних регонів?
Урок №7. Тема: "Народний календар, народна метеорологія"
Урок №8. Тема: "Поселення в Україні: давні та сучасні. Село (хутір, селище), місто, ратуша, двір, замок, фортеця, адміністративні будівлі (урядовий будинок (управи), церква, школа, майдан, ярмарок, корчма, господарчо-виробничі споруди (вітряк, водяний млин, кузня)."


Запам'ятайте

Поняття «город/град/городище» — означає «обгороджену територію» (з тину, або паль (палісад — посаджені палі).

Місто — великий населений пункт. У різні історичні часи роль міст відрізнялася. У середньовіччі міста були осередками влади, ремесла, торгівлі та культури. Нині переважна більшість міст є центрами районів, областей, де зосереджені державні органи влади, промислові підприємства, великі торговельні та культурні заклади.

Село — населений пункт неміського типу, жителі якого займаються переважно сільським господарством (обробітком землі, тваринництвом).

Хутір — вид сільського поселення, господарство (подвір'я) з належною до нього землею; мале сільське, часто однодвірне поселення поза селом.

  • Завдання!!!Поміркуй про різницю між поселеннями!
  • Переглянь  фото!!!!

Урок №9. Тема: "Шляхи та дороги України (наземні та річкові-морські, їхня історична та сьогочасна мережа, практичне використання та художні образи-символи у малярстві та словесності).

Київ завжди був містом торговим. Торгівля відігравала в його житті величезну роль. Торгівля – один з найдавніших винаходів людства. Вона дозволяє людям обмінюватись товарами і послугами, задовольняючи свої потреби. Торгівля з’єднує виробника і споживача, які можуть знаходитись на величезних відстанях один від одного. Продавали свою продукцію і купували необхідне люди здавна

Опрацюй історичне джерело: «Київ був великим загальноруським і міжнародним торговим центром. …Через місто проходили важливі торговельні шляхи, які з’єднували Європу з Азією, Балтійські країни з Візантією. Зручна київська гавань …знаходилась на Подолі. Звідси вирушали каравани лодій у далеку подорож до Царгорода. Тут розміщувались численні склади, торгові колонії купців з інших давньоруських міст та зарубіжних країн. Велику частину Подолу займало київське торговище, де сходились «гості» – купці з усіх кінців світу».

Опрацюй:
  • Поміркуй!!!Які різновиди шляхів та доріг існують?
Урок №10. Тема" Сім природніх чудес України"

Сім природних чудес України — акція з виборів найвизначніших природних пам'яток України.
Розташування
Запам'ятай!!!!

  • Асканія-Нова
  • Мармурова печера
  • Озеро Світязь
  • Озеро Синевир
  • Гранітно-степове Побужжя
  • Подільські Товтри
  • Балаклавська бухта з мисами Айя та Фіолент

  • Переглянь!!

Урок №10. Туристична карта України
  • Україна наділена величезним потенціалом у сфері туризму. Перебуваючи в самому центрі Європи, і володіючи м'яким, помірним кліматом, багатими природними ресурсами, величезною територією і великою кількістю цікавих культурних місць, — Україна має всі можливості стати одним із європейських центрів туризму.
  • Пригадай, які туристичні місця тобі вдалося відвідати?
  • 7 туристичних місць, які потрібно відвідати тут
  • Опрацюй інфографіку!!!




  • Туристичні місця Волині

  • Переглянь відео:https://www.youtube.com/watch?v=3j8RBM4SQxE
Урок № 11. Тема: "Екотуризм, екологічна культура"
Екологічний туризм – це подорож з метою вивчення та збереження природного та культурного довкілля.
Екотуризм по своїй суті покликаний захищати і оберігати природу, акуратно надаючи нам, туристам, всю її красу. У цьому його суттєва відмінність від інших типів туризму, які, навпаки, в основному завдають шкоди навколишньому середовищу. Більш раціональне і дбайливе використання природних і культурно історичних пам’яток дозволить звести до мінімуму негативні наслідки від функціонування світової туристичної індустрії.

Екологічна культура визначається станом екологічної свідомості суспільства, знанням екологічних норм, розумінням і усвідомленням необхідності їх виконання

Урок №12. Проєктна робота "Історія мого села"

  • Завдання. Підготувати інформацію про історію села, походження назви, першу  згадку, історію Церкви та школи, видатних людей.
  • Історія школи тут
  • Історія пам’ятників  села

    У 1975 році до 30-річчя Перемоги над нацистськими загарбниками в парку встановлено обеліск Слави (додаток 1) у вигляді п’ятикутної зірки на честь воїнів, які загинули визволяючи Річицю. Щороку 9 травня тут проводяться зустрічі з ветеранами війни, мітинги, покладаються квіти в урочисті дні.

    У 2009 році владою Ратнівського району взяті на облік 24 об’єкти культурної спадщини – це могили воїнів УПА, пам’ятники розстріляним євреям, полякам, односельчанам. Серед них пам’ятник захисникам Вітчизни в роки Другої світової війни у селі Річиця .

    Не оминули Річицю події останніх років на Сході України. В липні 2018 року сумна звістка прийшла зі Сходу - загинув житель села Річиця Михальчук Сергій Степанович, який брав участь в Операції об’єднаних  сил. 11 жовтня 2019 року в НВК села Річиця відбулося урочисте відкриття пам’ятної дошки (додаток 3) на честь загиблого героя, який з 31 січня 2015 року згідно Указу Президента України 15 від 14 січня 2015 року «Про часткову мобілізацію» був призваний у збройні сили України військової частини номер В0259 м. Володимира-Волинського командиром міномета, а згодом 19 грудня 2017 року , після підписання контракту, проходив службу у військовій частині А1186, стояв із зброєю в руках на захисті нашої держави. Загинув 1 липня 2018 року біля м. Золоте Попаснянського району Луганської області. Меморіальне місце стало нагадуванням сучасному поколінню про  події на Сході України.

    Завдяки завідувачу сільського клубу села Річиця та учаснику АТО Миронюку Руслану, який зумів організувати молодь для спорудження пам’ятного знаку ветеранам Афганістану та учасникам АТО .

    Документальні матеріали фонду Волинської духовної консисторії (1796-1940)  доносять чимало інформації про села Ратнівщини. Зокрема, у клірових відомостях церков Ковельського повіту за 1860, 1868, 1911 роки є дані про церкви в селах Велимче, Видраниця, Гута, Датинь, Жиричі, Заболоття, Заброди, Заліси, Замшани, Здомишель, Кортеліси, Ратно, Річиця, Сільце, Тур.

    Згадки про церкву у Річиці датуються ще 17 століттям. Побудовану у 1813 році церкву в ім’я архистратига Михаїла зруйнували у 20 столітті.

Розділ 2. Рід, родина, сім’я в українському житті

Урок №14. Я, моя родина, мій народ – спадкоємність поколінь. Дерево мого роду. Моє українське коріння. Взаємозв’язок багатьох поколінь українців через родинні зв’язки, природне довкілля, мову, традиційну культуру, спільну історичну долю. Виховання та навчання: передавання життєвого досвіду в українській  родині.
  • Детальніше  https://naurok.com.ua/konspekt-uroku-z-kursu-za-viborom-ukra-noznavstvo-na-temu-ya-moya-rodina-miy-narod-12475.html
  • Запам'ятай!!!: Рід – одне або ряд поколінь , які пішли від одного предка.

    Сімя – тато, мама, брат, сестра, ви.

    Родинаце група людей або рідня, що складається з батьків, дітей, онуків і близьких родичів.

    Український народ – населення, люди, які живуть у нашій країні

  • Завдання: Підготуй: Асоціативний кущ «Сімя»
    • Завдання:Робота в парах. Вправа «Утвори прислів’я». )

    Серце матері гріє                                           а біля матері добре.

    Сестра з сестрою,                                             краще сонця     

    На сонці тепло,                                                 а в мами — серце.

    Материн гнів, як весняний сніг:                     таке й дитятко.

    У дитини заболить пальчик,                           як річка з водою.

    Матері своїх дітей жаль,                                 який батько, така й дитина.

    Які мамка й татко,                                           рясно випаде, та скоро розтане.

    Який кущ, така й хворостина,                      хоч найменшого, хоч найбільшого.


    • Що зображено?

     

    Поміркуй!!!!

     

     Для того, щоб народитися , нам потрібно:

    2 батьків
    4 бабусі і дідусі
    8 прабабусь і дідусів
    16 прапрадідусів і бабусь
    32 тетра-бабусь і дідусів
    64 пента-бабусь і дідусів
    128 нexa-бабусь і дідусів
    256 гепта-бабусь і дідусів
    512 окта-бабусь і дідусів
    1024 нона-бабусь і дідусів
    2048 дека-бабусь і дідусів
    Всього за останні 11 поколінь потрібно 4094 предки, і все це приблизно за 300 років до того, як ми з вами народилися!
    Зупиніться на мить і подумайте ...
    Скільки це доль, характерів, життєвих перемог та програшів.
    Ми повинні відчувати подяку і любов до всіх наших предків, тому що кожен із них у кожному з нас.

  •  

Урок №15.Рід, родина, сім’я в усній народній творчості та письменстві.
  • Детальніше : https://vseosvita.ua/library/prezentacia-rid-rodina-sima-v-usnij-narodnij-tvorcosti-ta-pismenstvi-473416.html
  • Пригадай!!!Усна народна творчість (фольклор) - це твори, що складені народом і передавалися із вуст в уста, із покоління в покоління, при цьому змінювалися і доповнювалися. У фольклорних творах втілений колективний життєвий  досвід, ідеали, прагнення, риси характеру, традиції різних народів.
  • «ФОЛЬКЛОР» - від англ. «folk» – народ,    «lore» -- мудрість, знання





  • Завдання: Пригадай з уроків літератури вислови, прислів'я, приказки та загадки про сім'ю.

Урок №16. Тема: Українська родина: взаємини поколінь. Взаємоповага в українській родині. Основні засади взаємин у сім’ї: повага до старших, любов до рідної землі, гостинність, працелюбність. Народна педагогіка.

Родина, родина – від батька й до сина

Від матері доні добро передам.

Родина, родина – це вся Україна

З глибоким корінням, з високим гіллям…

Назарій Яремчук

Опрацюй!!!Якщо звернутися до історичного минулого нашого народу, можна зауважити, що ще з давніх давен батьки, дбаючи про майбутнє дітей, усвідомлювали, що передумовою успішного виховання є духовний зв’язок між поколіннями. Тому у родинному середовищі формувалися такі якості як повага до старших, милосердя, доброта. В психології української родини мав місце закон опіки, який поширювався на старших у родині, безпомічних, інвалідів, сиріт тощо. Як засвідчують історики, зокрема, будуючи Січ чи просто оселю, козаки завжди найперше споруджували шпиталь і школу. У родині культ опіки виявлявся великою повагою до старших, готовністю членів сім'ї допомагати хворим і немічним, а також один одному.

Завдання. Асоціативний кущ "Українська родина".

Опрацюй та пригадай!!!!Деякі золоті перлини народної мудрості, в яких закодовано погляди попередніх поколінь поціноване значення сім’ї у житті суспільства:

    “Яка вода, такий млин, який батько, такий син”;
    “Який батько, такий син”;“Який батько, такі й діти”;
    “Які мамка й татко, таке й дитятко”;
    “Який дід, такий його плід”;
    “Дурна мати – дурні діти”;
    “Якого породила ненька, такого й приймає земелька”;
    “Живемо не батьками – помремо не людьми”.

      Про значення рідного дому в житті людини говорять:

      • “Скрізь добре, а вдома найкраще”;
      • “Удома й стіни допомагають”;
      • “Добре тому, хто в своєму дому”;
      • “Своя хата – своя правда, своя стріха – своя втіха”;
      • “Н пізно до свого дому й опівночі”;
      • “Свій дім не ворог: коли прийдеш – то прийме”.

        Пошанне ставлення до рідні проповідують українські народні прислів’я і приказки (“Хоч і по коліна в воду, аби до свого роду”, “Свого доправляйся, роду не чужайся”, “Нема в світі, як родина”, “Свій хоч не заплаче, то скривиться, хоч не скривиться, то не висміє”). Жити на світі без зв’язків із родом і родинної підтримки важко: Як “нема роду – родиночки”, то “ні до чого притулитися”, “нікому порадоньки дати”. І навпаки:

        В кого батько, в кого мати –
        є з ким розмовляти;
        В кого брати, в кого сестри –
        Є з ким погуляти.

        Особливо нестерпним є становище поза родом у чужому краї:

        Соловейку маленький, в тебе голос тонесенький,
        Защебечи ти мені, бо я в чужій стороні;
        Бо я в чужій стороні, нема роду при мені,
        А ні роду, ні родини, ні просвітлої години,
        Ні отця, ні матусі, ні рідного брата.

        Без зв’язку з ріднею, як і з рідною країною, людина безпорадна. Тому таким хвилюючим і щирим є звернення до родини:

        Вербо ж ти моя, вербо,
        Чого хиляєшся?
        Чого цураєшся?
        Ой роде ж мій, роде,
        Не цурайся мене.

        Запам'ятай!!!!!Народна педагогіка – галузь педагогічних знань, які полягають у прояві певних поглядів народу на завдання і мету виховання та сукупність засобів, умінь та навичок виховання та навчання.Мета, завдання і засоби народної педагогіки відображені у фольклорі: казках, легендах, прислів’ях, приказках, піснях, а також в іграх і танцях, прикладному мистецтві, музиці, святкових обрядах і традиціях трудового і сімейного виховання.
        Завдання!!!Розшифруй анаграми:https://drive.google.com/file/d/1_FOzEPd9bt4tdYL_7uNqZbWjxsN4Qgqm/view?usp=sharing

        Урок №17.Ставлення до батьків та старших, догляд за дітьми та виховання дітей, опікування над літніми батьками, родинність, гостинність, спілкування,
        ввічливість, зустріч, прощання з гостем, рівність усіх членів родини, відповідальність, працьовитість, відданість, обов’язок.


        “Родина і школа - дві могутні сили виховання“, - писав М.Стельмахович.

        Родинно- сімейне виховання відіграє важливу роль у формуванні особистості школяра. В залежності від атмосфери у сім'ї, характеру сімейних стосунків, освітнього рівня, професії батьків, їх життєвого досвіду, знання педагогіки сімейного виховання, розвиваються ті чи інші якості дитини. Саме у сім'ї формується сприймання дітьми людей, навколишньої дійсності, самих  себе, досвіду сімейного життя, ставлення до них як найважливішої духовної цінності, закладаються основи політичної культури, здоров'я дитини, професійне самовизначення, здійснюється моральне, естетичне, трудове виховання. Отже, сім'я - це результат, і ще більшою мірою - творець цивілізації. Сім'я -  найважливіше джерело соціального та економічного розвитку суспільства. Вона виробляє головне громадське багатство людини.Родинне виховання - це перевірений віками досвід національного виховання дітей у сім'ї. Воно є могутнім джерелом формування світогляду, національного духу, високої моральності, трудової підготовки, громадянського змужніння, глибоких людських почуттів, любові до матері і батька, бабусі і дідуся, роду і народу, пошани рідної мови, історії, культури.  

        • Завдання.Як ви розумієте вислів? "Дитина  --  це дзеркало сім'. ї. "
        • Запам'ятай!!!!!
        1. В українській родині з давніх-давен діяв закон опіки. Він також випливав з природної доброти українця і поширювався на старших у родині, безпомічних, інвалідів, сиріт тощо. Як засвідчують історики, будуючи Січ чи просто оселю, козаки завжди найперше споруджували шпиталь і школу. 
        2. Будучи від природи нацією осілою, переважно сільськогосподарською, наші предки високо ставили в родині чесноту працьовитості. Вони душею відчували істину в тому, що неробство породжує найгірші вади характеру людини і що людина може бути щасливою лише в праці, а тому від самого народження повинна готувати себе до цього щастя. В родині ніколи не було ситуації, коли дитина нудьгує і не знає, куди себе подіти
        3. Нашим предкам здавна була властива відсутність вродженої агресивності, яка була притаманна деяким нашим сусідам. 
        4.  Українській родині завжди був властивий демократизм стосунків - як вияв певної природної доброти, що характеризувала натуру її членів. 
        5. Українська родина будувала своє життя в тісній єдності зі своїм народом. Батько був оборонцем землі, на яку часто зазіхали неситі сусіди. Любов до Батьківщини, до рідної землі, до віри пронизувала всі ділянки родинного життя. 
        6. В давній українській родині схильних до лінивства не любили, висміювали і змушували до праці: вже в ранньому дитинстві хлопчик чи дівчинка повинні були доглядати домашніх тварин, допомагати батькові чи матері в домашній роботі. 
        7. Українці завжди виділялися в світі моральною чистотою і стриманістю
        • Завдання. Підготуй сенкан "Українська родина"
        Урок 18 . Тема: Поведінковий етос українців: родинний та громадський. Виховання, прищеплювання, практикування поведінкових якостей.
        • Завдання.Продовж речення 
        Для мене родина ..це....

        Опрацюй!!!!!
        • Традиції українського народного виховання сформовані та відшліфовані через безперервне застосування протягом багатьох віків. Це ціла педагогічна система поглядів, ідеалів та засобів батьківсько-материнського, а також суспільного впливу на дітей та молодь. Ці засоби спрямовані на формування сильних духом і тілом особистостей, які не відокремлені один від одного, а мають жити у цільній, духовно єдній українській громаді. Завдяки народному вихованню  забезпечуються наступність, спадкоємность поколінь, коли усі знання і цінності батьків-дідів передаються дітям. Упродовж своєї історії український народ створив цілу систему соціалізації молоді, виховання в неї високих духовних і громадянських якостей. Народна педагогіка виробила, зокрема, чимало форм гуртування молоді в товариства, братства, громади та інше.

        Наші предки славили силу і міць, велич і красу своєї родини, оспівували її високі моральні якості в піснях, прислів'ях, приказках: «Свого роду не цурайся», «Нема краще в світі, як рідня», «Від родини йде життя людини», «Без сім'ї нема щастя на землі».

        Українці розглядали сім'ю, як святиню, а виховання дітей, як святий обов'язок батьків.Століттями складалися традиції сімейного виховання, вироблялися основні його принципи, серед яких народна педагогіка головну роль відводила трудовому вихованню, як першооснові життя суспільства.
        • Сім'я та сімейні цінності відіграють основну роль у вихованні і становленні дитини. До сімейних цінностей в першу чергу відносяться любов, взаєморозуміння, підтримка та повага один до одного. Завдання батьків — створити навколо малюка атмосферу любові і тепла і закласти в основу його майбутнього життя максимум корисного, світлого і доброго.
        • Завдання. Поміркуй про роль батьків у вихованні? 
        Урок №19. Тема: "Міжродинне, сусідське спілкування серед українців."


        • Опрацюй!!!.Навчитися бути уважним і доброзичливим до найближчих сусідів підвищить здатність вашої дитини співпереживати іншим та розуміти перспективи іншої людини. Ваша дитина може створити безпечну спільноту, де люди знають один одного і допомагають один одному. У цьому процесі дитина також буде розвивати соціальну обізнаність, необхідну для побудови позитивних відносин.
        • Запам'ятай!!!сім'я в нашому суспільстві — це первинний осередок багатогранних людських відносин: господарських, моральних, духовно-психологічних, естетичних.
        • Життя родини неможливо уявити без сусідів. Сусідство з давніх-давен визначалося сталими традиціями, які шанували й згодом навіть стали переносити в міські помешкання. Їх здорові начала переростали у непорушний обов'язок. Прийти на допомогу один одному, поділитися не тільки матеріальними, а й моральними набутками — характерна риса нашого народу. Здавна, наприклад, весняну оранку й посів зернових починали з дотримання неписаного звичаєвого правила: жоден селянин не розпочинав сівби в себе вдома, доки не організують "вдовиного плуга". У цей день чоловіки збирали громади, йшли до сусідських вдів та сиріт і гуртом обробляли ниви. Тільки після цього можна було починати оранку на власному полі. Природну потребу в живому спілкуванні між сусідами не замінять жодні найгучніші свята вулиць. Сусідство житиме тоді, коли до твоєї оселі завітає без стуку й примусу твій найближчий родич чи сусід зі щирою усмішкою на вустах і доброзичливим: "Добридень!" 
        • Моральні норми поведінки в сім'ї та з сусідами тут
        Опрацюй!!!

        Прислiв’я та приказки про сусідів
        • Без брата проживеш, а без сусіда – ні.
        • Близький сусід кращий від далекого брата.
        • Бодай доброго сусіда мати та своїм плугом орати.
        • Добре, як сусід близький, а перелаз низький.
        • Добрий сусід — найближча родина.
        • Знають сусіди твої біди.
        • З сусідом дружи, а тин городи
        • Коли сусід, як мід, то проси його на обід. 
        • Не заглядай до сусіда — може з того бути біда.
        • Не купуй собі дім, а купи собі сусіда: хату купиш, а сусіда не продаси.
        • Нема більшої біди над лихі сусіди.
        • Не позичай у сусіда розуму.
        • Сусід не захоче, то й миру не буде.
        • Сусід спати не дає: добре живе.
        • Сусідські діти — найпустіші.
        • Тоді сусід добрий, коли мішок повний.
        • У сусіда ані коня не купуй, ані жінки не бери, бо будуть утікати.
        • У сусіда повна піч дров, та горять, а у мене одно, та й те не хоче.
        • Який сусіда, така й бесіда.
        • Як маєш сусіду пустити, то в сінях камінь положи.
        • Як ся чоловік гаразд має, то і сусід у нього буває. 
        Урок 20. Тема:Українська мова – мова твоїх рідних (родичів), найактуальніші теми для спілкування, гостинність українців, зустріч гостей, культура проводити вільний час і свята, українські форми привітання, звертання, прохання, слова ввічливості, слова вдячності, слова на прощання. Народ скаже – як зав’яже. Відображення українських взаємин у слові (прислів’я, приказки, вірші, пісні).
        9 листопада – День української писемності та мови. 21 лютого Міжнародний день рідної мови.

        «Пізнай свій край… себе, Свій РІД, свій народ, свою землю — і ти побачиш шлях у життя. Шлях, на якому найповніше розкриються твої здібності. Ти даси йому продовження, вторувавши стежину, із тієї стежини вже рушили у життя твої нащадки. І також будеш ти».

        Г. Сковорода

        «З роду в рід кладе життя мости,

        Без коріння саду не цвісти,

        Без стремління човен не пливе,

        Без коріння сохне все живе.»

        • Завдання!!!Поміркуй над висловами. Що хотіли сказати нам автори цих слів??

        Опрацюй!!!!!
        Вітання — «здрастуйте», «привіт», «добрий день», «добридень», «доброго ранку», «добрий вечір», «здоров», «здоровенькі були», «салют», «світлої днини», «доброго вечора», «доброго дня», «мої вітання», «вітаю вас».

        Прощання — «передаю вітання», «будьте здорові», «на все добре», «прощавай», «до побачення», «до зустрічі», «бувай», «на добраніч», «бувайте здорові», «на все добре», «до наступної зустрічі», «ходи здоровий», «майтеся гаразд».

        Побажання — «вітаю», «зі святом», «з Новим роком», «з Різдвом», «з днем народження», «з іменинами», «бажаю», «зичу», «щасливої дороги», «у щасливу путь», «щасливого повернення», «доброго здоров’я».

        Вибачення — «вибач мені», «пробачте мені», «вибачаюся за», «спасибі», «вибачайте», «вибачай, серденько», «я не хотів», «не знав», «не подумав», «перепрошую», «даруйте», «прошу вибачити».

        Запрошення — «запрошуємо», «ласкаво просимо».

        Прохання — «будь ласка», «дуже просимо», «дозвольте допомогти», «уклінно прошу», «з Вашого дозволу», «дозвольте».

        Вдячності — «дякую», «спасибі», «з вдячністю», «велике спасибі», «дуже дякуємо», «вдячні вам», «смачного», «уклінно дякую», «щиро дякую»«дуже вдячний».

        Відповіді на подяку в залежності від того, за що дякують:

        • якщо за їжу, то відповідають: на здоров'я, їжте на здоров'я;

        • якщо дякують за якусь річ, то відповідають: носіть (-и) здорові (-а,-ий);

        • поширені відповіді на подяку — прошу й будь ласка.

        Звертання — «шановний», «друже», «добродію», «дорогий», «любий (друже)»,  «дорога родина», «рідненькі мої», «пане», «пані».

        Ласкаві звертання до рідних: татусю, матусю, мамусю, нене, матінко, бабусю, бабусенько, дідусю, дідуню, братику, сестричко, тітонько, дядино.

        • Родовідна пам’ять – явище в українському побуті досить унікальне. Його оспівували у піснях, промовляли у віршах, переказах, а особливо увіковічнили – у прислів’ях та приказках. Та й, мабуть, немає такої сфери у житті українського народу, яка б не знайшла відображення в іскрометних і мудрих народних висловах.
        • Детальніше за посиланням:https://prashhur.com/ru/prislivya/
        • Переглянь:https://www.youtube.com/watch?v=00q_U6RsjKo
        Урок №21.Тема: Сучасна українська родина. Особове «Я» та родинне «Ми» в Україні
         Сім’я, родина, рід – є основною опорою, «стовпами» для становлення нас, як особистості. Ми маємо це цінувати і пам’ятати, дякувати нашим пращурам за цінні поради і настанови щодо створення родинного вогнища і підтримання його, які вони увіковічнили у народних приказках, прислів’ях, висловах.
        Сім'я – це в першу чергу традиції. Саме в лоні сім'ї з покоління в покоління передаються життєвий досвід та мудрість, саме в сім'ях прививаються духовні цінності та формується характер людини.
        Урок №22. Тема: "Родинне середовище, взаємини, творчість, краса спілкування, взаємопорозуміння."
        • Із давніх часів родина для українців відігравала надзвичайну роль, це найбільша цінність у житті, джерело життєдайної енергії, надія на щасливе майбутнє. Саме у родині формується характер, особистісні якості, прищеплюється відповідальність, порядність, повага до старшого покоління. Родина - це не тільки рідні, родичі. Це і Ваш клас, школа, весь народ. Ми з вами український народ, який складається з родин, великих і малих, дружних і працьовитих. Потрібно вивчати, шанувати свій народ, його мову, свою землю, рідний край, бо ми частина українського народу, України.

        Одна Батьківщина, і двох не буває.

        Місця, де родився, завжди святі.

        Хто рідну оселю свою забуває,

        Той долі не знайде в житті.

        Криниця при дорозі край села.

        І журавель похилений над нею.

        Хоч би куди дорога завела,

        Думки наші із рідною землею.

        Бо тут наш дім, і тут наша рідня.

        І тут священні предківські могили.

        Душа наша не прожила б і дня

        Без рідної землі, яка нас всіх зростила.

        • Завдання.Яка головна ідея вірша?
        • Завдання. Діти, а зараз подивіться на  завдання і прочитайте слова з таблиці, поєднайте їх, утворивши  пари.

         

        наш       

        сімя

        рідна   

        рід

        велика

        народ

        родовідне  

        родина

        український

        дерево

        • Завдання.

        "Склад сім'ї".

        • 1.      Донька моєї мами  це моя ...  

          2.      Найбільше в нашій хаті свято, коли приходить з роботи ... 

          3.      Своїх онуків розуму навчає старенький ...  

          4.      Найбільше пестять та голублять своїх дітей ...  

          5.      Батькам на потіху росте здоровий, розумний їхній ...  

          6.      Твою матусю донечкою кличе твоя ... 

        • Поміркуй!!Яким повино бути родине середовище???

        • Інтерактивна вправа:https://learningapps.org/22122053

        Урок №23. Тема: "Проєктна робота 2. Свято Миколая улюблене свято українських дітей"
        День святого Миколая є невід’ємною частиною української культури та історії, знати яку не лише важливо, а й цікаво. Нині традиція святкувати цей день відроджується по всій Україні, а дітлахи нетерпляче чекають подарунків на свято 19 грудня. 

        Легенда про Святого Миколая

        За історичними переказами Миколай народився десь між 270 та 286 роками нашої ери в місті Патарі на півострові Лікія, який є територією сучасної Туреччини. Хлопчик був єдиним сином Феофана та Нони — заможних і глибоко віруючих людей. Саме тому вони з перших днів ростили Миколая в релігійній атмосфері й похрестили його одразу після народження, що в ті часи було рідкістю.

        Миколай виріс і став аскетичною та щедрою людиною, яка в будь-який час могла прийти на допомогу нужденним. З часом він переселився до міста Мира, воліючи присвятити себе науці, і саме там його дядько-єпископ висвятив Миколая у священники.

        Незабаром після того, як хлопець досяг повноліття, його батьки загинули. А Миколай витратив свій великий спадок на допомогу іншим людям, приносячи час від часу до будинків бідняків їжу, теплі речі, іграшки тощо.

        Усі добрі справи Миколай робив таємно, але одного разу городяни вистежили його. Коли всі в місті дізнались, хто здатен на такі милосердні вчинки, вони обрали Миколая єпископом — у 325-му році він відвідав Перший Вселенський Собор у Нікеї, який звів імператор Костянтин Великий.

        За життя Миколай встиг зробити чимало добрих справ. Він визволяв полонених, рятував невинних від смертної кари, неодноразово допомагав бідним на суші та в морі. Завдяки цьому навколо Чудотворця з’явилася велика кількість легенд, і з часом Миколай став одним із найважливіших християнських святих.

        Але ще більше добрих справ приписують святому вже після його смерті в 342 році. Вважається, що його мощі зцілювали хворих, тому церква канонізувала Миколая, а люди стали шанувати його як заступника та покровителя.

        • Опрацюй:

        • Завдання для проєкту. Напиши традиції святкування Миколая в твїй родині
        Урок №24. Тема: Мій рідний край. Мої славетні предки та їхній внесок в історію України та інших держав. Герої в моїй родині.
        ІІ семестр
        Урок №25. Підсумковий урок.

        Розділ 3. Українська дитина – Українська людина. Дитинство та підлітковий вік в житті українців

        Урок №26. Тема: Дитинство в житті українців. Ігрове та іграшкове розмаїття українського дитинства. Усна народна творчість: загадки, скоромовки, прислів’я, пісні,

        приказки.

        • Опрацюй!!Народ великий художник і педагог, надавав вихованню підростаючого покоління першорядної ваги. Його поетична творчість була неписаним підручником з педагогіки. Але у тому вигляді, в якому вона побутувала серед дорослих, поетична творчість не завжди виявлялась доступною дітям і необхідно було здійснювати відбір із врахуванням вікових особливостей. Хоча в цьому напрямі багато зроблено і самими носіями народної творчості, і фольклористами, письменниками і передовими педагогами, на сьогодні не можна вважати роботу по збиранню і науковому вивченню народнопоетичної творчості для дітей доведеною до кінця.

        Подібно до того, як має свою специфіку дитяча література, має її й фольклор для дітей. Його своєрідність проявляється у яскравому вираженому виховному спрямуванні, відповідності тем, образів, ідей віковим особливостям дітей, поєднанні словесного матеріалу з елементами гри, використанні звуконаслідування.

        Складовими частинами народної творчості для дітей:

        • твори, які перейшли з загального фольклорного доробку (деякі обрядові пісні, казки, загадки, прислів’я);
        • поезія створена дорослими спеціально для дитячого вжитку (колискові пісні, пестушки, утішки, прислів’я приказки, легенди, казки, скоромовки, небилиці);
        • численні фольклорні зразки, складені самими дітьми (ігрові пісні, лічилки, дражнили, скоромовки).
        Урок №27. Тема: Українські народні дитячі ігри.
        Народні ігри створені народом так само, як казки, приказки, загадки, вони передаються з покоління в покоління. Із їх змісті відбито національну психологію кожного народу: «У всіх народів існує чималий запас ігор, котрі якоюсь мірою відбивають побут народу».

        УКРАЇНСЬКІ НАРОДНІ ДИТЯЧІ ІГРИ.

        МЕТОДИКА ВИКОРИСТАННЯ НАРОДНИХ ІГОР У РОБОТІ З ДІТЬМИ
        Народні ігри створені народом так само, як казки, приказки, загадки, вони передаються з покоління в покоління. Із їх змісті відбито національну психологію кожного народу: «У всіх народів існує чималий запас ігор, котрі якоюсь мірою відбивають побут народу».

        Перші записувачі та збирачі українських народних ігор з'явилися в XIX ст. Це етнографічні праці Н. Маркевича, П.П.Чубинського, О.В. Богдановича. У наш час у Києві було започатковано Клуб друзів гри, учасники якого впродовж 10 років (1973-1983) вирушали в етнографічні експедиції для збирання й записування українських народних ігор. Вони зібрали й опублікували понад 400 українських народних ігор.

        Народні ігри як засіб виховання дітей високо оцінювали К.Д. Ушинський, Є. М. Водовозова, Є. І. Тихєєва, С. Ф. Русова, О. П. Усова, В. О. Сухомлинський та ін.

        К. Д. Ушинський підкреслював яскраво виражену педагогічну спрямованість народних ігор. На його думку, кожна народна гра містить у собі доступні форми навчання, вона спонукає дітей до ігрових дій, спілкування з дорослими. О. П. Усова писала: «У народних іграх немає навіть тіні педагогічної настирливості, й разом з тим усі вони цілком педагогічні».

        Високу оцінку іграм дав В. О. Сухомлинський: «Гра – це величезне світле вікно, крізь яке в духовний світ дитини вливається живлючий потік уявлень, понять про навколишній світ. Гра – це іскра, що засвічує вогник допитливості».

        Ігри та забави становлять чималий розділ народної дидактики й охоплюють найрізноманітніші її аспекти: народознавчий, мовленнєвий, математичний, природничий, пізнавальний, розважальний, оздоровчий тощо. Народні ігри супроводжують свята та національні обряди, у їх змісті відбиті сезонні явища, звичаї, пов'язані з хліборобською та землеробською працею.

        Народні ігри – це історія народу, оскільки вони відображають соціальне життя кожної епохи.

        Народні ігри можна класифікувати за такими групами: 




        • Завдання:Поміркуй чи використовувалися ігри в твоєму дитинстві?
        Урок №28. Тема: Вікове зростання та становлення (життя та вік) українця-підлітка. Здоров’я, краса та сила українського молодечого життя. Гартування, тренування тіла.

        Опрацюй терміни;
        • загартування розглядається у їх переважній більшості як «комплекс заходів з підвищення стійкості організму до впливу несприятливих природнокліматичних умов (низької та високої температури, вологості та руху повітря, зниженого чи підвищеного атмосферного тиску і т.д.)»
        • У тлумачному словнику сучасної української мови слово «гартувати» тлумачиться як виховувати моральну і фізичну стійкість у боротьбі з труднощами. У переносному значенні – зміцнювати здоров’я тренуванням. «Гарт» визначається як стійкість, витривалість, набуті через переборювання труднощів або в процесі тренування
        • «загартування» у сучасному тлумаченні має трактуватися як комплекс заходів з підвищення стійкості організму до впливу несприятливих природнокліматичних умов, їх раціонального використання для підвищення опірності організму шкідливим впливам різних метеорологічних чинників, зміцнення здоров’я та профілактики захворювань, а також з поліпшення різнобічних фізичних і моральних якостей, серед яких – хоробрість, непоборний козацький дух, чесність, порядність, готовність прийти на поміч, витривалість, сила волі, здатність переборювати незгоди, всілякі труднощі. Це насамперед виховання моральної та фізичної стійкості у процесі наполегливих, тяжких і глибоко осмислених тренувань.
        Запам'ятай правила:
        1. Поступове збільшення навантажень та урізноманітнення засобів загартування. 2. Систематичне повторення набутих навичок і вдосконалення способів загартування протягом всього життя. 3. Урахування стану здоров’я, індивідуальних особливостей організму, його сприйнятливості до дії агентів загартування. 4. Використання декількох фізичних «агентів»: холоду, тепла, опромінення, видимими й ультрафіолетовими променями, механічного впливу, руху повітря і води. 5. Виконання процедур загартування як у спокої, так і під час рухової активності різної інтенсивності. 6. Поєднання загального й місцевого загартування. 7. У разі використання декількох засобів загартування протягом дня варто робити між ними перерви для того, щоб уникнути переохолодження, перегріву тощо. 8. У процесі загартування необхідно здійснювати постійний самоконтроль. 
        • Завдання. Яка різниця між "загартовуванням" та "гартуванням"?
        • Саме слово «пластун» походить від українського «пласт», що тлумачиться як «прошарок». Є у словнику й слово «розпластатись», що має значення «розлягтися на землі» та «розшаруватися» — «розсіятися на місцині». Відповідно, дієслово «пластувати» набуло значення «повзти, зливаючись із місцевістю». Через те з’явилася й назва способу пересування на полі бою — по-пластунськи.
        • Опрацюй: Погляд у минуле. Як тренувалися козаки і навіщо нам про це знати?

        • Завдання. Склади правила "Здорового українця"
        Урок №29. Тема: Харчові та гастрономічні настанови та вибори сучасного юного українця.
        Завдання.:
        • Опрацюй: Сучасний процес виробництва продуктів харчування без використання харчових добавок (Е-добавок) майже неможливо уявити. Робиться це не тільки з підступною метою здешевити продукт, зробити його привабливішим для покупця. Деякі харчові добавки мають і корисні властивості, наприклад, попереджують псування продуктів харчування, покращують їх смак та вигляд, не завдаючи при цьому шкоди.   

        Історія застосування харчових добавок нараховує декілька тисячоліть (перець, мускатний горіх, гвоздика, мед, кориця, оцтова кислота, поварена сіль, тощо). Проте, тільки у 20 столітті, зокрема, у другій половині, харчові добавки заволоділи масовою увагою та зайняли стійке положення у харчовій промисловості як найважливіші харчові мікроінгредієнти. Широке поширення харчових добавок почало вимагати введення їх класифікації, гігієнічної регламентації, розробки технології отримання та застосування.

        Харчові добавки — це природні сполуки або хімічні речовини, які самостійно, зазвичай, не споживаються, але у обмежених кількостях спеціально вводяться до складу інших продуктів харчування. У різних країнах у виробництві продуктів харчування використовується понад 500 харчових добавокДобавки розробляються мікробіологами та хіміками, потім тестуються протягом декількох місяців або, навіть, і років. Якщо тести успішно пройдені, то контролююча організація країни, де була розроблена добавка, рекомендує її до широкого застосування.

        • Завдання!!!Склади щоденне меню своєї сім'ї.
        • Які страви (продукти харчування) посідають чільне місце у харчовому раціоні вашої родини? Яким стравам ви віддаєте перевагу у будні? Які страви переважають на вашому святковому столі? Заповніть таблицю "Продукти харчування моєї родини"
          Продукти харчування моєї родини

          Щоденні страви
          Святкові страви


        • Інтерактивна вправа:https://learningapps.org/view15920022
        Урок №30. Тема: "
        Одягова мода у складанні власного образу та особистому стильовому
        представленні сучасної української юні."
        • Опрацюй: «Мода» поняття широке, вона проникає в усі сфери життя людини.
        То що таке мода? 
        1. Мода— це спосіб життя в певний історичний момент. 
        2. Мода — нетривале панування певного смаку в певній сфері життя чи культури.
        3. Мода– це форма прояву культури, це відображення дійсності, що виявляється в манері поведінки, а головним чином, в одязі. 
        4. Мода– це не тільки красиве вбрання. Мода – це відображення суспільства, в якому вона існує.
        5. Мода– цілісне і універсальне явище, що проникає майже у всі сфери життєдіяльності людей, виходить за рамки кожного з фрагментів людської і соціальної реальності.
        6. Мода– це стиль , що є популярним на даний час або набір трендів, які є сприйнятими широкою аудиторією.
        • Гра «Хто більше?» Що для цього треба? Необхідно назвати якомога більше слів на певну букву, наприклад, на «М». У нашому випадку буде обмеження – всі слова мають стосуватися теми моди, одягу, прикрас. 
        Порівняй!!!
        Урок №31. Тема: "Українська дитина – Українська людина. Паростки особистісного та громадянського позиціонування. Товариство та товариськість як чинники українського молодечого життя. Імена та постаті видатних українців (культурних діячів, спортсменів) колишнього часу та нинішньої доби, їхнє життєве зростання та становлення."
        Поміркуй!!!
        • Товариськість як форма моральної культури відображає потребу людини у спілкуванні, спільній діяльності. Вона передбачає спільність цілей, схожість життєвих поглядів, симпатію, прагнення до взаємодопомоги, взаєморозуміння.

        • Народний епос, літописи свідчать про властиве нашим предкам почуття товариськості. Виникши з практичної необхідності спільного виконання спільної справи, це почуття поступово перетворилося на одну з благородних потреб людини, неминущу моральну цінність суспільства. Для поєднання своїх зусиль у досягненні спільної мети (ратній справі, творчості, культурно-просвітницькій діяльності) люди здавна підтримували товариські стосунки.
        • Назви імена видатних українців?Чому вони увійшли в історію?
        • Проаналізуй постать на вибір:https://nv.ua/ukr/project/istoria-100-vydayushchikhsya-l-40004783.html
        Підготуй сенкан:
        Урок №32.Сучасне вікове зростання українців: умови, практики, можливості. Сьогочасні засоби спілкування-комунікування та використання їхніх можливостей українською юнню-молоддю.

        Життя — це найбільша цінність, якою володіє людина. А найбільша розкіш у житті — це «розкіш спілкування».     

          Дитина в момент народження лише кандидат у людину, але вона не може стати людиною в ізоляції: їй потрібно навчитися стати людиною в спілкуванні з людьми   (А. Пьєрон).    

                                                                                Екзюпері


        • Поміркуй!!!Життя кожної людини від самого її народження і до смерті проходить серед людей. Без їхньої допомоги вона не може навчитися навіть ходити, не кажучи вже про її жит­тєві функції. Жодна людина не існує сама по собі. Кож­ний із нас може жити серед людей і пов'язаний з ними безліччю найрізноманітніших відносин. Формою такого взаємозв'язку є спілкування. Лише у спілкуванні із собі подібними людина пізнає найбільші цінності людського життя — дружбу і любов.Спілку­вання — це процес взаємодії між людьми, в якому відбу­вається обмін діяльністю, інформацією, досвідом, уміння­ми й навичками, результатами праці. 

        Засоби комунікації

        • Спілкування і комунікація здійснюються різними засобами:

          ♦ вербальними (усно чи письмово);

           невербальными (жести, міміка, пантоміміка, інтонація, тембр і сила голосу тощо).

        • Поміркуй!!!

        • 1.     Від чого залежить якість спілкування ?

          2.     Як ви вважаєте , яким можуть бути помилки під час спілкування?

        • Інтерактивна вправа:https://learningapps.org/22467377
        • Завдання. Напиши міні-твір "Правила сучасного спілкування"

         

        Урок №33. Тема: "Діджиталізація."
        • Слово «Діджиталізація» широко увійшло до української мови — цей неологізм (через літеру «і») зустрічався в офіційних пресс-матеріалах та виступах різних можновладців. Словник сучасної української мови та сленгу «Мислово» називає його словом 2019 року. Наведене значення — «зміни в усіх сферах суспільного життя, пов'язанні з використанням цифрових технологій»
        • Опрацюй!!!

        • Поміркуй!!!Viber, Messenger, Telegram та WhatsApp є найпопулярнішими програмами для комунікації в Україні - КМІС:https://ua.interfax.com.ua/news/telecom/780840.html

        • Запам'ятай!!!Онлайн-етикет: правила спілкування в інтернеті
          • Поважайте особисті кордони свого співбесідника ...
          • Будьте ввічливими ...
          • Попередьте – перш ніж телефонувати ...
          • Не спамте ...
          • Голосові повідомлення – не завжди доречно ...
          • Не оприлюднюйте особисту інформацію та приватну переписку
        • Завдання. Правила онлайн спілкування!!!
        Урок №34. Тема: Молодечий вік та характери в творах української усної народної творчості та письменства. Українська дитяча та підліткова література. І. Франко. «Фарбований лис»; В. Нестайко. «Чарівний талісман», «Неймовірні детективи», С. Дерманський. «Чудове чудовисько»;
        • «Фарбований Лис» Iвана Франка — казка про хитрого Лиса Микиту, що полюбляв хизуватися та брехати іншим. Автор висміює ошуканця, який обманув всіх звірів. Також митець засуджує й звірів, які легко повірили пройдисвіту.
        • Аудіоказка:https://www.youtube.com/watch?v=NZmQDUoC0pY
        • “Чарівний талісман” :https://dovidka.biz.ua/charivniy-talisman-skorocheno/
        • Неймовірні детективи (збірка):https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=16024
        • Чудо́ве чудо́висько — повість Сашка Дерманського для молодшого та середнього шкільного віку.  

          Зав'язка повісті розпочинається зі знайомства дівчинки Соні з чудовиськом Чу, що виглядає немов сніп рожевого сіна в синю крапочку. Але чудовиська ще ніколи не дружили з дітьми й спеціально роблять щеплення проти дітодругії (страшної хвороби серед химер). За кілька місяців Чу мусить заробити сім подяк від людей, аби довести, що у людському світі є дружба й доброта, бо інакше його закинуть у Країну жаховиськ.

          А це зробити нелегко, оскільки упир Дуже-Розлючений Акула навпаки, не лише слідкує за правильним виконанням правил гри, а й навпаки — перешкоджає друзям. Чу й Соню очікує пожежа, лист до бабая, переслідування підозрілого Сониного родича Вови, що вдає із себе хіміка й таємно робить експерименти з кров'ю, та ще безліч пригод і небезпек спіткає героїв, але справжня дружба творить справжні дива. Є першою книгою трилогії книг про Чудове Чудовисько.

          Це четверта дитяча повість одного з сучасних українських письменників.

        • Завдання.Порівняй вищенаведені твори, знайди спільне, яка основна тема творів?


        Урок №34. Тема: Зірка Мензатюк. «Таємниця козацької шаблі»; Володимир Рутківський. «Сторожова застава» (повість- легенда, фільм).

        Родина Руснаків у пошуках козацької реліквії сім'ї Руснаків — шаблі. Тато, мама, їхня донька Наталочка вирушили в подорож Україною легковим автомобілем на ім'я Машка. Вони мандрували за маршрутом: Тараканівський форт під Дубно, замок у Дубні, замок-палац у ПідгірціОлеський замокКам'янець-Подільська фортецяХотинська фортеця та Козацькі Могили у Берестечку.

        Головні герої — родина Руснаків: тато, мама, Наталочка, легкова машина Машка, патріотично налаштований привид, історик дядько Богдан, пластуни зі Львова Северин та Василь, родина чортів: мати, батько та їхній син — чортик Антипко, «добірне товариство», яке складалось із чортів та відьом, пан Щуровський, який колись був козаком, але зрадив своїх у бою під Берестечком.

        Детальніше:https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=10385

        • «Сторожова застава» — роман українського письменника Володимира Рутківського, події якого розгортаються у 1097 році в стародавній Україні, на території Київської Русі, куди загадково потрапляє звичайний український п'ятикласник та стає свідком героїчних подій.Звичайний український школяр, Вітько Бубненко з села Воронівка вирішує більше довідатися про історію рідного краю. Він та його друзі звертають увагу на таємничу печеру в Чортовому Яру – й унаслідок загадкового випадку Вітько опиняється в 1097 році, там, де колись проходила межа між землями русичів та половців. Він знайомиться з праукраїнськими героями ІлькомОлешкомДобринею й навіть з самим Володимиром Мономахом. Невдовзі Вітько стає свідком та учасником небезпечних та захопливих пригод.


        • Завдання. Проаналізуй характери героїв творів.  Запиши основні риси характерів. Чи характерні вони для вони для тебе?
        Урок №36.Проєктна робота 3. Мій улюблений книжковий герой
        • Завдання. Напиши невеликий твір-розповідь "Мій улюблений книжковий герой"
        • Матеріал для проекту:
        https://www.ukrlib.com.ua/sochin/printout.php?id=0&bookid=9
        https://ridna-mova.com.ua/ukrainski-duktantu-na-rizni-tematuku/406-tvori-pro-ulyublenogo-geroya.html

        Поради при написанні
        1. Зверни уваги на риси характеру героя твору
        2. Обгрунтуй чому обрав саме цей твір
        3. З'ясуй недоліки та головні позитивні риси характеру
        4. Дай відповідь на питання чи хотів би ти бути схожий на книжкового героя?

        Урок №37. Тема:  Мій рідний край. Українські народні дитячі ігри: веснянки, гаївки.

        Весняні обрядові пісні й хороводи в наддніпрянській Україні називаються веснянками, а в Галичині — гаївками, ягівками або гагілками.

        Веснянки співаються від Благовіщення аж до Зелених Свят або доки не вийдуть у поле полоти просо. Співаються вони скрізь: на вулицях села, на майдані під церквою, в лісі, в полі, а найчастіше на зелених луках понад річкою або ставком.

        Гаївки в Західній Україні «грають» тільки на Великодньому тижні, на майдані під церквою або на гробках.

        Веснянки й гаївки — це в переважній більшості пісні дівочі. Рідко де допускаються до участи в іграх хлопці; звичайно вони тільки приглядаються до гри, прислухаються до співу і час від часу, спровоковані насмішками та дотепами дівчат, «впадають» поміж юрбу і на хвилину переривають забаву.

        Іноді побіч з дівочими гагілками чи веснянками хлопці зводять свої ігри: борікаються, бігають навипередки, «будують вежу», стаючи один на одного, тощо.

        Виходячи на вулицю співати веснянки або грати гаївки, дівчата вбираються в білі вишиті сорочки, а на голову кладуть вінки або квітчають волосся квітами.

        Веснянки з Волині


        • Завдання. Розпитай бабусів та дідусів чи знають вони веснянки, запиши їх.
        Розділ 4. Образи, символи та обереги українського народу

        Урок №38. Тема:Державний Прапор України. Кольори Державного Прапора. Найвідоміші державні утворення на теренах України та їхні прапори.
        • Матеріал до уроку:http://zhv.gov.ua/news/istoriya-derzhavnogo-praporu-ukra%D1%97ni/
        • Держа́вний Пра́пор Украї́ни — сучасний прапор України, стяг із двох рівновеликих горизонтальних смуг синього й жовтого кольорів. Співвідношення ширини прапора до його довжини 2:3.


        • У добу Київської Русі прапори були здебільшого червоного кольору – найбільш зручного для передачі сигналу під час бою. Ці стяги були трикутно-клинової форми, на яких зображувалися князівські знаки. Відомостей про них мало, проте точно відомо, що князь Володимир Великий мав власний герб – золотий тризуб на синьому фоні. 
        • Відомо, що в 13-му столітті золотий лев на синьому тлі прикрасив герб сина Данила Галицького – Лева (на його честь отримав свою назву Львів). Потім синьо-жовті кольори майнули в Грюнвальдській битві 1410 року, де поруч з литовцями і смоленцями у складі польської армії билися галичани. А вже в 15-16 століттях їх почали використовувати в гербах українських міст, особливо тих, хто отримав Магдебурзьке право.
        • У козацьку добу прапори мали прямокутну або так звану скошену форму. Традиційними мотивами козацьких знамен були блакитні полотнища з золотими чи жовтими зображеннями гербів, небесних світил, зброї, постатей святих тощо. Лицева сторона полкових і сотенних корогв була національною емблемою з зображенням козака у золотому чи жовтому щитовому полі на блакитному полотнищі, а зворотна – полковою чи сотенною емблемою відповідного кольору з встановленим зображенням.
        • У березні 1848 року в Австрійській імперії вибухнула революція, так звана «Весна народів». Ці події стали поштовхом для українського національно-визвольного руху. У квітні того ж року в місті Львів було створено Головну Руську Раду, яка відновила використання герба Руського королівства (Галицько-Волинської держави) ХІІІ-XIV століття з зображенням золотого лева на синьому фоні. Національними прапорами вважалися синьо-жовті та жовто-сині біколори (вживалися обидва варіанти).
        • Протягом 1918-1920 р. в УНР (Українська Народна Республіка) національний прапор було двічі перевернуто
        • За гетьмана Скоропадського український прапор виглядав наступним чином: блакитна смуга вгорі, а жовта – внизу. Навіщо він це зробив – невідомо.
        • Довший час перебуваючи у підпіллі, український прапор знову замайорів 14 березня 1990 року в містечку Стрий (одним із організаторів акції був В`ячеслав Чорновіл), а через дев’ять днів – над Тернопільською міською Радою, потім у Львові, Івано-Франківську та Житомирі, а через деякий час синьо-жовта хвиля патріотизму докотилася до столиці, де в липні 1990 року над Київрадою також було піднято наш легендарний прапор.

          23 серпня 1991 року група народних депутатів внесла синьо-жовтий український прапор у сесійний зал Верховної Ради. Якраз до цієї події і прив`язаний Указ Президента України Леоніда Кучми від 23 серпня 2004 року «Про День Державного Прапора України» № 987. На сьогоднішній день, цей прапор, як реліквія, урочисто зберігається під склом в музеї ВРУ.

        • Інтерактивна вправа:https://learningapps.org/1335818

        Урок №39. Назва і значення Державного Герба. П. Чубинський – автор слів Державного Гімну України. Конституція України, гривня (грошова одиниця). День Незалежності. День Державного Прапора України. День Конституції.

        Урок №40.Народні символи України.

        Уособлення краси України в рослинних символах: калина, верба, дуб, тополя, барвінок, чорнобривці. Образи птахів (лелека, ластівка, соловейко, зозуля) та тварин (кінь, тур) в українському фольклорі. Рослини і птахи, які стали традиційними народними символами України (калина, верба, барвінок, чорнобривці, лелека, ластівка, соловейко, зозуля).


        Символіка - своєрідна візитна картка країни. Історично склалося так, що кожна країна має свої Державні та народні символи.
        До Державних символів країни належать Державний Прапор, Державний Герб та Державний Гімн, які є розпізнавальними знаками країни.
        Кожен народ має народні символи. Народні символи - це те, що найбільше любить і шанує даний народ. В одних народів їх більше, в інших менше. Називаючи народний символ, можна дізнатися, про яку країну йде мова. Українці мають свої традиції, які споконвіку шанують і бережуть - це батьківська хата, материнська пісня, святий хліб, вишитий рушник, червона калина, зажурена верба, хрещатий барвінок, дивовижна писанка, вірний своєму краю лелека. Всі вони наші давні і добрі символи, наші обереги. Можливо, маючи такі прекрасні символи, український народ зумів уберегти від забуття нашу пісню і думу, нашу історію і родову пам'ять, волелюбність. Про народні символи складено багато пісень і легенд, вони використовуються в обрядах, звичаях. Їх вишивають на сорочках, рушниках. Народні символи - це наші святині.

        Рослини, які вважаються символами України:https://flowers.ua/ua/articles/rasteniya-simvoly-ukrainy

        Урок №41.Казки і легенди про тварин і рослин. Народні символи в пісенній творчості
        • КА́ЗКА – жанр фольклору, що характеризується художньою вигадкою, фантастичним змістом, розважальністю, викінченим та динамічним сюжетом, своєрідною композицією (традиційні зачин і кінцівка, типові словесні формули, повторення), полярним протиставленням героїв, духовними якостями персонажів, перемогою добра над злом. К. відомі здавна у всіх народів; відображають найдавніші часи, вірування і погляди народу, прагнення та мрії про перемогу правди, волі, добра.
        • Зовнішність тварин і птахів, їх характер і звички оспівані в безлічі легенд і казок. У давнину багато тварин символізували різні божества. У слов'янських уявленнях вважалося, що на крилах птахів прилітає весна. Спів солов'я і на Сході і на Заході здавна символізує любов.
        • Легенди про тварин і рослин:http://kazkar.info/ua/pro_tvarin_ptah_v/
        • Легенди про рослини України:https://vseosvita.ua/library/legendi-pro-roslini-ukraini-14545.html

        • Інтерактивна вправа:https://learningapps.org/12652257
        Урок №42. Орнаменти рослин і тварин як окраса гончарного посуду, вишивок, розпису писанок та ікон.
        Народними символами України є одяг, предмети, рослини й тварини. Прийшли вони до нас з пісенної народної творчості, легенд, традицій. Образи рослин та тварин є окрасою вишивок, гончарного посуду, розпису писанок та ікон тощо.
        • Презентація до уроку:https://vseosvita.ua/library/ditam-pro-simvoli-ukraini-164666.html
        • Існує понад 100 символічних малюнків для писанок. Найпоширеніші з них можна поділити на кілька груп:

          Символи сонця – це найдавніший і найпоширеніший символ, який найчастіше зображають у вигляді кола з прямими і хвилястими промінцями чи крапками. Цей символ охороняє від хвороб, нещасть і злих очей.

          Символи води – безконечники, меандри, хвилі. Це символи нескінченного життя. Вважалося, що їх неодмінно потрібно нанести на писанку, щоб уникнути нещасть.

          Рослинні символи – дуже численна і розмаїта група символів. Сюди відносять і Дерево життя – символ зв’язку між небом і землею, невичерпних сил і безперервного відродження. Дубове листя уособлювало довголіття, чоловічу силу, а також вірність. Квіти – символи дітей. Вишня і калина − символи любові, щастя, дівочої краси.

          Символи тварин – мають подвійне смислове навантаження. По-перше, їх наносили, аби власник писанки мав такі «тваринні» якості, як сила, здоров’я, витримка, а по-друге, вони мали захищати худобу і дарувати хороший приплід. Найдавніші символи тварин – птахи, які є вісниками весни, пробудження природи. 

          Сітка – решето, що оберігає від нечистої сили, відокремлює добро від зла.

          Берегиня – символ захисту усього живого. Часто спрощений до літери Ж.

          Символічне значення мали і кольори писанок. Найдавнішими є червоні писанки, адже саме червоний є кольором Воскресіння, жертовності і водночас добра. Зелені писанки означали пробудження природи, надію на гарний врожай,  чорні писанки символізували потойбіччя, а також все невідоме. Жовтий – символ тепла і радості, блакитний – води, неба і здоров’я. Білий колір символізував вирій, де перебувають душі померлих. 

        • Вишиванки створювалися руками справжніх майстринь, які намагалися кожну сорочку зробити унікальною та неповторною. Проте, усі вишивки мають деяку схожість між собою, оскільки орнаменти, які використовувалися для їх прикрашання, розділяють на декілька видів:

          • геометричний орнамент (лінії, ромби, трикутники, хрести та інші фігури);
          • рослинний орнамент (квіти, листя, гілки, дерева);
          • тваринний орнамент (зображення різних тварин, птахів, риб або їх окремих елементів – очей, рогів, кігтів).
          • ЗНАЧЕННЯ КОЛЬОРУ УКРАЇНСЬКОЇ ВИШИВАНКИ

            Сакральне значення мають не лише візерунки на сорочці, але і їх колір:

            • червоний – колір сонця, удачі, захисту, любові й пристрасті;
            • зелений – символізує процеси народження та росту;
            • жовтий – колір сонячної енергії, життя, радості, багатства і процвітання;
            • синій – символ жіночої енергії, спокою, колір води і неба;
            • білий – колір чистоти, святості, незайманості (білі сорочки носили незаміжні дівчата).
            • чорний – означає біль і страждання, негативну енергію, енергію смерті (чорні вишиванки традиційно надягали на померлих).


        • Інтерактивна вправа:https://learningapps.org/5117133 
        Урок №43. Тема: Світ української вишивки. Способи прикрашання полотна барвистими нитками Символіка візерунків. Сполучені чинники краси та символіки в українському вишиваному вбранні. День вишиванки (щороку в третій четвер травня) – символ належності до роду та нації, ознаки українськості.   
        • Всесвітній день вишѝванки — міжнародне свято, покликане зберегти споконвічні народні традиції створення та носіння етнічного вишитого українського одягу. Його празнують щороку в третій четвер травня (цього року припадає на 16 травня). Свято самобутнє і самодостатнє, воно не прив'язане до жодного державного чи релігійного свята. Цього дня кожен охочий може долучитись до святкування, одягнувши вишиванку на роботу, до університету, школи чи садочка.
        • Ідеєю свята є збереження українських цінностей та їх популяризація серед молоді та населення загалом. Свято не передбачає обов'язкових заходів, окрім одягання вишиванки на роботу чи навчання. Але протягом усієї історії заходу з ініціативи студентів, школярів, громадських та культурних діячів проводяться концерти, хода, конкурси, вечорниці, ярмарки. Також уже традиційно організовують і цікаві фотоконкурси у соцмережах - наприклад, «Найкраща вишиванка» або «Найкраще фото у вишиванці» (і не лише в Україні). А ще українські вишиванки у нас стало модно одягати і в інші свята, наприклад, у День незалежності України та на Покрову Пресвятої Богородиці, чи на 1 вересня і останній дзвоник у школі і т. п.

        • Напиши міні-есе "Роль вишиванки"
        Урок №44. Український рушник – вічна пам’ять народу.
        Регіональні особливості орнаментування рушників та вишивки в Україні. Значення українського рушника в побуті та традиційних обрядах
        Опрацюй!!!Вишитий рушник в Україні посідає особливе місце. Рушники — це символ України, відбиття культурної пам’яті народу, в їх узорах збереглися прадавні магічні знаки, образи «дерева життя», символіка червоного кольору. З літописів відомо, що під час весняних заклинальних обрядів дерева обвішувались «убрусами». Вишиті на них орнаментальні символи відповідали заклинальній символіці родючості. Рушник у давнину відігравав важливу роль, на ньому вишивалися священні язичницькі зображення. Це були «язичницькі іконостаси», сповнені глибокої архаїки. Впродовж віків рушникам надавалося важливе образно-символічне значення.
        Рушник — у свідомості українського народу наділявся широким спектром знакових властивостей і саме тому він являє собою значне непересічне явище духовної культури, будучи етнічним культурним символом України.
        Рушники є неодмінними атрибутами народного побуту, весільної обрядовості, вони застосовуються як традиційна окраса житла. Важливі події в житті народу ніколи не обходилися без рушників. Мабуть у всьому декоративному мистецтві немає іншої такої речі, яка концентрувала б у собі стільки різноманітних символічних значень. У вишивці рушників знайшли відображення орнаменти, пов’язані з образами добра, краси, захисту від усього злого на землі. Орнаменти вишивки рушників — це народна пам’ять про життєдайні сили землі та сонця.
        Урок №45. тЕМА:Пісня про рушник», автор Андрій Малишко, композитор Платон Майборода.
        • ПЕРЕГЛЯНЬ: Пісня про рушник — твір Андрія Малишка, сповідь-спогад ліричного героя, у якій матір дарує синові рушник, вишитий як символ життєвоï дороги. Рушник пов'язаний із життєвою долею ліричного героя і з образом його матері. Цей образ — символ чистоти і любові, матері-берегині, яка дала життя, формувала почуття, творила людину. Ліричний герой поезіï з великою теплотою згадує свою матір.

          Автор даним твором порушує питання дитинства, а також прощання з батьківською хатою та материнську тривогу за долю власної дитини.

          Форма вірша має велику кількість рефрен i повторів, що наближає його до пісні.

          Композитор Платон Майборода написав музику до цієї поезіï. Вперше пісня прозвучала в музичному фільмі «Літа молодії» режисера Олексія Мішуріна, її виконав Олександр Таранець.

        • Як народилася пісня «Рідна мати моя»?https://day.kyiv.ua/uk/article/kultura/yak-narodylasya-pisnya-ridna-maty-moya

        • Поміркуй!!!Чому саме рушник був обраний символ материнської любові?

        Урок №46-47. Тема: Писанка як оберіг: краса, що нас об’єднує.

        Писанка, крашанка, знаки-символи, яйце символ Великодня, смужка, хвилясті лінії, символи.
        • Українська писанка: історія, традиції, цікаві факти:https://pegas.ua/articles-pisanka

        • Опрацюй:



        • Прочитай!!!Як символ відродження природи писанка відома у культурах різних народів. Історія її сягає глибини віків. Та лише українці зуміли найбільш виразно донести свої уявлення про життя за допомогою символів та знаків, якими її розписують. Писанкою зустрічали весну, вона була атрибутом різних язичницьких культів. Нею задобрювали богів і відганяли від дому нечисть. Християни побачили у розписаному яйці знак вічного життя і стала писанка символом великодньої радості. «Христос Воскрес!» – «Воістину Воскрес!». Великодні яйця за технікою виготовлення ділять на ті, для яких використовувався (власне писанки) чи не використовувався віск. До другої великої групи відносяться:
          • Драпанка – на поверхню фарбованого яйця гострим предметом наносять (видряпують) орнамент.
          • Сламенка – візерунок по шкаралупі викладається наклеюванням соломи.
          • Мальованка – яйця з нанесеним на шкаралупу малюнком.

          Писанки від мальованок відрізняються тим, що на шкаралупу наносяться символи у вигляді візерунку. Для цього використовують віск та писачок.

        • Крашанка – коли яйце на деякий час занурюють в барвник. На Україні традиційно використовували цибулиння, корінь барбарису, сухі ягідки бузини, різноманітні трави.
        • СИМВОЛІЗМ ПИСАНОК ПОВ'ЯЗАНИЙ НЕ ЛИШЕ ЗІ ЗНАКАМИ, АЛЕ І КОЛЬОРОМ:

          • червоний – любов та радість;
          • зелений – відродження життя, пробудження природи;
          • жовтий – життя і тепло;
          • синій – небо, вода, повітря;
          • чорний та коричневий – земля;
          • білий – чистота та непорочність.
        • Інтерактивна вправа:https://learningapps.org/19333395
        • Переглянь:https://www.youtube.com/watch?v=8U7cGBm4hxk
        • Гарна писанка у мене,
          Мабуть, кращої нема.
          Мама тільки помагала,
          Малювала ж я сама.
          Змалювала дрібно квіти,
          Вісім хрестиків малих,
          І дрібнюсіньку ялинку,
          Й поясочок поміж них.

          Приспів: На Великдень писанку Розмалюю! Маму з татом, бабу з дідом Поцілую! Хоч не зразу змалювала, – Зіпсувала п'ять яєць, – А, як шосте закінчила, Тато мовив: "Молодець!" Я ту писанку для себе, Для зразочка залишу, А для мами і для тата
        • Я ще кращі напишу!
        • Урок №48. Духовні та культурні символи України. Мелодійність, милозвучність української

          мови. Культурна спадщина народу та її примноження. Острозька академія – фактично перший вищий навчальний заклад у всій Східній Європі. Найдовший музичний інструмент у світі – українська трембіта. Автор першої європейської Конституції – українець Пилип Орлик. «Щедрик» – найвідоміша у світі різдвяна пісня. Найглибша у світі станція метро «Арсенальна» (місто Київ) та ін.

          Острозька школа (академія) — перший вищий навчальний заклад у Східній Європі, найстарша українська науково-освітня установа ( Вільнюський університет утворився з Колегії єзуїтів у 1579 році). У 1576 році князь В. -К. Острозький засновує слов'яно-греко-латинську школу (академію) в Острозі. Детальніше тут
        • Трембі́та, тримбі́та, рідко тромбі́та — український народний духовий мундштуковий (дульцевий) музичний інструмент. Детальніше тут 
        •  Пилип Орлик – український політичний, державний і військовий діяч, Генеральний писар, Гетьман Війська Запорозького у вигнанні (1710-1742). Конституція Пилипа Орлика – «Пакти й Конституції прав і вольностей Війська Запорозького» – це договір гетьмана Війська Запорозького Пилипа Орлика зі старшиною та козацтвом Війська, укладений 5 квітня 1710 року, який передбачав ратифікацію шведським королем Карлом XII.

          Конституція Пилипа Орлика – документ великої значущості в історії українського державотворення, перша українська та одна з перших європейських конституцій. Детальніше тут.

        • «Ще́дрик» — усесвітньо відомий твір для хору українського композитора Миколи Леонтовича, який був створений на початку ХХ століття. Після гастролей хору Олександра Кошиця в країнах Європи у 1919 році (Чехословаччина, Австрія, Швейцарія, Франція, Бельгія, Нідерланди, Велика Британія, Німеччина, Польща, Іспанія) та в Сполучених Штатах Америки у 1922 році, «Ще́дрик» став знаним не тільки в Україні, але й у всьому світі. Після того як у 1936 році популярний американський композитор українського походження Петро Вільговський написав низку англійських текстів до композиції «Щедрик», його англомовна версія відома як «Дзвінка колядка, Колядка дзвонів» («Carol of the Bells»), що стала однією з найпопулярніших різдвяних пісень у світі. В наші часи «Щедрик» можна почути в усіх куточках світу англійською, німецькою, іспанською, японською, тощо. Детальніше тут.

        • «Арсена́льна» — станція Київського метрополітену. Розташована на Святошинсько-Броварській лінії між станціями «Хрещатик» і «Дніпро». Відкрито її 6 листопада 1960 року у складі першої черги будівництва.

          Наразі станція вважається найглибшою у світі , вона розташовується на глибині 105,5 метрів[4].

          З 1986 року станція має статус «пам'ятка архітектури місцевого значення», охоронний номер 187. Детальніше тут.



        • Завдання. Поміркуй чим багата наша Україна?


        • Урок №49. Тема:Природні дива: географічний центр Європи; Хортиця (місто Запоріжжя) – найбільший острів на Дніпрі;

          печера Оптимістична (Тернопільська область) – найдовша у світі
          гіпсова печера; Олешківські піски (Херсонська область)
          найбільша територія в Україні, вкрита пісками.
        • ТОП-10 природних див України, які потрібно відвідати кожному туристу
          • Олешківська пустеля
          • Дністровський каньйон
          • Оптимістична печера
          • Урицькі скелі
          • Кам'яні Могили
          • Клевань. Тунель кохання
          • Водоспад Шипіт
          • Гранітно-степове Побужжя
          7 природних чудес України:https://7chudes.in.ua/nomination/7-prypodnykh/
        • Переглянь відео:

        • Інтерактивна вправа:https://learningapps.org/22675186
        • Урок №50. Проєктна робота 4. Найцікавіші факти про Україну
        • 25 цікавих фактів про Україну, яких ви досі не знали:https://ckp.in.ua/news/11623

        • Завдання: Підготуй повідомлення , ментальну карту, стін газету з теми проєкту

        6 коментарів:

        1. Дякую за вашу роботу . Цікаві уроки. гарна допомога у підготовці до своїх уроків . Успіхів Вам!!!

          ВідповістиВидалити
        2. Дуже цікаві уроки. Така велика допомога при складанні своїх уроків. Хотілося б і надалі мати вашу підтримку та допомогу. Є багато корисного.

          ВідповістиВидалити
        3. Роман Романович! Уроки просто чудові! Дуже- дуже дякую!

          ВідповістиВидалити
        4. Дякую за професійно скомпоновані уроки, чудово підібрані матеріали. Провели весь навчальний рік разом з вами!

          ВідповістиВидалити