Факультатив "Українознавство" (11-А та 11-Б класи, нова програма, 2024-2025)

 Урок №1-2. Тема:"Вступ. Українознавство як наукова система та освітня дисципліна. Сучасні центри українознавства. Історико-етнографічне районування і адміністративна реформа в Україні. Господарчо-економічне районування (традиційне та сучасне). Фізикогеографічне районування України: особливості ландшафту".

Українозна́вство (часто: україністика або україніка) — галузь гуманітарних знань, орієнтована на вивчення економічної, політичної, соціальної, культурної, історичної проблематики України, а також життя української діаспори за кордоном. 

Порівняй!!!

Завдання: Порівняй карти та знайди спільні та відмінні риси
Куди входить регіон, де ти проживаєш?

Урок№3-4. Тема: Основні (землеробство, скотарство) та допоміжні (рибальство, бджільництво, мисливство, чумацтво) галузі традиційного господарства українців
  • Перегляньте відео: 

    Чим займалися українці в давнину?
      Українці, як народ, існували ще в давні, до державні часи. Тоді, коли ще існували племена, які згодом й утворили державу Київська Русь, спадкоємицею якої і є сучасна Україна, давні українці мали свої заняття, які бачимо і в сучасності.
        Основним, або ж навіть краще сказати головним, заняттям давніх українців було землеробство. Люди навчились обробляти землі в залежності від умов проживання. Одну і ту ж землю засіювали декілька років поспіль, а, коли вона виснажувалась, лишали і відправлялись на пошуки інших
          Особливою була земля на півночі (сучасна територія Волині). Оскільки ця місцевість була лісистою, то дерева вирубували і спалювали, використовуючи попіл як добриво для ґрунтів. Але такі створені поля також були родючими недовго і через два-три роки потребували заміни.
            Згодом українці створили систему поділу полів. Поле ділили на дві або три частини, які засівали по черзі (в різні пори року). Таким чином земля не виснажувалась надто швидко, а люди в будь-яку пору року мали достатньо їжі.
              Засівали поля житом, гречкою, просом, ячменем, льоном та коноплями. Використовували перші інструменти для землеробства: дерев’яне рало, плуг із залізним лемешем, сапа, сокира, плуг, заступ.
                Іншим, не менш популярним заняттям було скотарство. В теплі пори року худобу випасали на полях, а в холодні – тримали в хлівах, годуючи запасами, які приготували з літа й осені. Зазвичай давні українці тримали кіз, корів, овець. Вони давали достатню кількість молока та м’яса.
                  Окрім цих занять давні українці займались полюванням і рибальством, хоч друге було поширене значно більше за рахунок великої кількості річок на території сучасної України. Також поширеним було бджільництво. Спочатку люди використовували для поселення бджіл дупла в деревах, тобто їх природнє місце проживання. Значно пізніше (аж у сімнадцятому столітті) на зміну дуплам прийшли вулики.
                    Не менш популярними заняттям серед давніх українців були гончарство (виготовлення з глини посуду та предметів побуту), різьблення по дереву та каменю, ковальство (обробка заліза). З давніх давен поширене ткацтво – виготовлення одягу й взуття (здебільшого з конопель) та прикрашання їх вишивкою.

                    • Промисли - різні види робіт, які виконуються з особистої ініціативи або за розпорядженням господаря - феодала крім основної роботи або замість основної з метою одержання прибутку (рибальство, полювання, збір меду диких бджіл - бортництво, бджільництво, солеваріння, селітроваріння, виготовлення предметів побуту та ін.).
                    • Інтерактивна вправа.https://learningapps.org/10865218

                    Урок №5-6. Тема: Правова і політична культура в Україні. Конституція України – Основний закон: визначальні положення, державний лад, права людини, конституційні органи, територіальний устрій. Політико-правова культура населення держави України (справедливість судової системи, ефективність правоохоронної системи, боротьба з корупцією)
                    Урок №7-8. Тема: Українські освіта та наука в системі українського державотворення. Реформування освіти: традиційні підходи та інновації. Українська культура в контексті глобалізаційних процесів. 

                    • Напиши міні-есе "Якою я бачу сучасну освіту?"

                    Урок №9-10. Тема: Проєктна робота. Музеєзнавство в Україні: потреби минулого та виклики майбутнього. Музеєзнавство. Українські музеї: проєктний менеджмент.
                    Музеєзнавство — комплексна система знань, що вивчає теоріюісторію і практику музейної справи, її правові та економічні засади, закономірності виникнення та розвитку музеїв, їхні соціальні функції, форми та способи реалізації цих функцій на різних етапах суспільного розвитку.

                    Урок №6. Тема: Сучасна українська держава у світовій політиці. Україна як осердя творення регіональної політики. Місце України в міжнародній економіці. Участь України в міжнародних економічних організаціях. Дипломатичні напрями (вектори) сучасної української міжнародної політики


                    Урок №7. Тема: Україна як активний представник в сучасному світовому спортивному русі. Туристичний потенціал української економіки
                    Урок №8.Тема: Мій рідний край. Українська газотранспортна система.

                    Урок №9.Тема: Проєктна робота. Діяльність дипломатичних установ України та співпраця з діаспорою із визнання Голодомору 1932–1933 рр. в Україні геноцидом.
                    Урок №10.Підсумковий урок

                    Урок №11. Українське суспільство у завданнях збереження та примноження (розширення) демократичних засад творення Української держави. Українське національне відродження. Реформування українського суспільства. Стан перед добою проголошення незалежності. Дисидентський рух в Україні і проблеми українського культурного самозбереження в умовах державного тоталітаризму в СРСР. Шістдесятництво та українська історична пам’ять. Українська людина як найвища соціальна цінність. Поведінкові типи сучасного та історичного українця. Український духовний простір (світоглядні джерела та культуротворчий досвід).

                    Урок №12.Корінні народи України (кримські татари, кримчаки, гагаузи, караїми) в розбудові сучасної української держави. Українське суспільство та етнокультурні громади (меншини). Національний склад населення України

                    Урок №13.Тема: Мій рідний край. Правозахисна діяльність в умовах війни. Історія наших захисників.
                    Урок №14.Тема: Проєктна робота. Підготувати проєкт з національно-патріотичного виховання.

                    Урок №15.Тема: Політика історичної пам’яті в Україні. Пропагування української пісні та культури на міжнародних співочих фестивалях. Українські галерейні мистецькі середовища та їхня активність у світі. Волонтерський рух як прояв самоорганізації та розвитку громадянського суспільства. Децентралізація і робота громад. Участь молоді у вирішенні потреб своєї громади

                    Урок №16.Тема: Проєктна робота. Волонтерський досвід і його втілення в межах громади.

                    Урок №17.Підсумковий урок

                    Немає коментарів:

                    Дописати коментар