Факультатив "Українознавство" 7 клас

 Урок №1. Тема:"Українознавство як цілісна системна наука, що вивчає українську людину, Україну та світове українство в часопросторі



Опрацюй!!! Україна - незвичайний дивосвіт планети, що щедро проріс на Європейській території.

Природа, народ, мова, культура - складові, що створили державу. Складна доля спіткала Україну. Та вона вистояла, бо у найважчі хвилини було кому захистити її.

Український народ - гордий і сміливий, співучий і талановитий, що створив незрівнянно прекрасну культуру і багатовікову історію.

    Українознавство є системою наукових інтегративних знань про Україну і свiтове українство як цілісність, як геополітичну реальність, що розвивається в цілісності простору й часу. Сама ж Україна й українознавство є органiчними частками вселюдства (планети Земля, всесвiтньої цивiлiзацiї i культури), тому і українознавство постає важливим складником знань про всесвiтнє людське суспiльство через призму феномену українства

Предметом українознавчих досліджень є феномен україн; ства, закономірості, досвід і уроки його етно;, націє;, державо; творення, матеріального й духовного життя, формування і роз; витку етнічної території (України)..

Робота з хмарою слів!!!Склади декілька речень з словом "Україна", використовуючи слова з хмаринки!!!


  Урок № 2. Лад у собі, з батьками, з іншими, зі світом. Кожна людина є діячем та творцем. Діяльнісне та творче вираження українського Я.

  • Запам'ятай терміни:



Урок №3. Тема:"Питомі риси, притаманні діячу і творцю України та світу"
  • Запам'ятай!!!Питомі рисипритаманні діячу і творцю України та світу  чуттєвість,життєрадісність, розумність,цілеспрямованість, правдивість,волелюбність, відповідальність, мудрість,справедливість, чесність, працелюбність,господарність, доброзичливість,чемність, гостинність, героїзм,звитяжність, мужність, товариськість,побратимство

    .
  • Творець історії  — той, хто своєю діяльністю впливає на хід історії, зміни в житті й т. ін. 
  • Завдання:

  • Опрацюй:

  • Інтерактивна вправа:https://learningapps.org/view2052267
Урок №4. Тема: "Діяння, творення, творіння може бути як красиве, так і потворне, як корисне, так і шкідливе. Я – діяч та творець, відповідальний за свою діяльність і творчість.

  • Подумай як ти розумієш висловлення!!!Коли мова заходить про творчість, багато хто відразу уявляє художника, письменника чи скульптора. Насправді кожна людина зобов'язана творити. Тому що досить часто вона потрапляє в ситуацію, де перед нею виникає нове завдання. Людина – творець за своєю природою. Вона день у день створює себе, свою особистість і власне життя. Коли людина сідає за письмовий стіл, бере папір, олівець, у цей момент вона може відчути внутрішній підйом, якусь тиху радість – передчуття творення.
  • Опрацюй схему!!
  • Подумай,що з вищеперерахованого відноситься до тебе?
  • Завдання!!!Візьміть аркуш паперу, кілька хвилин подумайте про свою са­мо­оцінку і напишіть свої позитивні якості (або переваги), а також негативні якос­ті (або слабкості).  Опишіть себе за наступними пунктами: фізичні дані; силь­ні риси характеру; особисті якості; досягнення, таланти, навики, здібності; моє уявлення про те, яким повинен бути друг, батько (мати);  здіб­нос­ті технічні, інтелектуальні; артистичні або музичні здібності (деко­ру­ван­ня, спів, гра на музичних інструментах); улюблений вид спорту або інтереси (ли­жі, футбол).

                   Позитивні якості

                        (Переваги)

                     Негативні якості

                           (Слабкості)

     

     

     

     

Урок №5. Узагальнення за темою
Тестування :


Урок №6. Тема" Витоки, історія мого роду. Родина як творчість"

Поміркуй:

"Людина починається з любові до матері, до рідного краю, з уміння шанувати інших. Адже словосполучення рідні батьки, рідна земля, рідна мова, рідний народ – однокореневі. Вони тримають нас на світі, навчають правилу завжди пам’ятати, звідки ми родом, де наше коріння."


Перейди за посиланням:
  • Напиши дослідження на тему «Мій рід , моя родина». Збери інформацію про свій рід, які національності були у роді, професії, що мають члени родини, культурні традиції сім’ї.

Урок №7. Тема:"Творчість і діяльність моєї родини, роду. Календарно-обрядове коло як звичай, як об’єднання родини в рід, а родів у народ, як «заклик» до творення, як результат творчості народу, спонукає до творення"
Календарно-обрядові свята - це найдавніша обрядовість, яка корінням сягає первісних, язичницьких вірувань, та поєднує у собі раціональний досвід і релігійно-магічні вірування наших предків. Лиш значно пізніше церква визнала існуючу систему землеробських свят та надала їй християнського забарвлення: календарні звичаї формально узгоджувалися з річним літургічним циклом православної церкви, проте дійсною основою мали трудовий сільськогосподарський календар. До складу річного аграрного кола входили зимові, весняні, літні та осінні свята, обряди і звичаї. У аграрному календарі українців не було різкого розмежування між сезонами: зимова обрядовість поступово переходила у весняну, весняна - у літню тощо. Кожен цикл свят ніс своє смислове навантаження та був насичений безліччю ритуалів і прикмет, які зв'язували між собою пори року.
Обов'язковими компонентами календарних свят українців були обрядовий стіл, господарська і сімейна магія, вшанування предків, передбачення майбутнього, ритуальні обходи і поздоровлення, рядження і маскування.





  • Опрацюй:

 Прислів'я та приказки про родину, про рід:

  1. Хоч по коліна в воду, аби до свого роду.
  2. Козацькому роду нема переводу.
  3. Яке дерево, такі його квіти, які батьки, такі й діти
  4. Добрі діти — батькам вінець, а злі діти — батькам кінець.
  5. Шануй батька й неньку, то буду тобі гладенька.
  6. Від малих дітей голова болить, а від великих — серце.
  7. Який кущ, така й калина, яка мати, така й дитина.
Урок №8. Тема: "Вплив природних чинників на світобачення та світовідчуття народу.
Відтворення природних та світоглядних особливостей у діяльності та творчості
українців різних регіонів нашої держави."

Українська земля дуже розмаїта і барвиста, є у нас і гори, і ліси, річки та озера. Все це впливає на світобачення українців.
Людина нерозривно пов'язана з природою, з її стихіями: землею, водою, вогнем, з астрономічними світилами та природними явищами.

ІІ семестр

Дистанціне навчання. Урок №9. Тема: "Своєрідність архітектури мого краю, чим вона зумовлена. Регіональні особливості українського житла та інтер’єру від минулого до сучасного, його традиційні риси.
Народне декоративно-ужиткове мистецтво – вияв творчості українців. Оберіг. Декоративний розпис, зокрема Петриківський, гончарство, ткацтво, килимарство, писанкарство з дохристиянських часів до сьогодення.
  • Опрацюй "Традиційне українське житло"


  • Переглянь:








  • Поміркуй!!!Чи в твоїй родині є майстри,які займаються декоративно-ужитковим мистецтвом???
  • Перевір себе:https://learningapps.org/view4259014
Урок №10. Тема: "Український одяг. Українські традиційні прикраси"


В українському народному костюмі втілилася історична доля народу, його культура і традиції. Національний одяг зберігає в собі особливості різних культурних епох, тому він є одним з найважливіших історичних джерел вивчення культурних особливостей українського народу

Урок №11. Тема: Узагальнення за темою

Пройди тестування:https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=5636275

Урок №12. Тема: "Ідея державотворення, вияв її в українській символіці, геральдиці, сфрагістиці, нумізматиці. «Руська правда» Ярослава Мудрого, «Повчання дітям» Володимира Мономаха, «Слово о полку Ігоревім»
  • Пригадай терміни:


  • Переглянь!!!!
  • Еволюція прапора:

  • Герб Русі:

  • Печатка Русі:

  • Запам'ятай!!!
"РУСЬКА ПРАВДА" давньорус. збірник світського права ("правда" означає закон), в якому відбито норми звичаєвого права, а також князівські нововведення.(Ярослав Мудрий)

Повчання дітям Володимира Мономаха — визначна пам'ятка літератури Київської Русі. Збереглося (без закінчення) в Лаврентіївському списку «Повісті временних літ» під 1096 роком у кількох неповних частинах. Точної дати написання не встановлено, ймовірно 1109 рік.

«Слово о полку Ігоревім» (давньорус. Слово о плъку Игоревѣ), також «Слово про Ігорів похід», «Слово о полку Ігоревім, Ігоря, сина Святослава, внука Олега» — пам'ятка літератури стародавньої Русі, героїчна поема кінця XII ст., одна з найвідоміших пам'яток давньоруської літератури. Пам'ятка української мови. В основі сюжету — невдалий похід руського новгород-сіверського князя Ігоря Святославича на половців у 1185 році. «Слово» було написано в кінці XII століття, невдовзі після описуваної події (часто датується тим же 1185 роком, рідше 1-2 роками пізніше).
  • Завдання!!!Прослідкуй ідеї державотворення в пам'ятках
Урок 13. Тема:"Українська літературна мова. Діалекти та говірки"

Літературна мова — це оброблена, унормована форма національної мови, як в писемних так і в усних різновидах, що обслуговує культурне життя народу та всі сфери його суспільної діяльності: державні та громадські установи, пресу, художню літературу, науку, театр, освіту й побут людей. Вона характеризується унормованістю, уніфікованістю, стандартністю, високою граматичною організацією, стилістичною диференціацією.



 Остаточне сформування нової української літературної мови закінчилося літературно-мовною діяльністю Т. Г. Шевченко. Традиції Шевченка в розвитку української літературної мови провадили далі у своїй творчості І. Я. ФранкоЛеся УкраїнкаПанас МирнийМ. М. Коцюбинський та інші письменники.
  • Завдання. Чим літературна мова відрізняється від розмовної?
  • Опрацюй!!!!

  • Завдання.Які говірки та діалекти зустрічаються в нашому краї?
  • Інтерактивна вправа:https://learningapps.org/view3658863
Урок №14. Тема: "Україна у світовому цивілізаційному поступі"
Освіта як потреба українського народу
Павл Алеппський (Халебський Павло, араб. Булос аль-Халябі Ібн аз-Заїм аль-Халябінар. близько 1627 — пом. 30 січня 1669) — архідияконмандрівникписьменник. Син Антіохійського Патріарха Макарія.Автор твору «Подорож патріарха Макарія». Де писав наступне: «Спів козаків утішає душу й відганяє журбу, бо він приємний, іде від усього серця. Вони дуже люблять співати за нотами ніжні й солодкі мелодії». Дуже важливе для нас і таке свідчення архідиякона: «По всій землі русів, тобто козаків, ми помітили пречудову рису, що збудила у нас подив: усі вони, навіть більшість їхніх дружин і доньок, уміють читати і знають порядок церковних служб та церковні піснеспіви; крім того, панотці не залишають сиріт напризволяще, аби ті невігласами вешталися вулицями, навчають грамоти». З інших джерел відомо, що майже в кожному козацькому містечку була школа, часто й музична, тож на наших теренах до приходу московських залог і порядків був високий рівень освіти, а козацькі дружини не лише зналися на грамоті, а й мали право виступати у судах та засвідчувати різні документи. Ганна Золотаренко, остання дружина Богдана Хмельницького, за його відсутності підписувала навіть державні універсали.

Перша Конституція
Договори і Постановлення Прав і вольностей Війська Запорозького — конституційний договір гетьмана Війська Запорозького Пилипа Орлика зі старшиною та козацтвом, який визначав права і обов'язки усіх членів Війська. 

  • Завдання.Поміркуй про місце України у світовому цивілізаційному поступі?
Урок №15. Тема: "Козацько-військові винаходи. Авіація та космос. Перший комп'ютер"
                               Ігор Сікорський. Детальніше тут. Презентація тут.
  • Ігор Сікорський – справжній геній авіабудування. Вже у 22 роки він підкорив Європу своїми винаходами, піднявши у небо літак власної конструкції. Його гелікоптер став єдиним гвинтокрилом, який взяв участь у Другій світовій війні. Крім того, людство і сьогодні використовує розробки Сікорського для виготовлення гвинтокрилів.


Детальніше тут.

  • Мало хто знає, що перший в континентальній Європі комп'ютер був створений в Україні понад 60 років тому в 1951 році. Перша ЕОМ називалася Малою електронною лічильною машиною – «МЭСМ». Детальніше тут.
  • Завдання. Підготуй перелік досягнень українців!!!!
Урок №16. Узагальнення за темою

Урок №17. Повторення та узагальнення в кінці року.

  • Підготуй ментальну карту "Українознавство"

2 коментарі:

  1. Дякую за матеріали! Використовую в роботі, з Вашого дозволу. Спасибі за працю! Здоров'я і натхнення!!!

    ВідповістиВидалити
  2. Велике дякую за вашу працю, дякую, що ви дозволяєте користуватись вашими матеріалами. Божої ВАМ допомоги та здоров,я

    ВідповістиВидалити