Опис педагогічної діяльності

Опис педагогічного досвіду учителя історії та правознавства Мельники-Річицької гімназії

 Середюка Романа Романовича

 «Робота з обдарованими дітьми при вивченні суспільних дисциплін» 

Те, що я чую, я забуваю.

Те,що я бачу й чую,я пам’ятаю. 

Те,що я роблю,я розумію. Конфуцій. 

Сучасні вимоги освітніх стандартів змушують, нас, учителів, не тільки насичувати учнів інформацією, а й шукати шляхи практичного застосування її у повсякденному житті. Знання не заради знань, а знання – для збагачення життєвого досвіду. Формування творчої особистості учня передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне розв‘язування проблем, воно ефективно сприяє формуванню вмінь і навичок, створенню атмосфери співробітництва і взаємодії.

 Історична освіта, згідно з Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти, повинна забезпечувати розвиток учня як особистості, що керується гуманістичними нормами і цінностями, усвідомлює себе громадянином України та успішно самореалізується в сучасному українському суспільстві через засвоєння комплексу знань та формування відповідних компетенцій. 

Учні повинні мати такі навички: думати, розуміти суть речей, осмислювати ідеї і концепції, і вже на основі цього шукати потрібну інформацію, трактувати її і застосовувати в конкретних умовах. 

Тому для досягнення поставлених цілей   я працюю на методичною проблемою «Робота з обдарованими дітьми при вивченні суспільних дисциплін». Обдарованість – складне, багатогранне явище. Кожна обдарована дитина – індивідуальність, що потребує особливого підходу. Навчання і виховання обдарованих учнів на уроках історії необхідно здійснювати з опорою на наступні дидактичні принципи: -індивідуалізації і диференціації навчання; -довіри і підтримки; -залучення обдарованих учнів до участі у житті школи. Напрямки роботи з обдарованими дітьми відрізняються від інших. Робота ця складна і кропітка, вимагає постійного спостереження, аналізу та обліку результатів, включаючи в себе кілька етапів: Вивчення індивідуальних особливостей кожного учня – і фізичних і психологічних, і особистісних. Складання або підбір диференційованих завдань на різну історичну тематику. Постійний контроль за результатами роботи учнів. 

Працюючи з обдарованими дітьми, необхідно використовувати активні й інтерактивні методи, методи активізації творчого пошуку, до яких належать: метод евристичної загадки, метод «мозкової атаки», метод синектики, метод гірлянд запитань, метод ліквідації безвихідних ситуацій тощо.

 Також використовую інтерактивне навчання. Це вид навчання під час якого здійснюється активна взаємодія вчителя та учнів. Вченими було доведено, що активні та інтерактивні методи є більш ефективні за пасивні методи навчання. В своїй роботі я застосовую колективну форму навчальної діяльності – це організація навчання в малих групах. На уроках я використовую вправи «Розшифруй анаграму»,  «Метод проєктів», «Сенкан», «Ментальна карта», «Графічний диктант», «Таблиці та схеми», «Діаграма Вена», «Асоціативний кущ», «Правда-неправда» тощо. Також на уроках використовую ребуси та історичні загадки. Майже на кожному уроці використовую інтерактивні вправи, створенні за допомогою сервісів: Learning.App,  Wordwall,  Kahoot, Clastime тощо. Використовую інтерактивні робочі аркуші (Wizer.me та   Liveworksheets.com). Ресурси та сервіси (Canva, Timetoast, Childdevelop, Rebus1.com) дають можливість візуалізувати навчальний матеріал.  Canva – це графічний редактор, який дає змогу створювати презентації (відеопрезентації), стрічки часу, інфографіку, колажі, плакати, асоціативні кущі тощо. Для учнів 8 класу було створено інфографіку «Національно-визвольна  війна Б. Хмельницького».   За допомогою Timetoast було створено інтерактивні стрічки часу «Східний похід А. Македонського», «Греко-перські війни», «Національно-визвольна війна». 

Велику увагу приділяю практичним заняттям, що полягає в самостійній підготовці учнів, а на уроці обговорюємо результати. Активно залучаю до роботи на уроці смартфони, за допомогою  яких учні шукають інформацію, виконують практичні роботи та завдання. Переглядаємо відеоматеріали та відповідаємо на питання після перегляду. Намагаюся виховувати в учнів почуття патріотизму, любові та поваги до минулого людства. 

Для організації факультативної роботи з українознавства створив персональний блог, де розміщено інформацію та завдання для учнів, які відвідують факультатив.  Під час дистанційного навчання було створено спеціальний персональний блог, де також опубліковано інформацію та завдання з історії. Беру участь у виховних заходах. Результатом педагогічної роботи є  участь вихованців    у  різноманітних історичних конкурсах як місцевого так і міжнародного рівня. Гарні результати у конкурсах мали Савчук Дмитро, Лагодюк Оксана, Костючик Іванна, Лагодюк Наталія, Середюк Дарина, Сільчук Юлія, Сільчук Тетяна, Воробей Анна, Андріюк Софія. Декілька років маю гурток «Сокіл» (Джура) з яким вивчаємо історію козацтва та беремо участь у конкурсах «Моя Батьківщина -Україна» та «Відун». Був нагороджений  грамотою Забродівської  сільської ради з нагоди професійного свята Дня працівників освіти (2019 та 2022) та Грамотою ВОДА (2023). Маю багато подяк та грамот за участь у  різноманітних конкурсах. Беру активну участь у шкільних методичних об’єднаннях та педагогічних радах навчальних закладів. 24 січня 2024 року на базі Річицького ліцею був проведений  семінар істориків Забродівської ОТГ, де виступав з темою “Засоби візуалізації навчального матеріалу: інтерактивна стрічка часу та Canva».


Немає коментарів:

Дописати коментар